AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
627

Vandrande tomgång

Bu
241
Bucket
535iA - 87
Tomgången pendlar upp och ned när motorn är kall, typ mellan 1000 och 1500 varv. Något man kan göra nått åt eller skall det "vara så"?

/Henrik
Kan vara vanos...då får man ojämn tomgång
Knackar det lite oxå?

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Nej det gör den inte.

/Henrik
Lite konstigt att den går up ända till 1500rpm. Så hög är inte ens min tomgång vid -20 och auto-choke på fullt...

_________
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Fel av mig, kollade i morse. Den pendlar kanske mellan 800-1000 i några sekunder. Ganska irriterande dock!

/Henrik
OK, det händer hos mig oxå när motorn är kall.
Jag läste om något liknande i Total BMW fast då gällde det M coupe. Tydligen kan det vara vanos enheten som krånglar vid kall motor . Det borde faktiskt ge utslag på diagnostik programmet varje gång vanos lägger av. I artikeln verkade det så som att det inte är så farligt men att man kan byta ut någon del i vanos. Det framkom dock inte om det var komplicerat och dyrt
Håll mig gärna informerad om du går vidare med detta, det är lite ojämnt hos mig oxå

_________
Bucket: you have mail

_________
Samma här. Går mellan 800-1200RPM, efter ca 5min är nålen ovanför det "kalla" (blåa) och då stabilserar sig vartalet runt 1000.
hos mig var det en kontakt som var urkoplad efter inspektion1 antagligen glömde meken koppla den tillbaka. Det var nåt sorts temperatur sensorn som inte var ikoplad.

_________
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.