AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.371

BMW och aggressivt beteende

Sida 1 av 3
Hehe
Efter att ha kört BMW 320 coupe sedan i fredags märker jag en stor skillnad hos de andra trafikanterna. Väldigt många vill raca, och lägger sig strax bakom, liksom för att bevisa nåt, även om de inte skulle ha en suck vid fri fart. Så är det också i stadstrafiken.
När jag kör A4T eller Golf GTI, så glider man in i mängden på ett helt annat sätt.

Vad kan det bero på? Hmm, kanske att en välputsad BMW med 17 tummare väcker upp ormhjärnan hos många... Även om min bil är emblemlös, så ser iaf kännaren att det är den lilla sexan på single-utblåset.
Jag skulle tro att många tror att jag åker i mycket snabbare grejor än så, haha

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Känner igen lite av det du beskriver. Mest är det SAAB och BMW 325:or som hela tiden ska raca. Kan det bero på att man kör en 328 CI modell E46. Inget att raca med direkt 325:an går nog exakt lika bra. kanske går min 328 lite bättre på mycket låga varv men annars är det nog ett dött lopp. Saab:arna är roliga dem är ju bäst enligt dem. Det går aldrig ens att förklara att en 2.0 går sämre. Dem har ju trots allt TURBO som dem säger.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hans: vilka bilar skulle inte ha en suck, jämfört med din 320?
150 kusar är väl mer eller mindra standard numer på normalbilen?
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
150 är vel inte normalbilen.. tippar 120 HK..Medelsvensson tror säkert en snygg 320:a är en M3, och spöar allt annat..
Vettef-n, men bara gissar

____
BMW är mer änn bil - Det är passion
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Minsta motorn som finns att få på tex V70 har väl 140 hk. Saaben har väl inte mindre än 150hk, Vw 1,8T motorn som är volymmodellen har 150-190 Hk beroende på vilket märke/modell den sitter i. Volvos V40/S40 har 2,0T på 165hk som volymmodell.
Så 150 anses väl inte som någon prestandabil direkt.
Sen har vi ju folk då som tror, men i det här fallet var det Hans som trodde att han körde ifrån allt med sin coupé. Så jag frågade bara vilka som inte hänger med.
Hans_P: kolla ett varv vid korvkiosken i kväll då, det kanske är revival av hela 18 års paketet (bilar,brudar & bärs......)
En 320 toppar >210 km/h, det krävs i alla fall en turbobil eller en annan 6:a för att matcha den.
Det är inte många bilar som öht reagerar särskilt mycket om man gasar på i 160.
Jag tycker att 320:n är lika snabb som min Audi A4 1,8T -97, och den kommer inte långt efter min fd Golf GTI 16v, även om denna gjorde 0-100 på drygt 8 sek.
Ei
656
Eivind
Hubbe325: Alla i sverige har jo inte volvo eller saab (fast det värkar så.. hehe). Många hopplös japanere, franska o.l..
Men, anyway. Spelar ingen roll om det är 120 eller 150 som är normalen :D
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Volvo V40 2,0T toppfart 220km/h
Audi A4 1,8T toppfart 223/236km/h 163/190hk.
Vw Passat 1,8T 221km/h
VW Passat 1,6 !!! 197km/h (få som köper bilen med den motorn...)
Saab 9-3 1,8T (minsta motorn) 210km/h.

Ska jag leta upp fler?
Självklart finns det bilar med lägre toppfart, men det är inte så vanligt som du tror. Så de kanske bara ligger nära för att få se bilen på nära håll?
Ei
656
Eivind
Din teori stämmer nog Hubbe325. Här är lite från SCB:

Vanligaste personbilsmärken

Placering År 2001:

01. Volvo
02. Volkswagen
03. Saab
04. Ford
05. Opel
06. Toyota
07. Audi
08. Mercedes Benz
09. Nissan
10. Renault

Ei
656
Eivind
Lite mer info för dom som är interesserade:
Länk
Jag ger mig Hubbe...
Men åk till Italien någon gång, då kan man bli jagad av en t ex en Fiat Uno. Motorvägen genom Appeninnerna mellan Bologna och Florens med kurvor och tunnlar är kul, defter ett tag känns det som ett dataspel, hehe
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Appropå Fjutt Uno:
Blev jagad av en Fjutt Uno på väg till Rom i somras. Körde säkert 180-190 km/h men han släppte aldrig. Så åkte han om å då var det nån 1,8 så han hade väl lite pulver. Vi var fullpackade...han var solo!

Det rullar en silvergrå Fjutt-Uno i Klippan som tar det mesta på 201 m har bla piskat nya M5&M3.

Annars är det väl mest BMW-ägare som blir aggresiva när dem ser mig ;)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Idag vart jag faktist rikigt chockad på hur bra en swift 1,3 gti hängde med på motor vägen dock kanske detta berode på att jag släppte på gasen vid 140 och att han kom med en jävla fart bakifrån för jag vill som sagt inte ha vatten planing med mina dåliga däck.För såna plockade man ju till och med Golfen jag hade förr och det var bara en en 1,8 med förgasare =)) hehe eller så var den där swiften en ulv i fråakläder...Lär fan ta och kolla upp det här med torrasfalt under däcken....

Mvh Teres
Espen
Farsans saab 9-3 Aero med steg3 bsr och större intercooler gör 220 i 4:an... Ser ut som vilken saab som helst!
Det är många som har fått stryk av den, däribland jag med min e46 328! Duktigt med pisk fick jag på alla växlar, och det är klart att jag får men det var kul ändå =)
Sen så har en S4 också... ser ut som vilken A4 som helst... den har dahlbäcks steg2 (tror jag det var) och den har också piskat en del bilar.

Sleepers rules!!!

-Eppe-
Born2XLR8
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Dom nya sabbarna är ju tok snabba när dom väl har farten upp om det är nån värre modell av sabben. då är det faktist inte många blirar som hänger på...
Ja
760
JanF
530i-93
->Espen "Sleepers rules!!!"

En del av mina bilar är ruskigt svårt att få se ut som sleepers
Teres: Swift Gti var vassa när dom var nya men har en utväxling som gör att dom inte går mer än typ 150....

För att till föra mitt strå till stacken av skrönor om sleepers: På Powermeet i Västerås (raggar träffen No1) åkte vi runt i sakta mak, när en Amazon i ljusblå metallic med tre herrar på ca 35 som satt och flinade åt vår mattsvarta bil med eldsflamor ( kan ha berott på att det var en V4....) hur som så slog ljustet om, och Amazonen var borta ,med 2 svarta 50 meter långa spår och bilen ca 300 längre fram, innan vi knappt fått rull på V4an....
Espen
JanF: He he förstår det!
Vad jag vill säga är att det är många unga förare som har fått känna på lite turbo power när dom har trott att gubben i saaben inte vet vad han sysslar med =)
S4 biturbon är helt underbar att köra... går som ett j*vla as!!! Men ser ut som en matkasse bil!

-Eppe-
Born2XLR8
SAAB är en surbil utan dess like... klok av 50 mil autobahn med 95 Aero (-02) trött och orkelös när mätaren passerat ca 180 segar långsamt uppåt i registeret t.ex. en E46 320 (170hk) känns vassare mellan 160-210...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.