|
|
|
|---|---|
|
Har precis varit nere på Scuderia Hanseatkursen på Nurburgring. Ett problem med servo oljan uppstod och jag undrar om någon vet om det "ska" vara så här elr vad felet isf kan vara: Efter ca 1 1/2 varvs hårdkörning på Ringen kokade servo oljan över, hände varje gång vi körde. Första tecknet var att servoverkan vid låga varv (ca 2500 rpm) försvann, andra tecknet att det kom olja på rutan. Oljan hade verkligen kokat (gekocht sa tyskarna och luktade men hur man stavar till det vet jag inte...) och vi bytte den en gång. När man tryckte in "Sport" knappen för snabbare gasrespons och mindre servoverkan är min uppfattning att problemen kom tidigare så jag tryckte snabbt bort den funktionen. Ska det vara så pga av överbelastning här elr är det fel på något i bilen? Det är en -01 som har gått ca 6000 mil och allt är tiptop. Förutom servon då kanske??? Tilläggas bör att Ringentaxin som oxå åker M5 har två bilar man byter emellan, man åker bara ett varv sedan får bilen vila. Fö åkte vi på ca 8.40 på varvet på slutet och jag kan rekomendera ett besök som den bästa högtiden ni haft! MVH/ Qvarnis | |
Tony-Avesta |
Hej. Jag har ingen aning om det är normalt eller inte, men lite suspekt låter det ju. För nog bör väl en så pass, just på ringen, omtalad bil tåla ett par varv på just ringen utan att annat än föraren blir blöt mellan skinkorna.... Hur som helst, om allt är som det skall, så kan man ju förbättra kylningen på oljan. Det finns massvis med smutta lättplacerade kylare för just automatlådor eller servostyrningar att ansluta i systemet. Nyare jänkebilar, och de som säljer tillbehör och reservdelar till dessa har en uppsjö att välja på. MVH Tony Prestandamätning med Vericom utföres. Även effektmätning. Info på. vericom_vc3000daq@hotmail.com |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du har ju en kylslinga för servoljan framför kylaren Låter lite skumt att den skulle koka för att bilen körs hårt. Du bör ju ha en elfläkt (AC) framför kylet går den igång när bilen blir varm. Det är ju rätt så packat med i grillen med kondensor, kylare så den fläkten behöver nog gå för att få rejäl kylning oavsett om Ac är på eller ej.Det är inte så att du modifierat om luftstyrningar mm så att det inte blir rätt kylning när det är fullt flås på maskineriet ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Det enda vi gjort är att öppna för luft till frambromsarna men det sitter ju väldigt långt ner så det ska inte störa. Kanske att Johann elr annan som kört M5an därnere vet om det ska vara så elr ej. Jobbigt och dyrt att byta i individual preventivt syfte om det inte behövs. Qvarnis |
|
|
Det enda problem jag sett tidigare är att de kan skvätta ut lite servoolja. Men att den skulle koka eller tappa servoverkan har jag aldrig hört talas om. Låter som servopumpen är dålig och/eller att det var för lite servoolja i den. 8.40 på hela varvet är mkt bra! :) Från vilka punkter mätte du? Hörde dessutom att du blev rookie of the year, stort grattis till en stor bedrift! |
|
| Just ja, Ringtaxin kör flera varv i rad med samma bil. | |
|
Johann: Ringtaxin körde iaf bara ett varv per gång när vi var där innan de byte till en annan som stod och väntade. Skuggade Miss Crazy Sabine herself ett varv och filmade, kommer på Zatzy vilken dag som helst. Hon är ju helt SJÖVILD och alldelles rent för överjävlig på att ratta bil!!! Respect! Hon åkte på ca 9 min med 4 pers och halvfart antar jag? För lite servo olja var det inte och kokade gjorde det och skvätte dessutom. Tänkte bara kolla om någon vet problemet innan vi byter pump. Varvet mätte vi dels från BTG där vi åkte 8.16 + 20-22 sek som du sa = 8.36 - 8-38 men jag tror inte det stämmer. Det var en jättechikan med koner på utfarten till rakan så farten blev dålig till bron. Jag mätte dock från en skylt mellan Tiergarten och Hoenrain vid GP banan till överbyggnaden på långa rakan. Det blev 8.05 + 35 sek = ca 8.40. Då hade vi grus i en kurva och passerade en bil vid Höhe Acht men det är ju sånt man får räkna med. Tiderna tog vi genom att titta på den film som vi tog, iofs två olika dagar men iaf. Tack för berömmet och hälsa "Schumi"! Det blev en glad sista kväll...;) Jocke |
|
|
Normalt kör Ringtaxin ett varv och stannar bara för att släppa av passagerare och plocka upp nya eller för att åka och tanka. Möjligen var det inte så mkt folk som skulle åka så de alternerande. Jättechikanen är lika för alla och 20-22 s är uträknat för det och det är lika för alla. Om man bara kör om en bil så kan man vara glad, vanligen är det betydligt mer folk än så och lite grus borde väl passa dig. ;) Oavsett är det en mkt bra tid! :) Schumi, är det Janne? |
|
|
Johann Janne ÄR Schumi! Jocke |
|
|
Har nu fått tips från flera andra som åker M5 på bana att man ska hälla i servo olja som har en högre kokpunkt än original (precis som man åker med racingbromsvätska för att den har högre kokpunkt). Någon som vet vilken servo olja som är bäst, vart man köper den och om det ev skulle vara några problem att använda den iställer för original? Qvarnis |
|
| min rinner över med | |
|
Det ska sitta någon typ av reglerventil i servot på E-39. Det har hänt på med vissa e-39:or att den har gått sönder och bilen har blivit väldigt trög att styra. Det kan kanske vara den ventilen som spökar på din bil också. Kolla upp problemet med BMW. Dom borde veta om problemet eftersom jag själv stod och lyssnade på en reparatör som stod och diskuterade problemet med en kund på BMW Örebro. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.