AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.392

justera koni dämpare bak!

jag har inskaffat mig koni runt om bilen nu...Men undrar om man måste ta bort hela bakdämparen för att justera den?kan man inte bara ta bort bultern lägst nere och pressa upp den och vrida??? lr går inte det??...någon som har gjort det på sin bil..??

mvh
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Du måste ta bort genomslagsgummit för att kunna trycka ihop den nog mycket och då måste du ta ner den.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Faktiskt inte. Jag har justerat en kompis E30 med dämparen på plats (i depån till Midlandabanan faktiskt :-). Funkade fint.

Kiip Spiiding!
spiidfriik: det går alltså att lossa bulten ner till och trycka ihop den med genomslagsgummi och justera den på plats?? rör sig inte stången?? gick det bra?? mvh
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
På E30 så trycker man in en knapp och vrider sedan dämparen, på E36 måste man trycka ihop den helt och då är genomslagsgummit ivägen.

Det beror på vilken Koni du har köpt till din bil...
Röda Koni, Gula Koni el Sport, är det den typen som man trycker
ihop för att justera genomströmnings ventilen så måste genomslags gummit bort och då måste dämparen ner, för det kan sitta ordentligt.. ta en slö skruvmejsel eller liknande och peta ner det genom dom två hålen upptill.. ett justervarv ska kompensera för ca 10000mils körning, eller om man vill ha en hårdare dämpare för en stadigare bil... Kolla våran hemsida "stotdamparverkstan.se" om du vill veta mer..
mvh //Micke
bmwmicke: Jag har köpt de gula koni..justerbara... om man tar det hårdaste läget på dämparna..hur blir de då?? blir de hårda som faaan lr???
Jag köpte de på stötdämparverkstan!! juster bara koni dämpare gula!! men undrar hur det blir om man tar det hårdaste läget??? vad menar du med 10000 mil???
Tjena jockejocke!

Ja, dom blir rejält hårdare! Det bäst är att prova själv så att man får sej en egen uppfattning hur hårda dom blir...

med 10000mil menade jag att om du kör med dämparen med "fabriksjustering" alltså det "mjukaste" läget så kan man efter ca 10000mil justera upp den ett varv och få samma känsla som dom hade då dämparen va ny... för en Koni dämpare slits den oxå och blir "mjukare" med tiden.. 10000mil är ett ca mått och ej exakt men man får sej en uppfattning om hur det fungerar...

Men prova gärna lite olika inställningar, både fram och bak, så
kommer du att märka en rejäl skillnad :)

//Micke...
bmw micke: Tack för hälpen!! har en cab -95 och det e en otrolig skön känsla att köra bilen nu med dessa dämpare!! men tycker att den e lite mjuk i baken !!!! cabbarna e ju tyngre där bak än coupe...... men skruvar jag upp de, så ska ja få en stabil "röv" som inte svajar så mycket ???? :)

MVh
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
lyfter denna tråd...

i morgon tänkte jag försöka ställa om mina bakre dämpare på min 323 -84.
dom är gula, på kartongen står det "2522sport", hur justerar jag dessa dämpare?
vad jag kan förstå så ska dom tas loss å sen vridas?
måste dom lossas i både det övre och undre fästet eller räcker det å lossa ett av fästena?
måste man "knycka" till dom eller nåt innan man börjar vrida?
och åt vilket håll vrider man för att få dom hårdare?

många frågor ble det... hoppas på svar!?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
kanske ska säga att det är KONI dämpare för att vara extra tydlig... :)

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
e de ingen som kan säga mer exakt än ovanstående...???

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.