|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla Är det någon som vet vilken beräkningsprincip som bränslemätaren bygger sitt värde på? Använder den d.s.k. ackumulerade medelvärdes principen ((senaste medelvärde + senaste registrering) / 2) eller anger den ett riktigt medelvärde (summa av samtliga insamlade värden / antalet registreringar)? Kan man lita på ett värde som bygger på en längre tids användning, t.ex. två eller flera år, eller måste man nollställa mätaren med jämna mellanrum? Lev gott Ellinas | |
|
Har för mig att den går på snittet för de senaste 3 milen (eller om det var senaste fem milen). /T.P. Länk |
|
|
hmm, ett värde som är uppbyggd över flera år tycker jag inte man kan lita så mkt på. Visseligen så är värdet ju rätt, men det ger inte en så precis bild av vad du drar de senaste veckorna. Vi nollar alltid mätaren vid varje tankning, så får vi ett snitt på de 75 literna och det tycker jag i alla fall är relevantare än att få ett på flera år. Har man två mätare, kan man ju använda den ena mellan varje tankning och den andra sedan man köpte den etc... /// Simon |
|
|
Hej Sim Jag har två räknare för bränsleförbrukningen i min bil. Jag har använd den ena för att lagra förbrukningen sedan september 2000 då jag köpte bilen, medan den andra använder jag för att kolla bränsleförbrukningen under kortare tidsperioder, t.ex. tillfällig förbrukning på en resa, eller vid varje tankning. Den räknaren nollställer jag alltså ofta. Själv tror jag att datorn i bilen lagrar det senaste medelvärdet på bränsleförbrukningen och antalet mättillfällen som två tal i minnet när man stänger av motorn. När motorn startas igen, läses dessa värden tillbaka och återanvänds i den fortsatta statistiken. På det sättet blir det en form av ackumulerat medelvärdes beräkning, men betydligt mindre minneskrävande än att komma ihåg samtliga mätvärden och dra medelvärdet ur dem vid varje uppdatering. Anledningen till att jag ställde frågan är att min långtidsregistrering inte hade rört sig på länge och trodde jag att den hade hängt sig. Igår kunde jag dock konstatera att den lever fortfarande. Den tickade uppåt med en tiondel, men tyvärr uppåt. Ha det gott Ellinas |
|
|
hänger inte riktigt med: pratar ni om färddatorns bränsle snitt mätare eller om nåtot annat? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever!: Ja, det är just det vi pratar om. Den stora färddatorn har två stycken oberoende av varandra bränslemätare. Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.