|
|
|
|---|---|
|
Håller på att bli både förbannad och lurad. Mitt gamla bolag höjde premien och jag bytte därför till ett annat bolag med lägre premie och bättre villkor. Nu vägrar det gamla bolaget släppa min försäkring. Dom hävdar att min förfallodag är om sex månader. Dom har med andra ord förnyat min försäkring trots att jag sagt upp den. Min fråga är nu: hur blir jag av med min gamla försäkring? | |
| "sälj" bilen till en vän för att köpa tillbaka den direkt. Glöm inte ägarbytet. Då har du all rätt att teckna ny försäkring var du vill. Lite strul och pappersexercis men är det mkt pengar så kan det resultera i en ganska bra timpeng. | |
| Äh, glöm min fråga. Den som sköter mina försäkringar och annat "jobbigt" läste fel i papprena och bolaget har rätt. Synd bara att jag redan skällt ut dom. :( | |
| Ser inte så bra ut, lite extra ägare | |
Cabrio |
Det behöver inte vara så bökigt, senast i går talade jag med en försäkrings man & han sa att jag kunde byta försäkring om bilen varit avställd mer änn 30 dagar, jag ringde runt lite för skoj skull & kollade upp försäkringspris. Jag ska byta efter vintern när jag ställer på pärlan igen, 3664/år 325 cab 93 skapligt pris tycker jag. Mvh Tobias! |
|
I princip så har man bara möjlighet att säga upp sin försäkring i samband med att försäkringsperioden är slut. Men vill man absolut inte ha kvar sin försäkring och ännu inte betalt för hela perioden kan man ju helt enkelt avstå från att betala. Detta fungerar ju enbart om man delat upp premien på halvår eller kvartal. Försäkringar som inte betalas efter påminnelse förfaller. |
|
|
Men om man helt enkelt struntar i att betala premien förfaller försäkringen. Dock får man aldrig teckna en ny försäkring i det bolaget igen. [källa Trygg Hansa] ///Kjell |
|
| Betala alltid försäkringen om bilen är inreg. annars går det bara vidare till Trafikförsäkringsföreningen. Där kan du få betala upptill 500-1000:- per månad. Ställ av bilen ett par dagar i stället så kan du byta bolag utan strul. | |
|
Men om man helt enkelt struntar i att betala premien förfaller försäkringen. Dock får man aldrig teckna en ny försäkring i det bolaget igen. [källa Trygg Hansa] Jobbar själv på Th och jag undrar var du fått detta ifrån? |
|
|
PJ, Detta gäller endast om bilen är helt oförsäkrad, d.v.s. saknar trafikförsäkring. Men nu handlade det om att byta försäkring till ett annat bolag, bilen är därmed inte oförsäkrad. |
|
|
Jo "dajo" det vet jag. Kanske inte formulerade mig riktigt klart men det var så jag menade. Men att hålla på att krångla med att ge tusan i att betala fakturan tycker jag är att överdriva. Ställ av bilen. Teckna en avslällnings försäkring i det tilltänkta bolaget. Gör samtidigt upp med dem vilken typ av försäkring som skall träda i kraft vid påställning. Ställ på bilen dag 2. Det enda som du kommer att förlora på detta är 20:- (uttags avgift på avier) som du måste ge till Posten vid uttag av överskjutande vägtrafikskatt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.