AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.302

biltema bra grejer/erfarenhet

Sida 1 av 2
Visa användare
94
johnny e
525i -89
Med risk för att starta debatt!
Måste ändå fråga.Jag har glapp förmodligen casterstag(hjulet vandrar sidled alltså längs med bilen,ej utåt inåt).Har fått några svar angående vad casterstag är.Pratat med mekonomen, de visste inte om länkarm var casterstag,ville ha 800-900kr styck.Biltema tar 298:- med spindelled för samma del,frågan är nu med risk för att vara tjatig:är det casterstag?Finns det någon med erfarenhet av biltemas delar?Vill gärna ha svar.mvh/johnny

bmw,what else!!
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Biltemas arm är länkarm, inte casterstag eller (tryckarm på bmw
språk). Castersarm finns inte på biltema.
Bytte förra våren bägge länkarmarna (biltemas), casterarmarna
med bussning(mekonomens) och parallellstagen(biltemas).
Framvagnen blev som ny. Inga större problem att byta själv dock måste bussningarna pressas i. Pressade bussningarna på en
GDS hall med ett stort skruvstycke och tvättsåpa, gick lätt som en
plätt.
Samma bil som du har.

Mackan

Fyra hjul är fler än två??
Visa användare
94
johnny e
525i -89
tack äntligen nån som visste va biltema sålde ska nog göra som dig ,en grej här en grej där låter som den billigaste lösn. självklart skulle ja helst köpa allt från bmw, men plånboken o sambon tillåter inte detta o med delad ekonomi så är de svårt att smyga undan några pengar till min andra stora kärlek(beemern)suck...

bmw,what else!!
"äntilgen nån som visste va biltema sålde".....jag menar inget illa men johnny jag tror biltema vet inte själva vad de säljer!!
Kvalitet är så ojämn hos biltema, fast har du ett fel, då blir det bättre med en ny del, frågan är bara hur länge...

Jag har bytt två gånger bilbatteri på biltema, innan garanti har gått ut. Killen som bytte ut dem sa, det finns de som håller
mycket längre än garanti, men som sagt andra byter stup i kvarten....

/Danijel
om de är nåt man inte ska köpa på biltema så är de reservdelar! så otroligt ojämn kvalité,vissa saker kan hålla lika bra som orginal å vissa i någon dag(% antalet lutar å de senare alternativet) så de är lika bra å sattsa på riktiga saker på en gång,kan bli billigare i längden...
ormen
en del saker på biltema är bra, andra ska man låta bli.... som t.ex. farsans E36:a.. hans spindelleder går hela tiden....minst en gång / år byter han... o han har ställt in framvagnen, kör lungt i en småstad.... o det är ORIGINAL DELAR från BMW!!! jag har jämfört spindelled/länkarm/styrled till E34 o E30 med original... har man tur så är det samma tillverkare.... som sagt... kolla på detaljen i butiken om möjligt o döm själv hur bearbetningen ser ut... men olja o filter, broms o liknande säkerhetsdetaljer... som sagt har man gott om pengar däremot, skall man leta efter original o ännu bättre racing produkter....

Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Köpte Biltemas oljedämpare till min E28 528i, passade utmärkt... men bilen blev helt stum. Ingen märkbar fjädringsväg överhuvudtaget, bilen niger knappt en cm ens vid kraftigt inspirerad kurvtaging.

Bra eller dåligt? Inte vet jag, men inte fasen blev det komfortmässigt rätt i alla fall. Bortsett från komforten, så går bilen som en gokart, mer vägkontakt än såhär blir det inte! :)

Vi får se om oljan blir varmare i sommar, då kanske det händer något i alla fall. Bättre dragbil har jag i alla fall aldrig haft, säckar inte med bakvagnen i första taget.

Hehe, Biltema är humor! :)

Ananrs tycker jag väl som övriga, en del saker är riktigt bra, medans annat är mindre lyckat. Svårt att veta vilket bara.. en oljekille jag pratat med på telefon (obs, ingen jättedebatt nu, tack) sa att deras nya helsyntetolja var fånigt bra, jämfört med många andra långt mer etablerade oljor.

Jag har inte provat den, men, det är väl i sådana fall undantaget som bekräftar regeln.
ormen
men olja o filter, broms o liknande säkerhetsdetaljer... skall man ge fan i på biltema - glömde......

Länk
Visa användare
94
johnny e
525i -89
jag menade iofs. vilken del som var vilken(pratade med biltema också men de visste inte heller. Jag visste inte vilken del som var casterstaget alltså! ..Men nu vet jag därav det utrycksfulla uttrycket"äntligen"..Självklart vill ja välja någon annan bildelsfirma än biltema (har faktiskt egna tyvärr dåliga erfarenheter från biltema typ .batterier ,tändspolar o bussningar(volvo) men har ändå svårt att jämnföra pga.byter bil ofta!
Finns det någon annan (bra reservdelsfirma) ni vet av med hyfsade priser..tack på förhand.,mvh:johnny

bmw,what else!!
ormen
micro kan ha en del bättre grejer... jag kan av egen erfarenhet varmt rekomendera deras Gasdämpare - Eurodamper - hur bra som helst till bruksbil... dock inte i klass med monroe eller sachs men inte långt ifrån....

Länk
ormen
tips... köpte en gång Eurodamper - sportversion (låg o hård) på micro till o sänka 525, tror att de var till 540, fick modifiera lite på fjäderbenlagren fram men bilen blev hård som ett berg!!!

Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Köper ingenting ifrån Biltema.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Tänkte bara tillägga att innan ni köper casterstag på mekonomen kolla priset på bmw. Jag köpte det första på mekonomen, sedan upptäckte jag att original var i stort sett samma pris så det blev original på andra sidan.

Vet inte om kvaliten egentligen skiljer men det känns ändå rätt bra att köra original så långt det går (eller snarare så länge det är ekonomiskt försvarbart...).

------------------
Always Diesel
ormen
håller med ronte.... mekonomen har samma pris som bmw...... de skall man ge fan i....

Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Sen kan man ju alltid kolla på Länk. De brukar också ha billiga delar.

Magnus
mekonomen är tom dyrare än bmw vad jag fått erfara, när jag skulle handla nedre länkarmar till 520:n mekonomen var iaf 50 kr dyrare per arm om inte 80 kr tom.

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
om du köper av biltema så får du vad du betalar för

och sakerna där kostar inte så mycket alltså ---SKIT

men köp av motornord dom har ganska bra saker

Team turbo addicts

PE
630
PESK
740iA e32
Jag höjer inte Biltema till skyarna, men visst finns det
saker som är både mer eller mindre bra, både där
och hos andra handlare, MEN HADE Biltema varit så
usla, dåliga,skitiga,luraktiga,felaktiga m.m.....så,
jag säger det igen, hade vägkanterna varit kantade
av havererade bilar....det är trots allt så att Biltema
säljer MEST lågpris delar i Sverige. Så va lite logiska,
kör inte med sånt trams som jag såg att någon kallade
Biltema..."Bajstema" och det kom från en VUXEN person...
kunden får för det mesta vad han betalar för, men ibland
kan det vara så att någon slagit av på "våldsamma marginaler"
...men Biltema är en affärskedja som så många andra
och förtjänar faktiskt ett vuxet bemötande och inte en
massa onödigt smutskastande av personer som kanske
borde vänta ett tag innan dom utalar sig pga för låg ålder
och erfarenhet som kommer med den, eller vad säger du
niclas85? Nej, skärpning, bara för att en del inte vill ha med
Biltema att göra så är det inget som säger att andra inte vill ha det.

Tack för ordet
Peo
(Köper nästa inget på Biltema själv, men behandlar ialla fall
dom med vanlig affärsmoral)
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Hej jag undrar om Motornords delar till BMW är original delar eller...

Gött att åka BMW
du har rätt PESK jag var inte rättvis mot biltema men jag sa bara vad jag tyckte sen handlar jag heller inte där ifrån

Mvh

niclas

Team turbo addicts

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tycker att det luktar lite "råttan i pizzan" om Biltema snacket.
Visst har de en ojämn kvalite på sina artiklar, men mångt och mycket är också samma delar som kan köpas hos Mekonomen mfl. T.ex. " Strålkastarinsats för BMW 5-serien E34 499,00 kr"
Mekonomen: Huvudstrålkastare insats vänster Yttre H1 21-0057020-3 1125:- . I båda fallen rör det sig om fabrikatet Hella.
En nätt besparing på 626:- som man kan ha betydligt roligare för.
Tycker att det är bättre att vi försöker hjälpas åt att hitta russinen i kakan till de som vill handla hos dem isf. att totalt klassa allt som säljs där för skit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.