|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vattenpumpen på M5an gav upp i helgen, har beställt en ny och får den förhoppningsvis imorgon. Nu sitter jag och funderar på hur man bär sig åt för att lufta kylsystemet när man väl fått dit pumpen. Det finns väl någon luftskruv någonstans, men var sitter den? Ska man ha någon speciell glykol? Har inte tillgång till svensk instruktionsbok än.. Tack! | |
|
Du ska sätta ditt den nya vattenpump, fyll på vaten, skruva inte locket på vattenbehållare, starta på motor i ungefär 5 minuter. Medan du kollar på temperaturen hela tiden, luften ska gå ur via vattenbehållare, sen de är bara att skruva locket och köra men glöm inte att titta på temperaturen när du kör hela tiden eftersom om det finns luften kvar i systemet bilen ska koka. om vattentemperatur stiger mer en normal när du kör då är det bara att göra samma sak tills luften är borta. JAg har gör detta på annan bil ej BMW och fungerade.. annars fråga till vilken mekaniker som helst de brukar veta.. M.V.H Mauricio |
|
|
Vad fick du ge för vattenpumpen???? Verkar som min är på gång, så det blir väl att byta den innan det är för sent. |
|
| Den kostar runt 1500, original då naturligtvis. Förstod inte att min var på gång, den gav upp helt plötsligt och fläktremmen gick av. Som tur var hann den inte gå varm eller nåt. Borde kanske förstått att den var på gång, bilen "tjöt" rätt rejält på vissa varv när den var kall ett tag innan.. | |
|
Det sitter en luftningsskruv på en slang vid torpedväggen ! den sitter vid värmeventilerna !! |
|
|
När man använder luft skruven.. ska man ha den öppen tills det bara kommer vatten då eller? På min 323:a så finns det ett smart knep.. Går en liten returslang från topppen på kylaren till expansionskärlet.. Ta lös denna i kylaren och blås för kung och fosterland i den tills det bara kommer vatten ur hålet på kylaren.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
jag öppnade luftskruven, sen hälde jag i fullt med vatten ,sen när det kommer vatten vid ventilen klämde jag lite på några kylarslangar, så att det spruta ur vatten vid ventilen, sen drog jag åt ! Funkade bra, inga problem alls !! |
|
| Ja gjorde som så att man fyller på vatten tills de rann ut ur avluftningshålet,sen starta ja motorn o fyllde samtidit på vatten i behållaren så de inte vart tomt där o den sög luft....Trycket väl ute en 4 liter vatten på detta sätt innan ja stängde,de va rätt bra sprutt!!Men sen så va ja nästan 100 på att det inte va nån luft i systemet!Självklart skall du ställa temp vreden på max innan!!!!Ovanstående gjorde ju på en E30 men de borde funka lika bra på en M5.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.