AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.892

Batterilampan lyser men när jag varvar till slocknar den...

Th
46
The_Emperor
325i coupe -92
Som sagt vad kan det vara?
Är det generatorn som inte orkar ladda som den ska,det är bara batterisymbolen som lyser.....Abs lampan flimmrade till ett par gånger oxå.....

Bilen är en 325 Coupè
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det är säkert generatorkolen som är slut...
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Generatorkolen och laddregulator sitter inbakat i ett packet. Lätt och relativt billigt att byta själv. Om du är en höjdare på att löda så rekomenderar jag dig att köpa lösa kol (Bosch) och löda dit nya på laddregulatorn. Då kommer du undan med ungefär 30 spänn för kolen lösa. Hur långt har bilen gått? Brukar vara vanligt att de börjar ta slut vid 10000 - 12000 mil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att byta laddrelät ink kol att pryttla med lösa kol är ganska meningslöst, då slitna kol inte ger någon indikering på laddningslampan dvs är de slitna så generatorn inte laddar så tänts inte laddlampan för det utan bara vid diodfel;reläfel,jordfel, fukt och smuts som smygleder över till jord, dåliga anslutningar tex..Gäller Boschgeneratorer.

///MVH Hasso
Länk

Th
46
The_Emperor
325i coupe -92
Ok tack för alla svar en fråga till bara,var sitter laddrelät sitter det i generatorn?

Bilen har gått 17000mil bara barnet alltså för att vara BMW =)
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Spinner vidare på denna tråd då jag fått samma fenomen som The_Emperor ..och min har precis också passerat 17.000 mil ganska nyligen.

Är det någon vänlig själ som har bilder under huven (och som kan göra en enkel skiss) på E36 så att man vet hur man skall gå till väga vart man ska mäta, eller vart laddrelät sitter och hur man mäter och demonterar etc.

///Foppa
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
Slirar fläktremmen?
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Nix, det gör den inte men det känns som om detta är rätta lösningen -> Länk

///Foppa
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Kan informera om hur det ligger till rent elektriskt.

Lampan jordar genom generator, men när den börjar ladda så matar den också B+ till lampan, den får då B+ från 2 håll och slockar.

Fenomenet som inträffar är följande.. (svårt att förklara snabbt)

Men iallafall, när generator står still så jordar lampkretsen genom den som sagt (lyser), via "laddrelä" så "förmagnetiseras" generatorn (för att få igång magnetfältet), generatorn måste snurra x antal RPM för att kunna gå för egen maskin, när den väl gör det så så blir det B+ istället för jord i relä och lampan slocknar.

När kolen börjar va taskig (eller släpringarna) så fodrar den högre varv innan den klarar sig på egen hand (därför slockar den när man varvar till efter man startat)

fan, hajjar ni hur jag menar? Jäklar vad svårt de vart att förklara en sån enkel sak.. vore lättare med en whiteboard o en penna :)

Men men, detta är i stora drag, orkar inte göra ett utlägg på ett A4 med korrekta termer..
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tackar magican :)
Även om jag inte är helt hundra i den elektriska världen så hajjar jag nog tror jag. Annars kan du väl använda Paint och rita lite snyggt? ;)

///Foppa
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ringde till BMW idag för att beställa laddningsregulator. Jag uppgav mitt chassienr men han var ändå tvungen att veta om jag hade 80 eller 90 watts generator. Vaffan är det för trams? Ska man inte kunna leta i databasen vad varje specifik modell har?
Det innebär att jag måste riva ned skiten och leta innan jag kan beställa. Verkar ologiskt enligt mig. Hur som helst tog jag bort luftburken och letade (hade inte tid och tillräckligt med verktyg för att kunna demontera regulatorn) men hittade ingen spec alls på generatorn utan det stod bara "VALEO Made in France V A " på plastlocket som sitter ovanpå regulatorn.
Vad händer om jag får fel regulator?
Kan den brännas sönder ?

///Foppa
E3
1.828
E36
USA bilar
Valeo är fabrikatet, du bör ha en typskylt dä det står hur många Ampere, eller i vissa fall Watt din generator är på, och nej det är inte chassinrstyrt
Förresten har du 80, 90 eööer i vissa fall 100A, inte watt..
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Han på BMW verkstaden sa watt..är helt säker.
Vad händer om jag köper som en som är felaktig då?
Tex om jag går in på mekonomens site och matar in regnumret så får jag fram endast en regulator och då kan man ju fråga sig om det verkligen är denna eftersom bmw ifrågasätter vilken generator jag har.

///Foppa
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Då det inte var det lättaste att sticka ned huvet och se specarna på generatorn så stack jag ned digitalkameran och fotade från diverse vinklar som var möjliga..trångt som tusan med handen där nere. Har lagt ut bilder här..är det någon som kan se vad det står för något på klisterlappen? Länk

///Foppa
E3
1.828
E36
USA bilar
Det där är rätt vanligt, svårt att se vad det står.. Men regulatorn är nog samma oavsett A på generatorn
Om BMW killaen sa Watt... skulle jag överväga att gå därifrån, även om man kan säga fel, så ska de inte göra såna fel!
90W skulle ge 7,5A.. det är en LITEN generator... Hade han sagt 900W kunde jag förstå..
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Det stämmer, 80 el 90 Ampere sa dom idag på en annan BMWfirma. Hur som helst får jag inte isär det där för att det är så förbannat trångt. Jag chansar på att det är 80Ampere generator eftersom han sa på bmw att han sålt många regulatorer till de som har 80A men aldrig till nån som har 90A. Om man köper en regulator som avser 80A's generator så passar den inte på en 90A's generator och vice versa eftersom dom är olika stora, enligt han på BMW. Jepp hade det vart 900w hade det verkat logiskt P=UxI :D
Har bokat tid nu på måndag för oljeservice + byte av regulatorn = 3000 kr ...hutlöst.

///Foppa
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Bilen står på BMW idag...och fick precis samtal av dom..det var generatorn som var väck. Hur F-N kan generatorn lägga av vid 17000 mil???

///Foppa
E3
1.828
E36
USA bilar
17000 mil är inte dåligt...
Du låter väl inte BMW byta den?? Dyrt...
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tycker ändå inte en generator ska lägga av så pass tidigt.
Har iaf bytt idag till en beggad generator Bosch 80A gått 4400 mil och suttit i en 320 -99. BMW bytte åt mig. Oljeservice + felsökning av detta problem + generatorn samt montering av denna = 3700 kr. I det priset så kostar då generatorn 1000 kr på skroten vilket är riktigt bra pris då en ny går lös på 3800 hos BMW. Oljeservicen kostar väl en 1100 antar jag så 1600 i arbetskostnad då kan man säga. Givetvis hade jag velat göra det själv men har jag inga verktyg och nånstans att hålla till så är det inte mkt till att göra.
Dessutom var min tanke att byta kolet själv men det hade ju inte hjälpt nu med facit i hand så har man otur kan det ju bli dyrare i vissa fall att dona själv om man köper del för del tills att problemet är löst.

///Foppa
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Igår fick jag reda på vad felet var. Kollektorn i generatorn var helt nedsliten dvs då når ej kolet ned ,kopparn var slut. Känns inte som det är nån vits att lämna in generatorn på renovering och sedan sälja den. Kostar nog mer än det smakar!

///Foppa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.