|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Espen: vad ger steg 3 trim på en 9-3 Aero? 328 E46 Piskar 9-3 aero orginal fast att dom har typ samma prestanda på pappret. Har provat mååånga gånger. Att en trimmad saab med turbo hänger av en orginal 328 e46 är ju inte så konstigt. kan tänka mig att steg tre ger upp mot 280 kusar i Saaben. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Espen |
Magnus: Kan inte säga nått... har aldrig provkört en 9-5:a! Men så seeeeg är den väl ändå inte? Jag tror att du är ganska "färgad"! Jag har ingen favvobil utan tycker om allt som går bra. Ta farsans 9-3 280hk, försök hänga på den med en 320 E46... jag kunde inte med min 328 E46... Har svårt att tro 250hk (9-5) går sämre än en 320i. Skärpning... tala i realitet! -Eppe- Born2XLR8 |
Espen |
Wendtan: Självklart så hänger 328 av saaben org mot org... det är 193 "realpower" mot 205 "turbohästar" Fast jag tycker att hänger av är ett lite starkt ord att använda, går liiite bättre är nog ett mer passande ord! =) Jag skrev ju det också att nu när den är trimmad så är det svårt att hänga på... det är därför jag ska köpa en Z3 M =) -Eppe- Born2XLR8 |
|
Espen: jo 0-ca130 går som f-n med en SAAB men sen.... Jag talar realiteter (totalt ca 4500 mil i tyskland sedan 00 med: V70 (140hk) V70 (170hk) Crysler voyager V6, Golft Gti Turbo, BMW 530, BMW 523, SAAB 95 Aero) SAAB är ok men jag hade verkligen väntat mig mer än så av "250" hk, faktum är att högfarts prestanda är INTE SAABs stora griej ( där av markands andelen på 0,3% tyskland kanske?? Det är en viss skillnad på att smiska upp bilen i 200 på en raka eller att köra Puttgarden-München i bra tempo, det är det praktiska användandet som sållar agnarna från vetet... Alla som kört sin nyare BMW under dessa förhållanden har säkert noterat attman inte behöver värstingar för att marscha i 200 km/h ( sen är det ju trevligt att man med t.ex. en BMW kan marscha i 160-170 med 11l/100km.. det gör INTE en Turbo bil) |
|
Espen |
Magnus: Jo det är sant! Men en sak är bra, 530d =) Körde en sådan sthlm hlstd snittade 150 ungefär och 0.5, 0.6 i förbrukning =) Om vi ska snacka förbrukning... Lite off men men, hur kommer det sig att du kör så mycket i Tyskland? Varför inte använda diesel? -Eppe- Born2XLR8 |
|
Nja i mitt tidigare jobb var jag resemontör körde en hel del i Tyskland, Österrike, Italien, Polen, Norge, Finland samt lite bil hämtar resor, skidor i Frankrike osv. ca 200 resdagar på ett år Diesel tack gärna, men som anställd fick man snällt ta vad chefen erbjöd ( och se vad jag åker nu på dagarna: Opel Vivaro Diesel...WOW..) Sen saknar Saab "überholprestige" som det heter på tyska ( vilket BMW och Volvo har...) |
|
|
Angående motorvägen Bologna-Firenze.....Är det måhända den som brukar kallas "Autostrada Del Sole"? Troligen världens vackraste motorväg....helt sanslös och TV-spelskänslan infinner sig onekligen ganska snabbt :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
Marcel |
Hans_P// Även 323i (E36) har singel utblås original. Ciao;) |
|
säg den 200 hästars sugmotor bil som är snabbare än en 200 hästars turbo bil i "omkörnings accelaration"! tror inte en sådan existerar! :) |
|
|
Heinz: 9-3 Aero 205 hkr, kör inte ifrån 328 e46 i något intervall. där har du ett konkret exempel. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Jo, den heter också Autostrade del Sole. Det är vackert förståss, men de många kurvorna, tunnlarna och myckna trafiken gör att man måste köra koncentrerat om man vill hålla tempot. Frun tycker att det är obehagligt när man liksom kryssar sig fram mellan filerna i 140-150 genom kurvor och tunnlar. Men jag gillar att hålla jämn fart i st f det ständiga bromsandet och accandet. Efter ett tag infinner sig den overkliga känslan att sitta vid ett datorspel, då är det läge att lugna ner sig lite, hehe Många italienare har lite Fango i sig, och tar det som en utmaning när det blir omkörda, i synnerhet om man har med sig en blond fru och 2 blonda tonnårsdöttrar. Det kvittar vad dom åker i själva. Barer, "rådgivande" trafikljus/hastighetsbegränsningar ger en annan trafikkultur än vi har hemma. Det värsta är dock deras sätt att parkera mitt i högerfilerna i stan, "för ett snabbt ärende eller dyligt"... Jag är god vän med den italiensk polis, och han säger att inget egentligen händer förrän en olycka sker, då först kommer en påföljd. Jag har kört i Milano, Florens och Rom, men trivs bäst i en liten by utanför Viterbo, 10 mil norr om Rom vid Bolsenasjön. Dit åker vi i princip varje somar och hyr ett hus eller lägenhet. Frun är bra på italienska, och det är ett fantastiskt land. Men klima eller ac är ett måste... |
|
sno |
Jag vill ge Hans_P lite medhåll. Har inte mærkt av detta så mycket ute på stora vægarna (æven om en snubbe i en ny svart 330Ci skulle racea min 323Ci ute på øresundsbron bara några dagar sen. Min ær utan emblem, fast det ær ju dubbla pipor =) Dæremot har jag møtt lite "attityd" då jag ska parkera och køra på småvægarna i Lund stad. Sæg att min e46 coupe kommer en kvæll med xenonen i høgsta høgg på en gata dær passage ær omøjligt då det kommer bilar från var sitt håll. Varje gång jag har møtt någon "skrotbil" så på stressiga kvællar efter jobbet har dom vægrat køra åt sidan eller backa lite =)) Dæremot kænner jag mer førståelse nær jag møts av nyare och finare bilar. Attityden kan ju också vara lite "Du kommer få panik om jag repar din nya fina bil med min golf som ændå har rosthål, så bæst DU akatar på dig" Xenon vet jag retar upp folk :) Men lite underhållande ær det iallafall :) Eller så ær det mig det ær fel på.. Jag dubellparkerar på shoppingcentran (før att undvika hack i dørren) och ser faktiskt bilen gærna tillsammans med andra nya fina bilar på parkeringar. Och långt från barnfamiljerna med kombi, dom flyger ofta runt med shoppingvagnar =) .. Møjligt att det kan uppfattas elitistiskt. |
|
wendtan >> Vad är siffrorna för respektive bil i intervallet 90-130, 130-150? Jag ställer mig tveksam till att bmwn är snabbare än saaben i detta fallet. Det skulle vara högst märkligt om det är som du säger. Saab har ju alltid gjort bilar med starka motorer. Har fått för mig att just den motorn iallafall har runt 320nm och 328 har väl runt 270nm? Men det är bara som jag har för mig, är itne säker. |
|
|
saab har juh fått mtk dålig kritik för sina nya motorer, alla utom den motor som sitter i 9-5 aeron, som fortfarande är mkt stark ;). saabs gammla 200hk 2.3T är enligt mig en ypperlig motor, varför bygger itne fler vidare på detta och stoppa in dom i säg en 99a lr nåt?... borde juh flytta på sig. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Det där har gjorts, jag har själv lagt en 2,3 liters aerospis i en 99:a... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Heinz: En bmw 328 E46 Har 280 Nm. 7.0 Sek 0-100. Saxat från saabs hemsida. 2.0 Turbo, 205 hk / 280 Nm 235 km/h 7,3 sek Detta innebär att Saaben har sämre prestanda till 100 samt sämre toppfart. Har själv kört ifrån några stycken i de fartintervallen du pratar om. Jag var väldigt nära att köpa en 9-3 Aero 01. Den känns snabbare än vad den är. Precis som T-4an. Och e46 328 är precis tvärtom. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Det ligger mycket i vad Wendtan säger, att turbomotorerna känns mycket snabbare än vad dom är, eller så är sugisarna snabbare än vad dom känns....välj vilket du föredrar. Däremot måste man hålla varv på en BMW för att det ska gå undan, en respiratorsnurra är snabbare från låga varv, framförallt vid högre växlar, trots turbolag. Däremot så tror jag inte för en sekund att en frisk 9-5 Aero är långsammare än en 320 e46 i farter över 160. Jag tror inte att den är långsammare i något intervall förutom starten faktiskt. |
|
chrille70 |
Personligen gillar jag 9:3 Aeron skarpt, både snygg och "stygg". Jag har kört den ett flertal gånger, en bekant har en sådan, och tycker den känns snudd på övermotoriserad! När man drar på för fullt så rycker och sliter det i ratten så det känns som om bilen är nära att slita sig ur händerna på en. Och ketchupeffekten vid 2000 rpm då alla hästkrafter kommer på samma gång och slungar iväg bilen som en skottspole... Barnsligt kul! Men nu är det väl BMW vi ska lovorda på den här sajten... :) /C |
| Wendtan >> Jag ger mig :-) Det är säkert sant som du säger, en sugmotor känns inte lika snabb som den är. | |
|
Efter att ha kört 100 mil i 320i E36, så förstår jag nu bättre det vi diskuterade i början. Det är lätt att förföras av en snygg kaross och ljudet av en 6:a, men 320i är ju en normalstark bil idag, varken mer eller mindre. Det märks i synnerhet vid omkörningar i 90-110 där man saknar det riktiga draget. En 320i måste piskas och varvas ganska hårt för att flytta sig någorlunda snabbt, och man får en känsla av att motorn är lite för klen för bilens tyngd. Har man väl kommit upp i fart, så kan man dock hålla högt tempo utan att bilen känns särskilt orkeslös. Jag undrar hur den känns på Autobahn? Det jag har att jämföra med är min gamla GTI 16v och vår A4T, bägge snabbare mellan 80--->120, Golfen flyger om i dessa farter, men det är ju också en lätt liten plåtlåda med 139 hkr. Och Audin har bättre vrid när turbon drar igång. Nåja, man får väl "glida" 320 ett tag, och skaffa bättre grejor längre fram. Efter att ha lärt sig E36:an ordentligt, så blir det i alla fall lättare att hitta en fin 325/328 om nåt år, då man vet vad man skall titta efter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.