AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.765

Vatten i kupén :(

Skulle köra hemifrån runt lunch och när jag körde iväg så upptäcker jag att hela utrymmet vid passagerarsätet är dränkt av vatten, körde en runda med värmen på max och lyckades på det sättet torka bort det mesta. Har sökt efter liknande inlägg och sett lite vad det kan va för orsak till detta. Hittar dock inget tecken på att det kommit uppifrån utan det verkar leta sig upp underifrån på nåt sätt. Två frågor:

1. Är det någon som vet vad som kan tänkas ha orsakat detta/hur man åtgärdar det på enkelt sätt ?

och

2. Är det här något man kan köra till verkstan med och få åtgärdat på europlus-garantin ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sitter ett tätskikt innanför dörrsidan som skall leda ut vatten som kommer in från sidorutan och dränera ut vattnet genom de små hål som finns i underkant av dörren.
Om tätskiktet lossnar (tejpat i överkanten), kommer vattnet i stället att ledas in i kupén via dörrsidan.

Känn om dörrsidan är blöt och se om det är vatten i kartfacket som är under dörrhandtaget. I såfall är det garanterat där du har ditt läckage!

Mvh
Dörrsidan är helt torr, kollade efter ditt tips, och inget vatten i kartfacket. Får väl åka in till nån verkstad imorgon o hoppas på att dem kan ta sig tid att kolla på det direkt. Dem borde väl ha öppet imorgon tycker man... Annars har man en hel sjö i bilen på måndag...

Andra frågan återstår, täcks detta av europlus garantin ?
Bmw ludde
Har du taklucka på bilen ?

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
Nix, ingen taklucka.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns ett standardfel på E46 där ljudisoleringen i dörren släpper pga dålig limning, det orsakar att vatten tränger in via clipshålen på dörren och gör golvmattan genomvåt.
Kan tänka mig att det är nått åt det hållet Johan B syftar på.
Se mejl.

///MVH Hasso
Länk

Hasso -> Tackar ! Har svarat på ditt mail, skulle uppskatta om du kan kolla på mina följdfrågor också, tack för hjälpen !
er
45
erka
318i Touring -04
bmw320i -> Fick du stop på läckan? om så hur gjorde du? jag har märkt att det kommer in vatten i min bil vid tvätt. (passagerar golvet blir blött, tror att det kan komma via dörren.)

Hasso -> syns det tydligt när man plockar ner dörrsidan att ljudisoleringen har släppt och är det i såfall bara att limma dit den igen?

/mvh Erik
Oj ! Här dök mitt gamla inlägg upp :-)

erka: Nej, jag hade bilen inne två gånger för att åtgärda felet men verkstan lyckades inte lokalisera felet, det var dock inte dörr-vägen som vattnet kom in.

Nu hade jag så mycket annat som gick sönder på bilen (men som gick att laga) att jag tröttnade på den och sålde den till Novation i Uppsala. Har varit inne där senare och pratat med säljaren som sa att de lyckades fixa problemet innan de sålde den men det där vet man ju aldrig om det är sant eller ej, det var dock hos Borgs i Vällingby jag försökte få åtgärdat felet så Novation är kanske bättre på det där med vattenläckor :-)

Så det var inget roligt slut på den här historien för mig tyvärr, hoppas det går bättre för dig :-)
Hej!!

Jag har också problem med att det lam läcka in lite vatten när det regnar. Jag har lyckats lokalisera vars det kommer in vatten..och det är stolpen vid passagerarsidan..alltså vid framrutan. Kan märka att det är lite fuktigt där ibland och sen så kan det droppa lite vatten på golvmattorna.. undrar om det bara är täta listerna på utsidan med något??

er
45
erka
318i Touring -04
bmw320i -> Jag får hoppas jag lyckas bättre med felsökningen då, men tack ändå

Jag hittade i dag när jag kollade lite snabbt en klump med halvruttna löv i springan ruta/framskärm, ska ta och rensa lite där och sen ska jag forska lite mer på det hela i helgen och försöka se vart vattnet kommer in.
er
45
erka
318i Touring -04
Tänkte bara updatera hur det gick med mitt vattenläckage utifall någon annan stöter på samma problem.
Det var precis som Hasso nämde tidigare ljudisoleringen/fuktspärren som hade släppt, nu har jag limmat dit den och det har varit några dagar med rikigt pissväder och golvet har hållit sig snustorrt.
det syns tydligt här hur vattnet har runnit in Länk

är inte säkert att bilden alltid kommer ligga upp utifall någon får för sig att titta på den i framtiden. :)
He
53
Helge Norway
Vit 320 Coupe -92
Kolla vindrutan, jag jobbar med bilglas och har på senaste tiden upptäckt ett par fall där Vindrutan suttit löst p.g.a. dårlig eller hemma limmning, vatten tar dom underligaste vägar när det hittar hål och andra möjligheter att rinna.

Kom ihåg at ALDRIG limma en vindruta själv. Lämna det till proffsen, det räddar liv.

//Helge
Helge, kan man ta loss en ruta och sätta fast samma ruta bättre ? Eller betyder det automatiskt att man måste skaffa en ny ruta ifall man tar loss den gamla ? Skulle vara skojigt att veta eftersom min bil läcker från vindrutan. Har dessutom regnsensor så en ny ruta är väl extra dyr...
snocrash
Oj, då hittade jag tillslut denna tråden iallafall :)

Samma problem på min E46 Ci, stor pöl på golvet (bara passagerarsidan) och samma underliga symptom att det kommit "underifran".

Stod dessutom parkerad en en säkert 30gradig backe med nosen ner när det bara öste ner vatten.

Finns det några avrinningshål man kan öppna för att få ut vattnet snabbare, eller ska man bara parkera i solen och låtar det torka upp självt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.