|
|
|
|---|---|
|
hej, jag undrar om det finns nåt chip till min bil o isåfall vart man kan få tag på det,, tacksam för erfarenheter också.. *peace* | |
|
Jodå, det är bara och chippa. ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
|
Du kan höra med Qvarnis på Länk Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
tack jonas,, men vart får jag tag på chippet? *peace* |
|
ant |
Jag vet inte vad 318is E36 har för styrboxnummer men om det slutar på 175 så bör du kunna köpa ett chip från Länk Jag har ett sådant chip i min 318is 16V E30, det är ju likadana motorer i våra bilar i stort sett, tror det enda som skiljer sig är insuget. (136 Hk mot 140 Hk) Hurvida det fungerar eller inte vet jag som sagt inte men att priset är fördelaktigt vet jag. Jag betalde cirka 600 kronor med frakt och allt från Tyskland. Monteringen fixade jag enkelt själv. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Tänk att chiptrimning till sugmotorer oftast kan ge ganska mycket effekt. Någonstans mellan ingenting till nästan lika mycket som motorn gav när den lämnade fabriken. Det är egentligen inte dåligt. Har själv chip från 318is.de och jag är jättenöjd. Effektskilnad vågar jag inte säga något om men bättre körbarhet helt klart. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
tack för tipsen,, ska kolla upp det *peace* |
|
Jonas_L |
Haglund..... på vilket sätt tyckte du att köregenskapen vart bättre??? |
ant |
Jonas_L: Jag kan fylla i vad jag tycker tills Haglund kommer hit och säger vad han tycker. När jag chipade min bil hade jag ganska högt ställda förväntningar på resultatet. Jag hade sett bromspapper på effektökning på ungefär 10 Hk 20NM. Några sådana siffror tror jag inte att jag vann. Men den känns piggare i övre registret och dra lite mer på toppen. Du vet ju hur motorn beter sig original, med den roliga toppen som kommer vid ~4500 rpm. Den känns lite starkare. Inte mycket, men lite. Dessutom så kan jag numera varva över 7000rpm. Något varvstopp har jag inte påträffat och jag har vid några tillfällen nosat på motorvarv en bra bit över 7000rpm. Detta ser jag inte som något negativt. Att kunna dra lite extra på varvet i tex en kurva istället för att behöva växla kan kanske ge dig en placering på banan, vad vet jag.. I det stora hela så känns affären jag gjorde när jag köpte chipet som en bra affär. Jag vann ingen nämnvärd effekt men, den så kallade körbarheten ökade iom att varvstoppet flyttades. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Jonas_L: Precis som ant säger. Körbarheten på bana är klart förbättrad. Att kunna dra bilen 500 varv extra i en kurva istället för att "fega" kan göra många sekunder ut på en raka. Tycker att bilen har blivit aningen starkare över 4500 varv och uppåt. Möjligt att det bara är en placeboeffekt dock. Jag ångrar i alla fall absolut inte köpet av chippet då jag kör relativt mycket bana trots allt. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Jonas_L |
ant....ok tack för svaret. |
|
så? man ska inte direkt räkna med flera pollar och högre effekt eller? *peace* |
|
|
michalo: Jo kanske mer än du har nu, men det är nog sällan du kommer över originalhästkraftsantalet med bara ett chip. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.