AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
237

Vilken motortyp är det i 535 90-92 ?

Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Hej!

Är det M30B35? Hur är den i så fall modifierad sedan åttiotalsbilarna? Som synes har jag ju åkt omking med B28:an lite tidigare...

Mvh Karl
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag är inte helt säker på motorbeteckningen men det är ju sista generationen av M30 motorn. Största skillnaden är väl att den har katalysator och ger 7 hk mer men har 5Nm sämre vrid. Motorn jag hade var försedd med el-gasspjäll, men den finns även i vajer variant. Övriga skillnade mot tidigare M30 motorer är mest kosmetiska: Kablaget till injektorerna är dolda i en plastlåda på insuget. Till-vattnet för värmepaketet tas från en gren på övre kylarslangen och inte från toppens bakre gavel som tidigare.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Det är en m30b35 och den skiljer sig från föregångaren m30b34 genom sina större insugsventiler (1mm), nytt styrsystem för sprut och tändning, andra kolvar/förbränningsrum samt katalysator och kosmetiska ändringar. Fler saker finns säkert men de känner jag inte till.

Jag tycker den känns mer varvvillig än den gamla motorn. Har bytt till den nyare fast tyvärr med gamla styrningen i min bil. Där går den utan kat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.