AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
515

Billigt försäkringsbolag, någon som vet?

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har nu i dagarna gått och funderat på att byta bort min fina volvo 960 *gömmer mig under täcket och lyssnar inte på några glåpord* mot en 540iA E34. Hittade ett jättefint exemplar, servad efter alla konstens regler, en hel pärm med dokumentation, "nybils känsla" i allt, mycket välvårdad inredning samt lack o.s.v... kort sagt, ett praktexemplar. Bestämde mig mer eller mindre på en kvart. Visste att jag inte hade några problem hos banken, ej heller att bli av med min 960, så återstod bara en sak; att kolla vad försäkringen skulle bli. Trodde i min enfald att jag skulle komma undan med 10 000kr helförs/helår. Men icke sa nicke!! 19800 kr skulle folksam ha. Ringde IF och fick en tusenlapp lägre.

Visst, bmw:n har 110 hästar fler än jag har i volvon... men vafan... 20 lakan för att försäkra en familjebil!! 1/4 av vad det skulle kosta mig att inhandla det tilltänkta exemplaret!!

Blev så förbannad och besviken att jag gav fan i att ringa runt till flera bolag för att höra efter...

Är det någon som har nåt bra tips på försäkringsbolag som är billiga för importerade bilar med många år i Sverige!?

/erik
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Prova alla! LF, TH, Aktsam, Folksam, sockenbolagen, Susab Tennant, OKQ8/Folksam..Säkert glömt någon.
Många här inne använder LF. Dom passade inte för mig. 26000/helår, medan OKQ8 som jag använder kom upp med 11.500/helår. Ring rundt så ser du skillnaden. Tillegga at min var importerad -98.

BMW är mer änn bil - Det är passion
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Många bolag har nog höjt premierna kraftigt i år för lite "extremare" bilar. Länsförsäkringar dubblade premien för min 850 i år från hyffsade 5000 till 10.000kr. Vet ej om dom lägger extra "straffpremier" på importerade bilar. Tidigare sas det att om bilen varit reggad i mer än 3 år skulle den räknas som svensk. Vilket bolag är TH föresten? Jag skall försöka antusiastbilsförsäkra den då kommer premien ner under 2000Kr.

Kör så det ryker
Ei
656
Eivind
TH = Trygg-Hansa
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Kolla även med Salus Ansvar, vi ofta dyra men det behövs bara ett telefonsamtal, 0200-875000.

Ett tips är att vara med i MHF, på din bil lär det göra minst 1000kr.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
jag fick åtminstone 3 olika premier på LF när jag har ringt, det är bara att de om offert skriftligen på de som känns "OK", i mitt fall under 20 lock. Högsta premien var en tant på LF som fick totalt frispel när hon hörde vilka bilar jag frågade på, "vilka kapitalistbilar" kläckte hon ur sig, o drämde i med 35000 per helår. Hm, kanske dags att utbilda vissa i vilka som egentligen betalar deras löner.... ;)

mvh
Anders

BMWCS #4727
Ei
656
Eivind
Får man fråga vilka bilar du kollade upp? Som i fölga tanten är "kapitalistbilar"..

____
BMW är mer änn bil - Det är passion
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
haha, inga konstiga bilar alls, hade en z3 coupé 00 som inte heller är superbillig, frågade på en 911/993 C2 från 1995. Slutpremie landade på 17 lock, inte så farligt ändå. 30 år, full bonus, parkerar på gatan i sthlm.... :) jag tog alltså inte skriftligt på hennes vilda förslag om fantasipremier. Tanten hade väl klimakterieproblem eller nåt, jag höll på att ramla av stolen när hon började veva om kapitalister o sånt. Pikade henne med att jag kostat bolaget ungefär 0 kronor under 2 års höga premier för z3:an (inte helt sant, men nästan) samt att jag faktiskt betalar hennes lön, men det fattade hon inte (inte helt oväntat, "det står ju Länsförsäkringar på min lönespec, jag ser ingenting om 'kund' eller så på den"). Tonen blev väl inte direkt vänligare från hennes håll efter det ... ;)

Att sedan LF skickar "veckobrev" till mig efter det ser jag nästan som en liten rolig bonus, men premien för 911an är betald, o de bombar mig ändå med underliga papper om nya premieförslag, premieändringar, ändrad omfattning etc. Ringer man så skyller de på "sina system"... jojo :)

Trygg-Hansa upplevde jag som struligare, om något billigare (ca 16400 hos dem vill jag minnas). De ville dock inspektera bilen först, inte så oväntat, men innan det hade gjorts var bilen endast trafikförsäkrad. Detta fick jag reda på en sen fredagseftermiddag när jag står med nycklarna till 911an i handen och solen skiner. Gissa om jag valde den något högre premien hos LF istället... :)

mvh
Anders

BMWCS #4727
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.