|
|
|
|---|---|
| Vad skiljer en BMW 520 från 92 och en från 96 sig åt? Båda är E34. -96an är ju den sista i E34. Backspeglarna har väl ändrats från 93 och ratten är en annan men skiljer sig något annat? | |
chrille70 |
1995 fick E34 en s.k. ansiktslyftning vilket innebar att alla modeller fick samma grill med bredare "njurar" som V8-versionerna, 530i och 540i, samt ny ratt. Annars är det nog ingen större skillnad på årsmodellerna. |
rsarits |
-93 fick 520 och 525 VANOS Micke |
|
Vanos motorn kom väl redan -91, 24v. Jag har en 520 -96:a på gång nämligen, 14500 mil så jag är lite nyfiken. |
|
|
24V kom -91 VANOS kom -93 |
|
| Aha, då är jag med. Hur är det med utrustningen då? Finns det antisladd på E34, 520? | |
| Japp, men det var extrautrustning och är inte så vanligt på 520i. För övrigt så är det vanligt med utrustning såsom elhissar, elspeglar, ABS, servo, AC eller klimatanläggning (vanligare med AC), tyg/plysch klädsel, armstöd fram m.m. En 520i -96 har VANOS motor (den kom från -93 årsmodeller) och den ligger på 150 hk. | |
| Ett tips är att läsa modellguiden här på BMWPower. | |
|
Obekräftade uppgifter: -95 fick E34 andra stolar. Syns tydligast i baksätet som är mer "skålat". Kan vara inbillning, men det har känts så i alla 95:or jag kollar på. -- fjalar |
|
| -95 fick alla E34:or M5 trösklar. | |
|
Från 95 årsmodell har alla E34 fabriksmonterade sidoblinkers = inga egenhändigt monterade/felmonterade blinkers gäller endast importbilar då sv-sålda har fabriksmonterade på alla årsmodeller, airbag standard på 1993 årsmodell även nya navkapslar 93. Mvh Stephan |
|
|
Sådärja.... ORAKLET Stephan har talat... :-)))))) _____ Micke Karlskrona POWER meet 03-06-08 Länk |
|
|
Vidare har väl många airbag på passargerarsidan från ca 94-95? Leif L |
|
|
Bara en nyfiken fråga, vad vill dom ha för bilen. Jag har nämligen en likadan. Är det handlare eller privat. MVH Thomas |
|
|
Passagerarairbag kom som extrautrustning till 1994 årsmodell "standard i USA" mycket vanligt tillval i Tyskland. Fabriksstartspärr Januari-95, microfilter standard till 1994 årsmodell, frikoppladdörrlåscylinder till 95, förbättrad avgasrening till 95 gäller 520i/525i/530i/540i norm EG II ger ingen ekonomisk fördel i Sverige bara tillfredställelsen att bilen är mer miljövänlig, mekaniskbältesspännare till 93 årsmodell. Mvh Stephan |
|
| Thomas, jag har köpt bilen nu. Gav 59.000.- för den och den är i absolut toppskick med en ägare sedan importen -96 då bilen var 4 månader "gammal". Full dokumentation mm mm. | |
|
Låter som ett bra pris, vilken utrustning har den? Hoppas du blir nöjd. MVH Thomas |
|
|
stephan: jag har passagerar-airbag på min -93:a! Diesel-räsern Länk |
|
|
tarzan325: Det är för att din är klassad som 93 den är egentligen en 94a "tillverkad oktober-93" för att få den lägre skatten som man tidigare kunde få på dieselbilar till och med 93 årsmodell blev väldigt många/alla tidiga 94or reggade som 93or hos sbp. Det går att regga om din som 94a nu när det inte är någon lägre skatt på 93or, det som behövs är papper från BMW som visar att den är en 94a och därefter en mindre regbesiktning kostnad för allt ca 3000kr en polare fick göra det på sin 96as 540iT. Länk Länk Dom här sidorna använde jag för att få fram tillverkningsmånad/chassinummer på din bil mycket användbar information går att få fram via dom. Mvh Stephan |
|
|
Funkade ju fint. Fick upp all info om bilen. |
|
|
mycket bra sidor... synd bara att reginfon bara funkade fram tom -98... Diesel-räsern Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.