|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tittade lite i mina papper till 320'n och insåg att den bara väger lite över 1100kg. Och eftersom jag tänkte köra lite bana med bilen så vore det intressant o få ner vikten lite, målet är väl att komma under 1000kg. Så vad har ni för bra tips? Motorhuv och baklucka i glasfiber. Skärmar i glasfiber. Slita ur reservhjul, verktyg, domkraft och liknande. luftfiltret ska bytas mot koniskt, borde ge en del att få loss den plastburken ;) pedaler mot aluminium och så. Plocka bort takluckan , sägs väga en del. Fler tips mottages tacksamt. Tänkte ha bilen som bruksbil så gärna besiktningsbara tips ;) Even alcohol can bend the room... | |
|
Plocka bort all isolering och skrapa av underredsmassan och lägg på ett tunt lager hammarlack. Mvh Patrik |
|
|
Ta bort någon ljuddämpare också. Mvh Patrik |
|
|
Slit ut stolarna de väger bly! Ersätt med racingstolar. Baksätesdyna och ryggstöd... Lätta fälgar... (skiljer mycket i vikt!) Mvh |
|
|
att komma ner i 1000kg utan att montera bur är nog inga problem.... släng ut allt onödigt... och lite till =) undrredsmassa väger en hel del...typ 20-25kg /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 Länk |
|
|
Lexanrutor, glas väger rätt mkt! dock måste vindrutan vara glas för att få besikta! Nya lättare stolar och kanske skippa baksätet?? |
|
|
Fälgarna definitivt! Förutom minskad totalvikt så får du mindre ofjädrad vikt, vilket är bra för väghållningen. Dessutom plöjer du inte ner en massa onödig rörelseenergi i fälgen som hämmar acc och bromsförmåga. Lättat svänghjul kanske? All roterande massa är guld värt att minska. |
|
|
Stolarna på E30 väger faktiskt inte så mycket som man kan tro. Det är underredena som väger och det måste man ju ha på racingstolar också. Baksätet väger ingenting. Det handlar om 2-3 kilo för sittdyna och ryggstöd tillsammans. Inte kul alls. Skall man göra något så är det nog att slita ur hela golvmattan, passagerarstol (skippa helt), sätta i mindre batteri, slita ur reservhjul, tanka lite, sätta på mindre hjul, byta rutor, glasfiberdörrar, -huv, -luckor, ta bort underredesmassa, och aldrig låta någon åka med. Det gör nog mest känns det som. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag glömde en sak. Banta! Gluffis låter inte som någon lättviktare ;-) |
|
|
Förresten. Fälgar är ju jätteviktigt. Ett skitbra alternativt som är billigt är att åka på BMW:s original BBS kryssekerfälgar i 15" och slänga på lågprofil R-däck på typ 195x50x15. Minskar den roterande- ofjädrade hastigheten med en hel del. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Eh. roterande- och ofjädrade vikten skall det vara och inget annat. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Man tackar för tipsen ;). Lexan rutor, låter inte så inbrottssäkert som glas, fsast jag kan ha fel som vanligt. Sitter 16" Azev fälgar på med 205*55 profil, 215/45 blir det när mönstret tagit slut tänkte jag, så det är bättre än orginal plåtisar ;) Racingstolar, lättat svänghjul o grejjer blir det nog ;) Kommer inte slita ur bägge stolarna eftersom jag behöver kunna låta folk åka med så ;) Ska nog slänga upp lite info på min web sedan hur det går med bygget ;) flåklypa: ingen man under 100kg ;) Even alcohol can bend the room... |
|
|
Då är frågan vad som är lättast. Plåtisar med 185x65x14 eller Azev med 215x45x16. Jag sätter några spänn på plåtisarna faktiskt. Rullmotståndet är det ju inget snack om heller. Vackert är inte alltid snabbast... :/ Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Förvisso, men fästet känns betydligt bättre i 215/45*16 än 185/65*14 ;) En stripräcer går juh bra mycket bättre på högprofil jämfört med en banräser som bör ha lite lägre ;) Even alcohol can bend the room... |
|
|
Börja i rätt ände!! Att t ex sätta plastskärmar spar nästan ingenting i vikt. Framförallt inte i förhållande till vad det kostar!! Efter att all inredning/isolering/underredsmassa och taklucka är borta slänger du ut dörrhissar och kapar ur all onödig plåt i dörrarna. Riktig racestol bör du ha av flera anledningar. Kapa ur alla förstärkningar ur huv och baklucka så att du bara har skalet kvar och sätt i riktiga huvlås. Dubbelljus går bort tillsammans med de kromade kofångarna som du ersätter med endast ytterskalet från -89 och framåt. Allt detta är nästan gratis dessutom!! Glöm inte byta till en M10... ;-) |
|
|
lättning tipps nr1 ta din del i handen fråga dig om delen behövs i bilen om ja, fråga dig om den går att göra lättare om svaret blir nej kolla om den verkligen behövs. Lite skämtsamt men om man annvänder den metoden när man bygger så kommer man långt....sätt ett tak vad du ska lägga ut på bilen! Sattsa först och främst på att lätta/ta bort std delar man kommer längre på dom bitarna än vad man tror....och istället för att sattsa på dyra fälgar flashiga delar ta dom kulorna och sattsa på lite säkerhetsgrejor i stället.. Hur pass avancerat har du tänkt bygga...vi är några som ibland hoppar omkring här som bygger/har färdiga vagnar som säkert kan ge dig lite tipps på vad du ska...eller framför allt inte ska sattsa på. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Får se vart det hela barkar iväg med bygget. Bilen är tänkt att ha som bruksbil oxo nämligen. Har en 520iA som är en sommarglidare i framtiden. Tänkte inte byggat nått avancerat med bur o grejjer, bara försöka få bort en massa onödigt ;) För att få en lite roligare bil o köra på bana med. Antagligen kommer inte det hela att rulla ut på nån bana föräns nästa år. Even alcohol can bend the room... |
|
|
Om man tar bort så mycket plåt som möjligt, dvs nästan allt som inte syns utifrån bilen och sedan binder du ihop bilen igen med en ordentlig bur dom går mellan hjulupphängningarnas infästningar så borde du få en lätt och styv bil. Plus alla tidigare råd du fått förstås! |
|
cdabox |
ta bort motorn ? den väger ju en del =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Det som inte finns i bilen lägre väger inget, och kan inte krångla. Gammal sanning från långloppsracing :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: AMEN! :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.