AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
909

Byta motor till smallblock

Hej å hå. Mitt första inlägg här.
Undrar vad som gäller vid byte av en smallblock V8:a i en BMW 318 -87:a

Är det möjligt? Vad mer behöver göras förutom byta växellåda, bakaxel och kardanaxel?

Ramförsärkningar? Är tacksam för svar och spekulationer. Du eller någon du vet kanske har erfarenheter inom detta område?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Eh. Du skämtar? När det finns så många fina motorer i BMW från början. OK att du försöker klämma ner en V12:a eller V8:a, men bara det står BMW på den.
Jänkejärn i en tysk. Nah.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
V8: är brutalt. Fatta när du vrider om nyckeln och du möts av ett ljuvligt muller!

Sen det härliga vridet också.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Fatta va tufft när du märker att bilen är lika vägsäker som en optimistjolle på Kattegatt i 25 sekundmeter.

Nä, det väger nog för mycket med smallblock. Sätt i en lättviktare om du ska göra något alls.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det jobbiga är nog besiktningen också. Det går aldrig (aldrig aldrig) att regga in en 318i -87 med Cheva V8. Det kan jag skriva under på. Vore dock kul att se minen på besiktningsmannen. :)

Köp dig en BMW med sexa istället. Då är det lättare att sätta i en annan sexa med lite mer kraft utan att de märker det på besiktningen.

Välkommen hit förresten. :)

Tack tack :) Effekt problem?

Det finns mindre tip 289cui eller ännu miindre kanske med en bit över 200 hk. Borde inte var omöjligt va?

Jag håller med om att 325:ans 6:a är trevlig, mycket trevlig fast inte lika trevlig som en V8:a :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I Malmö fanns för några år sedan en 3-seriebil med Cheva SB i, en 327:a om jag inte minns fel!
Är inte 100% säker, men jag tror den varit med i Bilsport också, ev. Power Magazine...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Är garanterat helt omöjligt att besikta en BMW med en Chevamotor även om man slänger i en 4-cylindrig Chevamotor i en BMW 850. Det går helt enkelt inte. Enda chansen är att "lura" bilprovningen att det är rätt motor som sitter där fast det kanske är en annan.
Kom ihåg att motorkraft inte är allt. Du kan ha hur många hästar som helst utan att bilen går fort.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jesperado:

Reggat som ombyggt fordon eller amatörbyggt eller vad det heter?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Varför skulle det inte gå att kombinera en BMW med Chevamotor?
Den var varken reggad som ombyggt eller amatörbyggt fordon...

Jeppe

Visa användare
38
robbeL
320ik -88
Hallå !?!

Jag tror på iden. Det är inte omöjligt att få igenom en E30 med en liten V8.

Ombyggt fordon!
Kolla med SBP. Och vill dom inte hjälpa till så hör med SFRO.
SBP brukar vara skeptiska till det mesta som inte är orginal. (Tyvärr, ingen risk att man får hjälp av dom)
Däremot SFRO brukar med god min ställa upp och hjälpa till med det mesta.

Mvh
Robert
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett motorbyte kvalificerar inte en bil för att registreras som ombyggt fordon!

Jeppe

Co
987
Codriver
325i Coupé -92
När jag och brorsan höll på att bygga om en PV för många år sedan tog vi kort och hade med oss till den lokala bilprovningen. Vi fick lite tips och allt gick ok vid regbesiktningen utom att vi hade glömt något slags reflex bak. Detta var dock ej frågan om ett ombyggt fordon, men här i Östersund fick vi bra hjälp.

//Erik//
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jesperado:

Men hur går det då igenom? Man får ju inte ens sätta i en M30 i en E30 utan att folk viftar med pekfingrarna?

Om BMW sverige ger tillåtelse går det.
Det gör de vanligtvis inte, men känner man rätt folk är inget omöjligt.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ILiveToRide:

Jag utgick ifrån att det var som du sa först och som jag har hört här på forumet att BMW inte under några som helst omständigheter ger grönt för någon som helst förändring på bilarna över huvud taget.

Men du kanske har rätt. :)

Hur funkar det med allt annat. Man måste ju nästan byta drivpaket o växellåda. Försärka karossen också kanske?

Vad mer?
Varför inte sätta i en V8 från BMW om du ändå ska ha V8?

Den som sitter i 540 är ju trevlig. Bara ett förslag.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
Bra förslag Mean Machine. Hur mycket väger den och vad är effektuvecklingen på den?
Fördelen med en cheva smallblock är ju att det finns massor av tillbehör och trim till den. Och att det kostar en spottstyver av vad bmwreservdelarna gör. Och att det är en slitstark motor.
286hk för 4 och 4,4liters.
Den är nog inte lättare än en smallblock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.