|
|
|
|---|---|
| Hej! Min handbroms fick underkänt på bilprovningen. Spaken tar väldigt högt upp. Hur justerar man ? BMW 325-ik -88 | |
|
På min så kan man justera handbromsen med två muttrar precis under själva "handbroms-armen". Misstänker att det är likadant på din e30. Men om bromsarna är slitna så räcker det nog inte med detta ingrepp. Mvh |
|
Len |
Rätt ände att börja i är vid bromsbackarna. Kolla att de är tillräckligt "utjusterade". Men dålig h-broms kan också bero på att mekaniken t.ex. vid backarna har kärvat ihop. Då är det trumma eller skiva av som gäller.. När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det. len |
ormen |
förmodligen har du skivor bak.... kolla skivornas skick o klossarna... men enligt din beskrivning räcker det nog med att lyfta på damasken runt handbromsspaken o dra åt lite.... dock skulle jag palla upp bakänden samtidigt så att man kan kolla om hjulen kan rulla fritt vid justering... skruvar du för långt kommer bromsarna garanterat o ligga på!!!! Länk |
|
Handbromsbackarna sitter inne i skivan. Den går att justera genom att ta loss en hjulbult och sticka in en skruvmejsel i hålet och pilla runt skovelhjulet där inne. Justerings månen vid hanbromshandtaget är klart begränsad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.