AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
658

Misständningar på E30 325i

er
24
erik_p
325i cab -90
Det här är mitt första inlägg i det här forumet.

Jag har nyligen köpt en 325i cab '90 som jag har lite funderingar kring.

Bilen går i stort sett bra och motorn upplever jag som rätt pigg. Dock verkar det förekomma en lite misständningar i olika lägen:

1. Tomgången är möjligen aningens ojämn
2. Varvar jag motorn med bilen stillastående bluddrar det en del i avgassystemet
Huruvida detta sker även vid acceleration kan jag inte avgöra eftersom det i så fall inte kan höras över det vanliga avgas- och vägljudet.
3. Det bluddrar även en hel del vid gasuppsläpp och motorbroms

Subjektivt tycker jag motorn drar snällt och fint vid alla varvtal och i synnerhet över 3500 varv/min. Avgaserna luktar inte bensin och det ryker inte heller svart (eller någon annan färg heller).

Bilen har precis fått en Inspektion II (ventiljustering, oljebyten, filterbyten, tändstift) varvid BMW fann att någon (slyngel) hade övertygat ECU:n om att det inte fanns någon katalysator vilket före servicen hade medfört höga HC-värden och rejält ojämn tomgång. Efter omprogrammering av ECU är värdena återigen normala och tomgången nästan helt jämn.

Det sitter såväl sportdämpare som ett JR konsportfilter (rengjort och inoljat vid service).

Vad är det som kan förorsaka misständningarna (eller det jag tror är misständningar - det kanske är en effekt av avgassystemet)? Tjuvluft? Bränsletryck? Tändning? Spridare? Bilen har 12500 mil på mätaren vilket inte verkar helt osannolikt givet skicket.
serben
kolla gummibälgen mellan luftfiltret o motor för torrsprickor....

man kan inte ha bra bil o bra brud
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Att det bluddrar vid stillastående varvning o motorbroms är nog som du själv säger (sportdämpare).Hur går bilen ryckigt?.Kolla även så att bränsleavstängningen fungerar(förbrukningsmätaren på noll vid motorbroms).Eller kolla klicket på spjället.Tjuvluft kolla o lyfta oljestickan vid tomgång motorvarv skall gå ner vid ok.
välkommen till forumet
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Serben
Vad kör du för E30 ?? SS ???

Länk
er
24
erik_p
325i cab -90
Tack för svaren.

Bortsett från viss tveksamhet vid start från stillastående så tycker jag inte den alls går ryckigt.

Vid stillastående så händer alltid följande: jag gasar, släpper upp kopplingen varpå motorn dippar mot (och förbi?) 700 varv för att sedan varva upp igen och bilen får fart. Det här beteendet har jag upplevt i andra BMW-bilar. Det är inte jättestörande för det blir inga jätteryck - jag vet inte ens om det kan betraktas som fel.

Det jag var lite orolig för är som sagt det lätta oregelbundna explosionsmumlet. Jag kör nog görbi bilen hos någon verkstad med mer tränade öron. Under den närmaste månaden tänkte jag ändå ge mig på att kolla över undertrycksslangar och tändsystem.

er
24
erik_p
325i cab -90
Tack för svaren.

Bortsett från viss tveksamhet vid start från stillastående så tycker jag inte den alls går ryckigt.

Vid stillastående så händer alltid följande: jag gasar, släpper upp kopplingen varpå motorn dippar mot (och förbi?) 700 varv för att sedan varva upp igen och bilen får fart. Det här beteendet har jag upplevt i andra BMW-bilar. Det är inte jättestörande för det blir inga jätteryck - jag vet inte ens om det kan betraktas som fel.

Det jag var lite orolig för är som sagt det lätta oregelbundna explosionsmumlet. Jag kör nog görbi bilen hos någon verkstad med mer tränade öron. Under den närmaste månaden tänkte jag ändå ge mig på att kolla över undertrycksslangar och tändsystem.

er
24
erik_p
325i cab -90
Nu har jag gjort lite kollar.

Det som är mest intressant tycker jag är att det knappast finns några tendenser till misständningar vid kall motor. Kommentarer på den iakttagelsen emottas tacksamt.

Jag har inte hittat några uppenbara sprickor på insugsbälgen men det fanns lite i böjarna på slangen till ventilkåpan. Jag tar nog och byter rubbet tror jag.

Tändkablar och spole är uppmätta (5,7-6,2 kOhm på kablarna och spolen enligt spec). Jag lyckades inte lista ut ett bra sätt att få loss fördelarlocket med de verktyg jag hade eftersom jag misslyckades med att komma åt.

Nästa steg blir väl (i ordning):

* Byta slangar och packningar där jag kommer åt enkelt
* Mäta bränsletryck och kolla regulator
* Kompressionstest
* Renovera spridare och byte av packningar på spridare och vid insug

Fler idéer?

Tack,
/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.