|
|
|
|---|---|
|
Ja som texten lyder i senaste Tv(9) påstås det att nya 3:an ska ha en motor från /-serien. Den som är tänkt i första hand är en 3.6 litersmotor på 272 hk från 735i som är aktuel, vad som kommer i nästa M3 borde då oxså vara en med en 8 i? Kan detta vara troligt?Tv brukar inte ha så fel, om man ser till historien. Ja vet att detta har disskuteras tidigare men nu finns det trots allt lite mera kött på benen så att säga:)) Detta är främst för att ta ett bättre grep om det andra tyska märket audi S4 | |
|
Starre: Har sett den informationen i diverse forum så tror att det är ett ganska säkert ryckte. Det trodde man ju å andra sidan om en biturbo motor på 350hk+ i nya 5an men icke. Den som lever får se! :o) |
|
| Tyska AMS spekulerade redan inför e36 lanseringen om en 330i med lilla v8. | |
|
acey: Jo men för att kunna ta upp kampen med de andra tyskarna utan att använda fusk grejor:))så som kompressor, turbo etc så bör/måste nog Bmw gå upp 2steg i antal cyl för att vissa vad skåpet ska stå.Den nya M3 lär ju inte bli mindre så plats kommer det säkert att finnas. EsaPekka: Då var det en andra tider, nu har redan de andra tyska bilarna kommit ut med 8 i liknande modeler som ska matcha Bmw. |
|
|
Jo det lutar väl åt det, fast undra var det stannar. Tycker att 200hk var "klassledande" eller bra i många, många år. Nu känns det som instegsmodellerna börjar närma sig 200hk. Det vore mycket kul om nya 3an helt plötsligt var 100kg lättare än nuvarande 3 serie istället. Men jag gillar klangen på nya m5an V10 och SMG III :) |
|
Buspelle |
Det är som sagt inte bara effekten som är avgörande, utan vikten betyder mycket och nya 5an ska ju vara nästan 100 kg lättare än gamla genom användning av aluminum. Något liknande borde kunna åstadkommas även på nya 3an. Skulle tro att den nya 3an lättad bortemot 100 kg och med lilla V8an blir mycket trevlig. |
| Lite offtopic. Men tycker nya 5an ser väldigt lång ut, kanske bara är en synvilla men ser ut att ha ganska mycket häng. Ser mer ut som en lyxlimmo än en sportbil. Undrar M divisionen kan få den att se sportig ut? Eller kommer det bli som med MB, lyxåk med superprestanda? | |
19 man |
acey; med tanke på 1, 3 och 4-serien (som alla är/blir mindre) bör ju 5-serien växa. I och med det följer att en bil i den storleken knappast kan klassas (kallas...) sportbil; utan en sportig sedan i D-klassen. En M1 CSL om tre år kanske?! |
|
19" man, nej jag menar inte "sportbil" sportbil utan snarare faktumet att det är ganska stor skillnad på M5an än tex sportigare än Mercedes E klass varianter (även om E55 är snabbare rakt fram). M5an var ju precis lagom stor för att inte kännas för stor och klumpig. Den var spänstig och hade inte för mycket häng. Frågan är hur det blir med nya 5an. M5 var förarens bil frågan är om den även i framtiden kommer vara det eller om det blir mer mercedes stuk på den? Ska bli intressant att se den live. |
|
|
19" man: En ny M1:a skulle enligt BMW's nya modellprogram vara en sedan eller touring. Alltså skulle den nog kallas M2 istället. Jag tror att nästa generation M3/M4 kommer ha en V8 under huven. Annars får de hitta på något sätt att klämma ut en hel del mer effekt ur sin raka 6:a... /Fredrik |
|
19 man |
Nej nej, fdahl. Jag vill ha en M1 CSL, där CSL står för Combi Stöddig Lastwagen... I stand corrected. |
|
19"man: Tror inte man kommer att använda model nr: M1 då den redan är upptagen av en Bmws mest åtråvärda bilar. Fdahl:Exakt vad jag oxså börjar tro, frågan blir dock hur en 3-serie skulle bli med en 8 i, kan den inte bli väldigt likt Alpinas model program eller andra olika trim firmor. Trots allt vill man(tror jag)behålla lite av njutning med dagens m3 dvs draget vid högre varv, som kanske är lite svårare att få fram ur en 8 tror jag eller??? Eller är det enda alternativet för Bmw att kunna vara steget för sina tyska kollegor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.