|
|
|
|---|---|
|
Mitt första inlägg så jag hoppas att det kommer att gå bra. Idag var jag och kollade in en 525 tds touring-93 som jag är spekulant på. Det blir om jag slår till i så fall min första BMW, men det är något som oroade mig lite och det var att motorn aldrig kom upp i arbetstemp utan mätaren stannade strax ovanför blått. Ägaren sa till mig att den slutade gå upp i temp för ett par dagar sedan och det bara var att fixa en ny termostat. Men varför skall jag ta honom på orden? när det verkar finnas ett stort kunnande här på detta forum. Så låt höra av expertisen vad säger ni är det bara ett enkelt termostatbyte eller kan det indikera något allvarligare fel? Vänligen /Björn | |
|
det är nog som ägaren säger att det bara är att byta termostaten. men det bör du låta honom göra . termostaten är ett vanligt fel på Tds:en att den ger upp JPS |
|
| Den bör gå upp högre om du kör en redig bit med den, men sen sjunka väldigt fort om du står på tomgång...kan även vara så att det är ett annat fel så termostaten är borttagen ..nålen ska stå rakt upp | |
|
OK, jag skall be ägaren att fixa så kanske man äntligen kan få bli en BMW ägare :) Mvh / Björn |
|
| Det finns ganska gott om dom så du har inga svårigheter att hitta en annan annars | |
|
Det är inte säkert att man får den att gå upp även om man kör långt. På tomgång lär den nog aldrig stiga i vilket fall, så lite överskottsvärme som dieseln lämnar. Hade samma fel på min, körde man riktigt hårt med den så steg den, men på tomgång sjunk den. Bytte termostat och nålen står helt still rakt upp! ------------------ Always Diesel |
|
|
Det låter bra att det nog bara är termostaten som sagt upp sig för jag är verkligen sugen på bilen. Just nu har jag en Volvo 940 SE -94 som är en billig arbetshäst men hur kul är den på en skala??? Om allt faller på plats så hämtar jag den på fredag, har ni mer tips om något som jag bör vara uppmärksam på? Info: Bilen importerades för ca: 2år sedan har nu drygt 18' mil på mätaren. Samtliga oljor bytta nya skivor fram nya glödstift ny startmotor nytt avgassystem när jag provkörde bilen så hördes inget klonkande eller andra onormala transmissionsljud motorn spann som en katt den kändes dock lite tunn i låga registret men desto kraftfullare över 3000 varv är det normalt? (Jag har ingen aning om hur motorkaraktären skall vara då det var första gången jag körde en tds) Tack på förhand. Björn |
|
|
Helt normalt att den sticker vid 3000 varv. Var uppmärksam på dieselpumpen, vanligt att den ger sig på importerade (packningarna torkar sönder när de får kontakt med svensk torr diesel). Kan ju fråga om han brukar ha något tillsats i dieseln, ex tvåtaktsolja. Sedan bör den gå jämt på tomgång (annars tecken på dålig pump), inte harkla sig för mycket om du sätter på något som belastar motorn (full fläkt, AC et.c.). I övrigt gäller som övriga E34:or, sök på forumet lite så hittar du nog en del matnyttigt. ------------------ Always Diesel |
|
|
Kontrollera att den inte läcker olja från toppen..precis i underkant av glödstiften..får inte vara minsta fuktigt av olja.. sen skall du enligt min mening köra med 2-taktsolja c:a 1.25 dl per tank.. Tds är en trevlig bil att köra..men motorn håller enligt min mening inte lika hög klass som exempelvis MB Det är vanligt med kompressionsproblem,oljeläckande topp,spruckna toppar,dieselpumpen lägger av..det är bara frågan om när men sköter man motorn ordentligt så håller det nog ihop..;) //Dogge |
|
|
Dogge: Nu när du säger det så har jag för mig att jag såg lite olja i trakten omkring glödstiften inte mycket mera typ fuktat med olja. Vad betyder det??? Börjar bli orolig igen :/ Björn. |
|
|
Det betyder att toppackning håller på att flyga.. det är nämligen ett vanligt fel att toppackningen slutar hålla tätt När bilen gått strax över 20.000 mil byta toppackning kostar c:a 5000-5500 kr då inräknat en planing av toppen.. men det betyder inte att bilen rasar..utan med tiden börjar den läcka mer å mer..blir rejält grisigt..och du får bränd oljelukt i bilen vid hårdare belastning..du behöver nog inte bli orolig men därimot skall du juh pruta 5000 kr på priset och sen lämna in den på toppackningsbyte..då får du även en kamkedjesjustering och pumpsjustering på köpet..då kan det nog bli en bra affär bilen kommer efter sjusteringen gå säkert 1-2 dl billigare milen åxå Dogge |
|
|
Kom att tänka på en sak..du säger att termostaten inte fungerade..är nog bäst att du kontrollerar så att han inte lyckats koka bilen på grund av trasig termostat..då har du garanterat en spruken topp..och det kan du kontrollera genom att varva bilen lite på tomgång samtidigt som du tittar ner i expansionskärlet..om det bubblar i kärlet så är packningen eller toppen trasig..kolla även så att oljan ser bra ut.. skall du vara bombsäker på att allt står rätt till så kan du åka till en verkstad å be dom göra en avgastest av kylsystemet.. jag målar inte fan på väggen..men vill du vara säker så..;) //Dogge |
|
|
Tack för alla tips! Skall kolla och förhandla vidare. Som alltid är det ju en risk att köpa beg bil men nu kan jag iaf ev. köpa med lite öppnare ögon. Det kostar att ligga på topp :) Vänligen /Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.