|
|
|
|---|---|
|
Nu har ag suttit o ugglat igenom massa snack om 284 grader hit och 274 grader dit, och fattar inte ett smack! kan nån va snäll och förklara Hur man trimmar med kam, Vart kammen sitter och vart man får tag i en kam. (jag kan lite om bilar så jag e ingen idiot =) ) Hur mkt kostar en 272 kam? lr 284 ? hur mkt skillnad gör det och vad är nackdelarna? I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! | |
|
Kammen sitter i toppen. Trimmkan har mer lyft och duration än original vilket gör att du får in mer bränsle/luftblandning i cylindern.Trimmkammar finns bla att köpa på MotorNord,kostar från c:a 3000kr och uppåt... hjorten |
|
|
Kamaxeln är den som öppnar och stänger ventilerna. Genom att låta ventilerna vara öppna olika länge och mycket kan man optimera motorns andning för olika varvtal. 272 graders kam betyder att ventilen är öppen 272 grader av motorns rotation. Ju vassare kam man har destu mer duratoin får man och destu mer anpassad blir den för höga varvtal. Man kan inte öppna en ventil hur snabbt som helst, utan den öppnar sig mer och mer hela tiden ända tills lyftet är max, sedan stängs den mer och mer tills den har stängt mer. Med mer duration har man mer tid på sig att öppna ventilen och därför kan man öppna mer, dvs få mer ventillyft. |
|
|
jahapp...ska de va så svårt o få lite mer kräm ur skorven? =) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
| ventilen är inte öppen 272grader, vevaxlen roterar720 grader under de fyra takterna och kammen hälften =360 en kam som öppnar insugsventilen 15g f.ö.d och stänger 60g efer n.p.d får den totala dur 15g+60g+180g=255 graders duration | |
|
>> mikael? Gillar du 7-serien? Va fan är Turbo? Länk |
|
|
mikael + någon mer, gärna... Du får gärna utveckla det där, jag hänger inte riktigt med, vad betyder t.ex. f.ö.d och n.p.d? Fredrik |
|
| f.ö.d=före övre dödpunkt n.d.p=nedre dödpunkt (kolv i toppläge resp botten läge) | |
|
kul att de finns folk som kan sånt här iaf =) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
mikael, det var väl det jag skrev. Om man har 272 graders duration så kommer ventilen att vara öppen 272 grader av motorns rotation. Eller 136 grader av kamaxelns rotation. |
|
|
Vad är bäst då? om jag vill ha bra effekt på låga varv, eller om jag vill ha hög effekt på höga varv, vad ska jag ha för duration då? Jag kanske kan räkna ut det själv, men jag är antingen för slö eller för korkad för att klara av det i skrivande stund. Det enda jag fått för mig är att högt durationsvärde= potentiellt högre effekt, stämmer det. Mer info. åt den okunnige!!! Fredrik |
|
cdabox |
skulle ni avråda mig från att byta kam ? jag vet att alla i stort tycker jag är korkad som trimmar en 316, men jag har det där dumma som heter flickvän, så jag har inte råd med en M3 =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Generellt gäller att trimkammar ger förflyttning av effekten högre upp i varvtalsområdet. Men naturligtvis finns undantag. Det ligger i de naturlagar som har med effekt att göra, att om man får ut samma vridmoment vid ett högre varvtal så ger detta högre effekt. Därmed inte så att man får en bättre körbarhet. Men en bra kamaxel tillsammans med omställning av tänding och insprutning kan ge en trevlig motor. Ett tips är väl att inte ge sig på en för vass kamaxel om bilen skall användas i dagligt bruk. För då blir den allt som oftast slöare på lägre varv men ger bättr knuff i de högre varvtalen. Som exempel kan jag berätta om att jag hade en 320i -84 som standard har varvtalsstoppet vid 6600 rpm gav maxeffekten vid 7850 rpm efter ett kamaxelbyte till 272 graders Crane-kam. Vad jag förstår på de som har provat olika kammar så håller DrSchrick hög kvalitet. //Erik// |
|
|
Sen så räcker det oftast inte att bara byta till en vass kam och se glad ut. Man får den trevligaste motorn om man byter till en lite vassare kam än orginal, sätter på extraktorrör, ser till att motorn får bra med kall luft, höja kompressionsförhållandet, osv. Om allting förljs åt så att man har samma trimningsgrad på alla prylar så är chansen större att man får en trevlig motor. |
|
|
lite OT men jag har dubbla rör hela vägen på min, de e inte argina antar jag, hur får jag reda på vad de är för nått ? I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
inte orginal** felstavat** inte argina I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
X-ray: det är orginal... /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
| ninja rejser . svar ja,tycker dock bättre om usabilar (och har fler av dom) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.