|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ingen OBC utan bara yttertemp i rutan i kombi instrumentet ( under mätarställningen och trippen) MEN döm om min förvåning när det idag stod: 9,7 l/100km, kan det vara nån snitt förbrukning ?? (verkar rimligt) men hur i hela friden har displayen växlat över då jag saknar OBC?? Hur jag än fipplar med knapparna verkar det som om snitt förbrukningen är där för att stanna.... Förslag någon?? | |
|
Hmm det där låter underligt. Du har alltså l/lm på själva instrumentpanelen? Har ingen aning om hur det fungerar på din bil men på min med navi så kan jag ställa in vilken ordning jag vill ha på informationen. Om du får reda på hur det ändras så maila mig för jag vill gärna ha snittförbrukninten konstant i instrumentpanelen eftersom jag ändå har tempmätare på monitorn. |
|
|
Ingen knapp på toppen på blinkersspaken?? Har E39 levererats utan den lilla OBC:n? FP |
|
| ja (inte helt ovanligt på 520 och 523) | |
|
Ser man på. Verkar ju som funktionen finns i elektroniken men ingen yttre manövermöjlighet då. Iofs fullt möjligt att det är billigare att bara tillverka en typ av hårdvara osv och sen "låsa" den till att bara visa yttertemp. Sen har den internt hoppat över till att visa förbrukning, skulle tro att den återgår till temp om man bootar om genom att lossa batterikabeln en stund. FP |
|
|
Hehe, det kan nog vara så som folke säger. En en del nya bilar sitter funktionen redan monterad men inte knappen för den. Några bilmärken monterar in farthållare, men inte knappen för den. Det är tydligen billigare eftersom alla bilarna då får samma kabelmassa... /// Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
GM: Gör din snikversion till maxrustad köp en uppgraderad blinkersspak :DD ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: så jag kan sälj den sen med noteringen "fullutrustad" i anonnsen?? *L* SIM: BMW är snåla med kabel: bytte inner lampan till en med dom 2 röda LED, inte funkade det ty i det 6 poliga kontaktstycket satt bara 4 kablar och inte den 5e som behövs till LEDarna ( som t.ex. sitter i Hassos och Stouts bilar..) Skall nu ta av dörr sidorna INNAN jag köper lampan som sitter i dörrbottnen för att verkligen förvissa mig om att det finns kabel (min bil sakande ju såväl kabel som givare till CCn för låg spolar nivå.....snåla tyskar!!) |
|
|
Ja den där extra kabeln som inte du har gör ju att min och Hassos verkligen är fullutrustade :) |
|
|
ja jämfört med min snål bil iaf..*LOL* På E34 hade man två versioner på el system ett Low version ( 518,520,524td) samt ett High version ( 525-uppåt) kanske samma här....... |
|
|
Det blev en "reboot" av systemet ( demont av - kabel i ca 30 min) så blev det som det skulle igen Litet råd till er andra som kopplar av batteriet: STÄNG INTE BAKLUCKAN, elmotorn som drar igen/öppnar dör ju och lämnar luckan i nåt mellan läge, så det blev att fälla baksätet och kräla in den vägen ( till tantens stora förnöjelse....) Fy fasen för utdragbart lastgolv och lastgaller i stål, det ökar ju inte på utrymmet..... |
|
|
Säg den glädje som varar; satte mig i bilen i går och åter visade sig snitt förbrukningn i rutan ( dock numera nollad, så jag fick ju se att den "fungerade") Verkar alltså som om "OBCn" får en "inbillad knapptryckning" nånstans i från.... hmmm blir nog att köpa en blinkersspak på tippen och prova om man helt plötsligt får OBC... Skall höra med BMW när dom byter lucka nu till veckan |
|
|
Intressant! Du kan väl tala om vad dom säger hos BMW. Jag har inte heller nån OBC. |
|
|
Ligger lågt denna vecka; BMW Kristianstad kladdar färg och byter min baklucka, så jag åker Opel Vivaro hela veckan lång..... Men i´ll keep you guys posted |
|
|
Alltså, det där med funktioner som stöds i mjukvara men inte hårdvara stämmer bra. Jag vet att volvo har det så med bland annat sin farthållare på nyare modeller, är ganska övertygad om att BMW gör på liknande sätt. /Mvh |
|
|
Var det någon som fick tag i mer info om detta? /Jonas |
|
|
Nja gjorde en ny "re-boot" och sen dess har det varit temp som vanligt, men skall se om jag kan prova med Stous BC-spak när han är tillbaka från Italien framåt mitten på Juli... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Update: ny blinkers spak med BC knapp beställd på BMW ( 590:-) kommer på tisdag för provmontage Varför: jo bilen övegick från temp visning via snitt förbrukning till att nu visa räckvidd med bränslet i tanken dvs samtliga OBC funktioner finns redan i bilen och det BÖR bara var spaken som skiljer ( om inte annat kommer jag att på tisdag att ha en ny blinkersspak till salu.....*S*) Stay tuned... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
GM: och snart maxutrustad :)) vad var det jag sa om blinkersspaken :)) ///MVH Hasso Länk |
|
du är bara avundsjuk Hasso!! Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Någon som vet om man kan "få fram" farthållarfunktionen eller annat på en E39 (orginal utan) genom att montera motsvarande knappar ? Kanske komplettera med någon liten kabelsnutt ? Det blir spännande att höra om blinkersspaken :) Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.