AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
470

Avgassystems byte från E36 320 till M3 frågor..

Visa användare
187
bergas
320i -94
har skrivit nått inlägg förrut men inte få några bra, direkta svar och la ner spekulerandet ett tag..
sen såg jag denna annons och nappade genast.
Länk
hur mkt jobb är det att få dit den på min 94's 320?.
Vad jag förstått har den endast enkla rör och allt över (325, 328, m3) har dubbla?.
Är det svårt att få mitt enkla rör till dubbelt (måste väll gå med nån sorts adapter?) och passar resten av avgassystemet?
står att det är till en coupe och jag har en sedan, spelar det roll?.
Har redan 'underkjolen' för dubbla utblås, men är det nått mer jag måste tänka på?.
(Vill så gärna ha 2 skinande pipor där bak!!)..

+++++++ brg +++++++
först och främst är det avgassytemet du såg till en m3a, så det passar inte till din bil, och vad är det du är ute efter, är det ljud, med andra ord, ett sportit ljud så ska du köpa ett sportavgassytem, de som har m3or byter också ut sina orginal system för att få högre ljud.... så skulle jag vara dig så skulle jag satsa på ett sportavgassystem som är skapad till din bil...
lycka till.......

Länk
Visa användare
187
bergas
320i -94
sportavgassystem = 4000:-
beggat m3 system = 500:-
är inte just ute efter ljud, även omjag antar att det blir lite förändring..
är mest , som jag skrev, ute efter 2 skinande pipor där bak :).
nån som kan ge mig lite RIKTIG jävla fakta om hur svårt/omöjligt det är?.
..
plz? :).

+++++++ brg +++++++
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Alltsa, M3 systemet ar avsett for en bil med ca 300 hk pa minst 3.0 liter. Det har bl a variabla avgasror, dvs det ena roret oppnas vid ett visst varvtal. Jag tror inte att din 2.0 liters sexa skulle funka nagot bra med det systemet. Jag ar ingen expert, men en motor vill ha ett visst "motstand". Din motor vill troligtvis ha mer motstand for att ga bra.

Mr C
Visa användare
187
bergas
320i -94
Aha, ok..
Nån annan som har en åsikt?

+++++++ brg +++++++
Jag tror det blir prima med ett M3-system på din bil. Folk sätter ju sportsystem på vilka bilar som helst och dom går ju bra. Ett m3-system har nog ungefär samma motstånd om ett vanligt sportsystem.

Flärpen som öppnar och stänger ena pipan kan man koppla bort så att det är öppet hela tiden.

Det är samma system till Sedan som till Coupé. Enda problemet för dig är att få ihop din enkla orginalframdel med den dubbla m3-bakdelen. Du skulle behöva nån slags Y-rör där emellan. Om du har svets så är det väl bara att snickra ihop ett Y-rör!
Visa användare
187
bergas
320i -94
ah, ok :).
då har jag en som tycker si och en som tycker så :D.
nån som är villig att hålla med nån av parterna eller som har nån annan åsikt?.
Jo, ett sånt 'Y' rör är väll det som låter lämpligast.
Frågan är hur man gör med det..

+++++++ brg +++++++
Här är min åsikt (jag har också en 320)...
Varför dubbla utblås på en 320? Det är ju ändå en 320 på 150hp, alltså ingen V8 eller M3/M5... Även om man kan tycka att det är snyggt och så. så stämmer det inte riktigt som jag ser det... Då kan man lika gärna sätta dit ett fejkändrör, utan bry sig om att dra xtra rör, hehe. Funktionsmässigt är det ju faktiskt sak samma...

Jag vill iaf ha lite vassare ljud när jag drar ur motorn på min 520 (som jag gillar skarpt!), och jag tänker fixa en universal slutburk med ETT utblås, och behålla bakspoilern som den är.

Visa användare
187
bergas
320i -94
aha..
fake är trots allt fortfarande fake..
det om nånting är inte snyggt eftersom alla med ett öga för bilar ser att det inte är äkta.
som sagt, jag är mest intresserad av praktiska tips på hur man ska göra, inte tips på sportdämpare eller personliga utseende tips :P.

+++++++ brg +++++++
Har du ingen kompis som kan svetsa då? Du kan ju ta flänsen från det gamla singelröret och svetsa ihop det med det nya dubbelröret via ett y-rör.
Visa användare
187
bergas
320i -94
ja, får väll höra mig för.. :)

+++++++ brg +++++++
Om du har lust att meka och svetsa går allt att lösa.

Har du en coupé som min så har jag ett orginal beg ( alltså från kat och bakåt ) som du kan få att meka med.

Ta med en femhundring och kom och hämta !!

Så kan du meka och köra samtidigt :-)

Skicka ett mail om du är intresserad.

Nisse
Länk
Hehe, Skegrie du är väl från skåne och bergas är väl från norrbotten. Det finns ett litet logistikproblem kan man säga... :)
Visa användare
187
bergas
320i -94
fniss.
minst sagt :D

+++++++ brg +++++++
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.