|
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att det ibland, oftast när bilen är kall, är lite trögt att växla. Får dra i 1:an med våld. Vad är detta för symtom? Dags att byta växellåda?:( 328 Coupé -97 | |
|
Om det endast är trögt att lägga I växeln och att felet försvinner vid arbetstemp så är det troligtvis växellådsoljan. BMWs lådor kräver en "tunn" olja typ ATF, för att fungera bra året om. Om du vid tex kökörning har problem att lägga UR växeln, även när bilen är varm, är det ett lager (namn=?) i kopplingen som är slut. Mvh Rickard |
|
|
Min 328 är likadan. Kan vara trögt att få i ettan när den är kall. Detta har jag tidigare bara upplevt på skitbilar (såsom SAAB) så jag är lite besviken över att fenomenet uppträder på en BMW. På SAABar är det ju å andra sidan problem att få i alla växlar under alla förhållanden... |
|
| Samma med min och det e helt normalt. Vålda ALDRIG i en växel, försök med att först lägga med i 2:an, sen upp i 1:an. 328-lådan är underbar om man lär sig den, det går utmärkt att smeka i 1:an i 40 km/h om man har lite finess, annars e det juh "stå HELT stilla när 1:an läggs i" som är tumregeln. Kan ju tillägga att jag var ute med gubbens Vectra -00:a med 1.700 mil på nacken, den är 5 ggr. värre, där för man slå ur växeln till friläge, sen slå i nästa, helt sanslös. | |
|
Tjena. Släpp upp kopplingen och prova att få i växeln igen. Brukar oftast funka. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Min låda i min 328-96 strejaker ibland när man vill ha i 1:an från neutralläget och det sker även om motorn är varm. Om man tex stannar vid ett rödljus och lägger ur växeln och släpper upp kopplingen för att sen lägga i 1:an igen så går det ibland inte, jag har fått slänga i 2:an och varva för att komma iväg(det känns ganska pinsamt att nästan få motorstopp när signalen slår om till grönt!). Jag funderar om det kan ha ngt att göra med urtrampningslagret(trots att det inte låter illa), bilen har dock endast rullat 6100mil. Om man håller ner kopplingen och får i 1:an så kan man sen lätt gå igenom alla växellägen om och om igen(även 1:an), men om man sen släpper upp kopplingen och trycker ner den igen och ska ha i en växel så känner man att det är ett klart större motstånd(och ibland omöjligt att få i 1:an), ngn som vet varför? Mvh Micke t/ 328-96 520-92(till salu!) B6 3,5-89 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.