|
|
|
|---|---|
|
Jag har just köpt en 318i -86 och har upptäckt att varvräknaren visar exakt halva det riktiga värdet, är medveten om att detta kan hända då det hände med en MC jag hade en gång. Frågan är om nån vet hur man ska åtgärda detta på en BMW. Tacksam för tips. MVH Micke Lindström | |
|
Har du en varvräknare från en 6a? Kan ibland flippa ur då om man lägger den på en 4a... Varför bromsa när man kan gasa =) |
|
|
Det borde i så fall vara en från en 8:a, är det möjligt att det går att ställa om varvräknaren för olika cylinderantal? |
|
|
Ja det går, sitter nån liten "pinne" på baksidan man flyttar. Varvräknaren till fyror och sexor är den samma. |
|
|
Jag har haft isär varvräknaren nu, men jag hittar ingen omställare, däremot en kodnyckel av plast. Jag har läst lite andra inlägg om dessa men får ingen klarhet i hur de funkar. Jag har provat att köra motorn med kodnyckeln urdragen, men det gör ingen skillnad. Måste jag försöka få tag i en kodnyckel som är avsedd för 4-cyl. motorer, vart hittar man i så fall en sån? Vore tacksam om nån kunde förklara hur det funkar. |
|
|
Nu har jag löst varvräknarproblemet, nu har dock kopplingen pajat. Måste vara en slang som gått av. |
|
|
Vad var problemet? ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Hur löste du varvräknarproblemet? Jag har samam problem du hade fast tvärtom... visar för högt varv, jag har en sexa |
|
|
Då är nog varvräknaren inställd för en fyra, har du haft loss instrumenten och kollat om det finns nån omställare, det ska visst finnas det på vissa. På baksidan av min varvräknare fanns det en kodnyckel av plast, den har tio små spår längst sin omkrets, eller rättare sagt är den förberedd så att man lätt kan bryta bort lite plast och få ett spår där. Om ett spår är öppet eller ej avgör om en liten microswitch i hålet trycks in eller ej, det finns alltså tio microswitchar i hålet. Vilka av dessa som är intryckta avgör varvräknarens inställning, och andra saker också kanske, vem vet? Jag provade lite olika inställningar och fann att när alla var intryckta visade varvräknaren rätt, så jag tryckte in en träplugg i hålet och det funkar bra. Jag vet inte hur det ska vara på din bil, men har du tur kanske det bara är en omställare mellan olika cylinderantal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.