|
|
|
|---|---|
|
Nu är jag i stort behov av hjälp!! Ett av fästena som håller bakbalken mot karossen (det främre högra silentblocket) har slitits loss från bilen. Det jag undrar är om någon vet om det finns karossplåt detaljer att köpa till BMW? Vart vänder man sig??? //Leffe | |
|
Bmw har alla plåtdetaljerna som reservdel, är du säker på att det är plåten som har givit upp och inte bara en gummilagring? MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Plåtbiten som håller i gummit sitter fastbultad i karossen i tre fetingbultar. Bilen måste nog vara smälld om dom slitits bort. Men ett alternativ är väl om någon som bytt bussningar inte dragit åt bultarna ordentligt så att dom har glappat upp. I så fall borde man kunna laga gängorna och skriva ihop. |
|
|
Tyvärr så är det fästet och inte gummilagringen!! Jag skall kolla med BMW om dom säljer fästet som reservdel. Vad gäller krockad så betvivlar jag det starkt då det är omöjligt att se hur man krockar en bil och skadar ett av fyra fästen på hjälpramen i bakvagnen. Möjligen kan jag tänka mig att en spicka kan uppstå om man sladdar in i en kant och när sprickan är där gör rost och belastningar att sprickan växer. //Leffe |
|
| Har varit med om liknande. Verkar vara vanligt på "hårt" körda E36or. Det värsta jag sett är när tre fästen slitits loss ! Bakbalken satt endast fast med en fästpunkt vilket gav ett "knakande" ljud vid start. Föraren "skulle bara strippa lite vid trafikljusen". Det hela löste sig med att bakbalken demonterades och nya fästen svetsades dit. Plåten runt fästena förstärktes med 4mm plåt. Det uppstår rejäla påfrästningar vid donuts, diffhus, bakbalk vill vrida sig uppåt. | |
|
Byggde ni egna fästen eller köpte ni färdiga som ni sedan förstärkte. Förklaringen låter helt klart rätt logisk då just starter och framförallt med breda däck och gott fäste kommer att utsätta framförallt det främre högra fästet för belastningar då diffhusets vridmoment tas upp i närheten av det fästet... //Leffe PS: Vid nästa E36 köp är detta något som jag kommer att kontrollera och det rekommenderar jag samtliga att göra då kostnaden snabbt springer iväg om man inte kan fixa det på egen hand. Min verkstad pratade om 10 000 vilket kändes lite svettigt då det i huvudsak handlar om lite krångel att få ner bakvagnen. |
|
|
Byggde egna fästen, hade ju plockat bort allt och var tvungen att bli klar den helgen. Vi var tvungna att kapa upp plåten runt fästet pga komma åt den övre bulten i chassit. Det var i samband med detta som förstärkningen gjordes. Ja, kolla defenitivt upp detta vid köp at E36or. Har inte hört om det har drabbat M3 modeller. De kanske har lite kraftigare fästen ? |
|
| Ok, jag missföstod vilka fästen det var skack om. Jag trodde att det var fästet till bärarmen bak som var trasigt. | |
|
Att komma åt den övre bulten är inget problem för mig då den följer med bakbalken ner :). Det borde inte vara någon skillnad rent chassimässigt mellan en 325:a och en m3:a men möjligen har dom infört en förstyvning på m3:orna. Jag skall kolla detta vid tillfälle. Fråga till scnitzerman: Hur säkerställde du att du fick dom nya fästena helt rätt infästa på karossen? Jag har själv funderat på att sätta fast det nya fästet i bakbalken och sedan punkta fast fästet. Sedan bör man kunna ta ner bakbalken och svetsa klart. Ett tips till alla hur man upptäcker dettta fel är att gasa och motorbromsa i låg fart och uppstår det då ett gnekande läte så skulle jag kolla dessa fyra fästen rätt ordentligt.. //Leffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.