|
|
|
|---|---|
Lasse H |
Hej! Funderar på att få ner roadstern lite närmre backen. Den står lite högt på benen. Kör med 225/45 fram och 245/40 bak. Med originaldämpare o fjärdrar, inget M-chassi alltså. Vill inte ha en lowrider utan det skall bli en snygg sänkning utan att vara 'vulgär' (smaksak förståss). Funderar på 30 mm sänkning både fram o bak. Är lite skeptisk till 40/60 o andra extrema varianter på olika sänkning fram/bak. -Funkar det med endast nya fjärdrar eller måste jag köpa även nya anpassade dämpare? - Risk för snedslitna däck pga sänkningen? - Några tips ? Är inte helt främmamde för olika sänkning fram/bak, men det får inte vara några vrålskillnader. Bilen skall vara körbar, även på mindre bra vägar o skogsvägar med gupp o sten.. Tacksam för tips... /Lasse H |
|
Jag håller med dig om att för mycket sänkning inte är snyggt. Om bilen inte gått särskilt långt och du köper ett kit från en känd firma, t.ex. Eibach så brukar de fjädrarna vara anpassade till orginaldämparna. Så det bör fungera fint. Vill du ha max väghållning är det bara nya fjädrar och dämpare som gäller, men är det ett trevligare utseende och lite fastare väghållning du är ute efter duger det fint med bara nya fjädrar. En 30 - 40 mm tror jag blir lagom. Jag kör med lite högre bak än fram, har tyvärr ingen koll på hur mycket jag sänkt. Jag har justerbara fjädrar och har skruvat tills jag var nöjd med både utseende och väghållning. Din bil kommer att slita snett på däcken, ju mer du sänker desto snedare slitage. Det beror på bilens konstruktion och går inte att komma undan. Du måste även lämna bilen för en hjulsinställning, annars är det risk att hjulen har fel toe vinklar och gnuggar ännu mera däck, det brukar inte vara dyrt. Kostade 625 kr när jag gjorde det för några veckor sedan. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
| Ett komplett M-Chassie kanske? Jag har ett ifrån en M-Coupe om det kan vara intressant..... Maila mig på estorilmongo@hotmail.com. Kimmo. | |
Lasse H |
snedslitna däck, det var det jag var rädd för, ingen höjdare.. då tror jag nog jag avstår.. synd.. komplett M.chassie skulle inte sita fel, men det blir nog lite dyrt är jag rädd för med montering av allt.. TACK för svaren!! /Lasse H |
| Tja, 3500:-...... Komplett med fjädrar och dämpare runt om. K. | |
|
Kimmo, vad innebär M chassie i praktiska termenr? Hur mycket styvare blir det? BLir bilen lägre oxå? Förlorar man något i åkkomforten? _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Tjena Magnus! Jo, det är alltså kompletta fjäderben fram + fjädrar och dämpare bak. Blir nog en del styvare utan att bli FÖR hårt, Sitter ju original på M-bilarna ifrån fabrik..... Bilen blir väl ca 20-25 mm lägre. Inte mer. I o m att dessa sitter på ifrån fabrik på M-modellerna, så kan ju inte åkkomforten vara dålig..... Har du fått ordning på motorn? Går den bra nu.....? Håller själv på för fullt! Går kanon. Blir snuskigt HÖG finish faktiskt. Har kompsänkt till ca 9,2:1. Ska ladda ca 0,8-1,0 bar..... SToooor måttbeställd intercooler, portad topp, extraktorrör(race), 620 cc spridare(800 cc vid 5,0 bar) mm mm. Kompressorn hänger med till ca 750 hk. Tyskt fabrikat. Du, förresten, hur gjorde du nu med din vevhusventilation??? Mvh Kimmo! c",) |
|
|
eehhh? vevhusventilation? blandar du inte ihop mig med nån annan? Din bil låter helt grymt! 750bhp? Ska du köra ifrån JAS med den? Bilderna i gaslleriet ser mycket lovande ut! Slände i väg ett mail om M-chassit precis... _________ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Z3c 4 ever: Jag ska INTE ha 750 hk, kompressorn KLARAR 750 hk. Ska inte ha "så" mycket effekt, är ingen effekthysterisk typ. Nog för att köra 402 meter rakt fram med en massa överladdad effekt, det klarar ju dom flesta, men att köra hårt på bana med en massa "turbo"effekt, hur många grejar det....? Har mailat dig. Mvh K. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.