|
|
|
|---|---|
| Köpte en 318i -89 för några dagar sen och den funkar skitbra så när på några småfel. Det jobbigaste som jag hittat är att hastighetsmätaren och ekonometern (vet inte om det heter så, men den momentära bränsleförbrukningsmätaren i lite mer klarspråk) inte funkar mer än ibland. Oftast när bilen rullat ett tag o hunnit bli varm. Men även då så funkar den inte heller. Det verkar vara nått form av glappfel då båda funkar resp. inte funkar samtidigt. Och att om man slår lite på panelen så börjar båda fungera...IBLAND. Oftast inte...Jag dök in under ratten innan idag och kom underfund med att jag borde valt bilmekaniker eller elektrikerutbildning för att fatta nått av sladdkopplingarna. Jag undrar bara om det nån som vet nått "klassiskt" glappfel nånstans som gör att det blir såhär. Eller om nån vet hur man kan felsöka =) Tack på förhand..MVH /hjälplös.. | |
|
Då det bråkade på min var det några kallödningar på kretskortet. Det är den kabel som har vitt kontakt som är till hastighetsmätaren. För att få upp mätarpanelen kan du följa Länk , för att få upp kortetet mätaren skruvad. Sedan tar du fram lödkolven och förbättrar sammtliga anslutningar. Det här hjälpt för mig åtminstone. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
Kolla även kontaketen på slutväxeln = vanligt att där bildas ärg. mvh MW-Guru |
|
| js_snicke: jag har skruvat ner panelen nu... Kollade så det inte vart batterierna, men jag förstår inte riktigt vilka sladdar du menar skulle vara kopplade till kretskortet...Jag har inte hittat en enda sladd till kretskortet (mer än de som sitter in i panelen på baksidan, men dom går ju inte in direkt till kretskortet). Om du vill/orkar/kan förklara mera, gör det...snälla =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.