|
|
|
|---|---|
JonasB |
Det enda sättet att få bort myten om skruvade importbilar är att vi helt slutar köpa bilar utan originalservicebok eller garanterade mil. Så länge det finns köpare av skruvade bilar, och de är många i vårt långa land, kan fifflarna hålla på. Någon som säger emot? |
|
lite för enkelt tycker jag. Serviceboken till min svensksålda bil är stulen. Vilken bil är bättre att köpa isf, min bil utan servicebok eller bilen som säljs med min servicebok? Serviceböcker - speciellt på äldre bilar - kan stjälas, tappas bort, ramla i spillolja eller ätas upp av hundar. Shit happens. Bilen kondition är viktigare än serviceboken tycker jag, iaf på bilar äldre en 2-3 år. Begär att få "M-testa" bilen innan du lägger 100 eller 200 lapp, servicebok eller inte, om du inte känner och litar på säljaren. /göran |
|
|
Jag håller med Göran fullständigt. Det konstiga med många imp. bilar är att de har fullstämplade s-böcker oavsett hur gamla de är. Och det gäller alla bilmärken. Min andrabil (Golf -92) har 4 ägare och slutade servas på märkesverkstad för flera år sen. Jag tror att det inte är ovanligt även i Tyskland. Helsingborg-Norrköping (40mil)på 2h 40min !!! med 190E 2.3 |
|
JonasB |
Det verkar finnas så många som köper dessa bilar trots att de vet eller tror att de är skruvade. Orsaken till köpen är oftast att bilarna är lite billigare. Självklart går det inte att dra alla över en kam, men lite självransakan behövs för att göra den nuvarande lönsamma affären att skruva mätare olönsam. |
Rubberman |
Om man kräver servicebok ,vad händer då med oss som sköter servicen själva? Är oljan,bromsvätskan,fettet,glykolen mm jag använder av sämre kvalitet än den på märkesverkstad även om vi har samma märke? Undrar bara. Rubberman. |
sweborn |
Servicebok är inte värt mycket om fuskaren är "duktig". Har personligen sett två bilar, en 740 (från belgien, ägd av en bank (!)) och en M3 (från italien) med finfina serviceböcker med stämplar o allt, bägge köpta från märkeshandlare i Sverige. Bägge böckerna fet-förfalskade, med original stämplar och namnteckningar som överensstämmer med verklighetens. I minst ett av fallen verkar bmw-verkstaden vara med på fusket. |
|
hej, farsan köpte sin 525iA -93 för över ett år sedan billigt just för att servicebok saknades (bilen hade 10000 mil på mätaren då). Han visste att han tog en risk så han kollade nogrant på bilen skick - kröp igenom allt, gjorde M-test, kollade mot BMW Centraldator om miltalet kunde stämma osv. osv. Nu har bilen rullat 3500 mil i hans ägo och INGET förutom olja, filter och stift har behövt bytas... Så nog var det värt köpet för hans del. ///Tomas 528i -86 |
|
Acke |
Håller med Göran ! Det viktigaste är att man testar bilen innan köp. Sedan får man själv avgöra om bilen är värd priset. En bil kan vara kass även om den har en servicebok. 528I E39 Touring 1998 Välvårdat kostar mer |
|
Får väl gratulera tompas farsa att han inte trampade på minan...än Klart som tusan att man skall klassa en BMW utan servicebok som "något som katten släpat in". Om man trots detta är spekulant på en bil utan bok är ett M-test ett krav för ens egen skull (eller plånboken). Och för er som servar bilen själv: Skriv en bil-dagbok eller sätt en markering i s-boken som visar att ni skött er BMW som den skall. Det blir mycket enklare för er när ni väl skall sälja bilen... Klart att det förekommer förfalskade serviceböcker. Men finns kvitton kvar (brukar finnas på välskötta bilar) är det lugnt. Vissa individer tror att en BMW skall skötas p.s.s som en Volvo 240. De fattar inte att BMW övergav "traktortekniken" för flera decennier sedan (Volvo gjorde det på 90talet...). Därför häller de i allt möjligt skit till motorolja i den, låter inspektionerna skötas hos den lokale "förstör det självaren". Därför syns det inte alltför ofta i annonser "535 -91 med sprängd motor 18000 mil, ny motor 2000 mil". Hur f-n spränger man en 3.5 liters sexa om man servar den som den skall??? F-låt långt inlägg... |
|
|
Angående att serva sin bil själv: Spar kvittona på materialet så verkar det trovärdigt, med datum givetvist. Det är värt att betala momsen för dokumentationens skull. Mr C |
|
|
Håller med de flesta ovan! Servicebok är ju dock fortfarande ett plus såklart, men även om den finns så finns inga garantier. En tanke som slog mig: Om man äger en bil och vill göra märkes-service/rep på den, då borde tillverkaren ha ett system där alla gjorda saker på bilen registreras i en databas snyggt och prydligt, hos och av BMW i vårt fall. När som helst borde man sedan, mot självkostnadspris, få en "bok" utskriven där bilens "märkes-historik" finns. Det spelar ju heller ingen roll var man gör service/rep eller dylikt, borde ju t o m gå att lösa över landsgränserna! Varje verkstad dokumenterar ju, så det "enda" som måste till är ett centralt system. Tja, det borde iaf i mina ögon vara mycket bättre. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Gunnar, ditt förslag verkar vettigt men tyvärr ogenomförbart av praktiska skäl. Men det kanske blir så i frmatiden. Ett annat sätt att ex. undvika skruvade bilar är att mätarställningen uppdateras i en databas hos BMW när bilen rullar ur fabriken. Så fort bilen körs lagras varje meter i databasen. Och om ngn nollställer/skruvar milen på bilen skulle ju detta också synas i databasen. En bilspekulant skulle isåfall kunna få fullständig info om bilens mätarställning. |
|
quixotic |
Tycker inte att m-testen är något riktigt bra alternativ. Har haft inne ett par bilar på m-test och blivit besviken varje gång! Efter något halvår har jag hitatt fel som de inte ens har noteringar om, samtidigt har de skrivit upp otroligt bagatellartade saker som inte kan klassas som vare sig fel eller ens särskilt allvarliga påpekanden (ex. tunnt rostskydd under bilen och små oljesvettningar från ett tio år gammalt motorblock). Nej, skick och känsla blir ju trots allt det som får avgöra! Då får dessutom snorkiga bilhandlare svårt att kränga sina skruvade skrotbilar. Besök Länk |
|
När jag köper bil bryr jag mig inte allt för mycket om serviceboken. Finns den inte är det klart man undrar varför. Skicket måste ju granskas ändå. Serviceboken är mest ett plus tills dagen jag ska sälja den själv, då någon som inte är lika noggrann (misstänksam) kanske är mera intresserad av servicebok än skicket under ytan. Dessutom, hur svårt är det att förfalska en servicebok när man har kontakter på rätt ställe? Dom stora fuskarna på att skruva kommer vi inte åt på detta sätt iaf. Mitt tips när man köper bil är: Kör, känn, jämför med andra (köp inte första bilen du ser/provkör), finns servicebok - verkar den stämma med helheten? Mvh Anders S. |
|
|
Har en importbil med servicebok från tyskland.Tycker själv att den verkar vara trovärdig på grund av att den ej är servad enbart på bmw.Den är servad på BMW NIEDERFASSUNG DUSSELDORF och på KIZ-REPARAT...... och till sist KFZ SERVICE+att en service ej är ifylld(oljebyte).Men det är ju ingen garanti precis.Har även telnr till samtliga serviceverkstäder.Har åkt ca 2400 mil utan att märkt något konstigt 9990-12400mil. Bmw sverige kan ta fram uppgifter från bmw serviceverkstäder i tyskland men du får bara reda på vilka datum dom har varit inne på verkstan inte på vilken service.kan lika gärna vara en garantigrej eller en lagning.Så är bilen enbart servad på bmw finns en möjlighet att kolla upp den. MVH:HC |
|
| KIZ SKA VARA KFZ OCHSÅ.Dom stämplade med små bokstäver så det var lite svårt att se. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.