AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
364

Sleeper Sierran rasad, hjälp önskas från BMW-kunniga!

Tony-Avesta
Jaha..... Då var det roliga över för denna gången, ett litet ras skedde med Sierran ikväll under lite tidsträning på 402 m.

Såja, skratta nu inte, för det enda som inte höll var BMW-grejor ;-) E36 M3-lådan ( ZF ) behagade ta semester, den pallade väl inte med moset från en elak SAAB-motor he... he....

Nä, allvarligt talat, så skedde nåt vid lite inspirerad snabb växling från tvåan till trean. Kändes som om nåt inte hann med eller att nåt i växelföringen sköts för långt när man skulle i med trean i en hast.

Jag har hört nåt om att växelförarna eller nåt, kan slinka fel eller för långt/förbi på nåt sätt i vissa BMW-lådor. Nu ligger bara fyran i och spaken är stum känns det som.

Nån som känner till fenomenet och hur man avhjälper det, om nåt annat kan vara skadat mm. Jag tror inte nåt jätte allvarligt hänt, för jag fick inte i någon växel alls egentligen, och när jag kände att nåt inte blev som det skulle vid växlingen så bara klev jag av och rullade i till sidan.

Lådan skulle ändå ur för byte av ett lager och lite allmän översyn, så nu får jag fixa detta på samma gång, samt montera kraftigare koppling så den håller i ordentligt.

Tips och idéer på vad som hänt med lådan och hur det repareras och helst hur man fixar till det så att det inte sker igen, mottas tacksamt.

Hann med att sätta nytt personbästa på 402m i alla fall.

Gamla rekordet: 14,20/165 60ft:2,63 s Start på tvåans växel.

Nya: 14,07/171 60ft:2,79 s Start på tvåans växel.

Tiderna kan minskas med 0,3 s för at visa vad det motsvarar på en riktig strip-tidtagning. 13,77 s alltså.

Trots sämre 60ft så blev tiden snabbare. Antagligen ligger då tidsvinsten till största delen i snabbare växlingar. Den ganska stor ökningen i slutfart, vet jag inte vad den beror på, men tackar och bockar för det visar att det finns lite fjutt i maskin trots allt.

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Även effektmätning. Info på.
vericom_vc3000daq@hotmail.com
bmw lådan har blivit smidda av ford härpes
där för vill den inte var med nå mer

Team turbo addicts

C5
13
C5-Richard
525i 24v-91
Tony,

Nu när du kört ras så kanske vi kan testa min bil i kväll????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.