AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.157

ojämn tomgång 325 -89

Finduz
jag har provat me annan tomgångsmotor och bytt insugningsgummi! men det har inte fungerat! men en kommpis som vet vad han snackar om när det gäller BMW sa att det kan vara dags att byta kamrem och spännrulle! kan det stämma???? Mvh tobbe
serben
nej. kamrem är separat grej. kolla avgasvärde + lambda sond...

man kan inte ha bra bil o bra brud
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Visserligen kan en MYCKET sliten kamaxeltransmission medföra ojämn tomgång men om det är vad du lider av skulle jag personligen inte köra en meter med bilen innan jag bytt rem och spännare, risk för totalhaveri.
Serbens tips är dock mera troligt om du har eliminerat ALLA möjligheter till tjuvluft samt har RÄTT ventilspel.

mvh

MW-Guru
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Byte av tempgivaren till insprutet dämpade min oroliga gång. Den fick för mycket bränsle. Märktes mest vid kallstart. 300:- på BMW.

// Anders
To
113
Tody
325ik -88
bladh:
var sitter den lite mer exakt?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Den sitter på (eller snarare bakom) termostathuset. Tror det är den med blå kontakt. Finns även en med brun kontakt. Den ena ger signal till sprutet och den andra till tempmätaren.

Om tomgången svajar endast när den är varm är det troligen lambdasonden som inte vill leka längre. Inte helt ovanligt fel.

Kiip Spiiding!
ji
200
jimmyn
325 E30
323 E30
Min 325:a har lika ojämn gång både kall och varm.

Och när jag startar den när den är kall så ligger tomgången på ca 8-900rpm men om jag lägger i en växel och kör typ en meter och trycker ner kopplingen så rusar tomgången upp till ca 1900rpm och håller sig där i några sekunder innan den går ner till 800 igen!
Varför gör den så? Min tjejs 325:a gör inte så när den är kall.

Mvh Jimmy

BMWCS #4675
du ska nog stasa på lamda sonden. ca 500 spänn så ska tomgången ligga jämnt igen

BMWMOTORSPORT
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Kolla felkoderna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.