AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.939

Problem med tomgång på 635 -86.

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej

Jag har ett lustigt problem med tomgången på min 635:a, när bilen står på tomgång så pendlar tomgången mellan 1000-1500 r.p.m.
Det är inte tomgångsmotorn för när man drar ur sladden så fortsätter den att pendla så det är nått annat fel...
Men om man stryper flödet efter tomgångsmotorn så kan man få den att ligga på rätt varvtal, förövrigt så går motor precis som den ska.
Det har ingen betydelse om motorn är kall eller varm så det borde inte vara kallstarten heller.
Vad är det för givare som styr tomgången och hur kan man kolla dessa på bästa sätt?
Vet att det sitter en på svänghjulet men jag vet inte viken det är och hur man testar den.

Vore tacksam för hjälp med detta problem. Inga gissningar tack.

Mvh Daniel
Paap Reeder
Hej!
Tror ändå på tomgångsmotorn.
Är den kass spelar det ingen roll om du drar ut kontakten.

MVH /// Paap R
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Men det finns ju inte någon tomgångsmotor på den motorn.
Sladden som du drar ut kanske är till tillsatsluftsliden (samma slags kontakt som till insprutningsventil).
Tomgångsvarvet kan du justera med hjälp av en skruvventil som sitter precis ovanför tillsatsluftsliden, lite svår att se.

Att motorvarvet pendlar har jag dock inget bra uppslag på, kanske tjuvluft nånstans.

mvh / Magnus Olaison
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Det finns visst en tomgångsmotor...motronic system!

Men om man drar ur sladden och varvtalet fortsätter att pendla mellan 1000-1500 r.p.m så borde det väll inte vara tomgångsmotorn...eller? ...finns det nått sätt att testa tomgångsmotorn så att man vet om den är trasig?

Finns det nån som vet vilken av sensorerna på svänghjulet som styr tomgången...och hur man kan testa dessa?

Mvh Daniel
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det är inte nödvändigtvis så att alla motronicmotorer har en tomgångsmotor, har sett flera 3.5:or utan.

Har du kollat på efter sprickor i insugsdamasken, alt. kaputt lufmasseburk?
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Jag har sportluftfilter...inga sprickor i insugsslangarna.

Jag har strypt lufttillförseln mellan tomgångsmotorn och insuget genom att klämma ihop slangen med en slangklämma och justerat den så att jag får rätt tomgång...då går bilen helt felfritt, även när man kör.
Kan detta påverka bränsleförbrukningen eller nått annat i motorn...kan besiktningen annmärka på min "mekaniska justering"?

Innan jag gjorde min "justeringsventil" så provade jag att köra med bilen när tomgången pendlade och då motorbromsade den väldigt konstigt, väldigt ryckigt.

Mvh Daniel
serben
kolla spjäll kontakten ( trottel kontakt) att den är rätt inställd.
Varm motor ska ha cirka 500rpm med strypt tomgångs motor.
Sen när du är klar med tomgången stäng av motor!!! DÅ du ska kolla på spjällkontakt!!!! så fort du rör gas armen(accelerator arm)
så ska du höra tydligt klick från spjällkontakten.......
klicket betyder tomgång av, på. MYCKET VIKTIGT..
LYCKA TILL..

TILL DOM ANDRA SMARTISSAR så m30 86 har motronic med elektroniskt tomgångs reglering...............

man kan inte ha bra bil o bra brud
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
En gammal tråd... Men jag lånar den eftersom jag har liknande problem. Jag filmade varvräknaren så ser man hur tomgången pendlar. I början av filmklippet där tomgången är stabil har jag D i på automaten, efter halva klippet läggar jag i N och då börjar tomgången pendla. Samma sak händer i N och P-läget på automaten.

Länk
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Jag lyckades inte ladda upp filmen här i forumet som jag ser att andra har gjort, står inte hur man gör i hjälpen heller, men klicka på länken i inlägget ovanför så ser ni filmen.

/Niklas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du länkade lite tokigt, du länkade inte till att titta på en YouTube video (watch?) utan till din egna edit funktion (my_videos_edit?) :-)

Här nedan är rätt länk
Länk
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Såja... tack för hjälpen! En edit-funktion hade varit bra...

Men åter till problemet, jag trodde först att tomgångsmotorn fungerade eftersom den surrade, men det visade sig att den kärvade och inte alls rörde på sig. Jag smorde upp den med lite WD40 och då började den röra på sig.
Men, hur ska den fungera? Som jag ser det är det som en ventil, som öppnar/stänger och på så sätt reglerar hur mycket luft som ska släppas in i insuget. Den rörliga delen i tomgångsmotorn går att vrida ungefär ett halvt varv, sedan tar det stopp.

Jag hade för mig att tomgångsmotorn på en 730i med M30-motor som jag hade för några år sedan var mer som en fläktliknande sak som blåste in luft.

Hur som helst så blev tomgången mer stabil efter att jag gjorde rent tomgångsmotorn, fast den är alldeles för hög.

/Niklas
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har du en annan att byta med och kolla skillnad?? Min fars 530-E34 stängde inte helt
Och låg då lite högt. Själv samlar jag på mig delar så bra det går ( har en lada att lagra i)
Bodde du närmare hade du kunnat komma hit och testa med olika detaljer då jag nu
är sjukskriven efter en steloperation i nacken av 3 kotor.

Mvh Jonas B.
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Ett tips kan vara att gå igenom följande guide

Länk
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Om du har den "nya" varianten på Tomgångs motor.
ca. 10cm lång grunka med två slangar in i 90° vinkel, och kontaktstycke med 3-Pol kontakt ?
(Sitter monterad så den pekar med kontakten mot torpedväggen)

Så fungerar den genom att två elektromagneter med en frekvens på ca. 50 Hz drar åt var sitt håll, och balanserar in ventilen i korrekt läge.

Alltså är ventilens "kägla" eller vad man ska kalla den helt "lealös" fladdrig när ventilen inte är kopplad till bilens elektronik.

Brummet från ventilen är helt riktigt och det ska höras, och tom. kännas som en liten vibration i ventilen.

Symptomet du har skulle kunna vara någon form av tjuvluft, om motorn vill komma för högt i varvtal börjar motorstyrningen att sänka tändpunkten, om detta ej räcker kommer den även att bryta bränslet, så att varvtalet sjunker.

Mitt under insuget, där man nästan inte kommer in med handen sitter några små slanganslutningar, kolla så att du inte har tjuvluft där om allt annat är OK.

/ Daniel
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Nu har jag löst tomgångsproblemet på min 635.
Det var tomgångsmotorn som bråkade, jag lånade från min 535i.

/Niklas
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra att du hittade problemet! Och stor "Gilla" tumme till att du följde upp i tråden!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.