|
|
|
|---|---|
|
Hej på er allihopa Jag vet att 535i E93 är en ganska ovanlig BMW modell i Sverige men så vitt jag har kunnat notera har det funnits flera ägare av den modellen på forumet tidigare. Jag läser forumet nästan dagligen men det är sällan numera som det finns några 535i/E39-relaterade inlägg i det. Kan detta bero på att jag är ensam ägare av denna BMW modell i forumet eller kan tystnaden bero på att vi känner oss lite grann som outsiders i BMW-kollektivet, som ägare av en modell som aldrig sålts i Sverige? Om ni finns där ute trots allt, är jag intresserad av att få veta hur ni själva upplever era bilar och vad ni har för synpunkter om ert bilägande i övrigt. Lev gott Ellinas | |
|
Jag har en sådan och är nöjd ;-) Hälsningar Stephan De som använder säkerhetsbälten lever längre! - i snitt 35 sekunder.... |
|
|
Hej Schwabinger7 Plötsligt var vi "många" … Jag är också nöjd med bilen. Jag tycker att den är en mycket trevlig bil men som en E39 är den också behäftad med E39:ans typiska problem. Jag tänker då på gnisslande/knäppande dörrlister och instrumentpanel som kan göra en tokig. I övrigt saknar jag en automat växellådas mjuka acceleration och gång. En steptronic hade varit perfekt att ha. Med den manuella 5-växlade växellådan upplever jag bilen en aning okultiverad i stadstrafiken. Som förstagångs BMW ägare har jag litet svårt att göra några jämförelser med de övriga 5:orna i E39-serien. Har du själv någon erfarenhet av andra 5:or och i så fall vilken skillnad upplever du prestandamässigt? En annan fråga är om försäkring och bränsleförbrukning. Vilken sorts försäkring har du på bilen, på vilket försäkringsbolag och vad betalar du för den? Hur mycket drar bilen? Själv tycker jag att c:a 11000 SEK (Stockholm) om året för helförsäkring är en riktig överdrift med tanke på att det handlar om en bil som till den enda skillnad från billigare modeller har en V8 istället för en sexa. Skillnaden mot vad en 523i eller 528i kostar är flera tusenlappar! Den uppmäta bränsleförbrukningen för min bil sedan september 2000 har varit 11.6 liter/100 km, vilket bygger på både vinter- och sommaranvändning och på alla typer av körning sedan dess. På vinterhalvåret, i stads-/förords- trafik och oftast korta körningar, drar den c:a 12,8 liter/100 km. På gränsen till att vara för mycket, anser jag. På motorvägen ligger den på c:a 9,0 liter/100 km med någorlunda jämn hastighet och upp till c:a 140 km/h. Lev gott Ellinas |
|
|
Flikar in här med och säga att mina gamla E28:or sällsynt kommer så värst mycket under dina 1,28l/mil med liknande körning.. M.a.o så jag tycker det nästan är snålt med en så liten förbrukning på en V8. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.