AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
873

Bindningstiden på försäkringen...

Ringde idag runt till alla f-bolag för att kolla hur marknaden ser ut nu och helt plötsligt har min förra firma (folksam) blivit billigare igen.. Även fast salus ansvar försökte sänka den "lite till" som dom säger så var det en ganska stor skillnad...

BMW M5 90 :
Trafik Salus : 7000:-
Trafik Folksam : 4424:-

BMW 323i 84 :
Trafik Salus : 4700:-
Trafik Folksam : 2548:-

mitt problem är ju då att jag är bunden till Salus till 1 feb 2004.. men en lösning på problemet är att ställa av bilen och sen ställa på den igen med folksam som nytt företag.. Är det några problem att göra så? Kan man ställa av och på en bil med typ 2 dagars mellanrum?

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
nej du måste vänta till årsförfallodagen ändå tror jag eller som jag och tanten gjorde: sålde bilarna till varandra och tecknade nya försäkringar......
Enligt Salus ansvar så gick det att ställa av bilen för att bli av med försäkringstiden?

/Jimmy
Länk

men dåså!
Problemet med att göra som du och frugan gjorde är ju att bilen får fler ägare.. Det e ju inte alltid så bra... specielt inte på min M5:a som redan har en massa ägare..

Min fråga är ju om någon har testat.. vad säger vägverket?

/Jimmy
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har testat, det funkar bra! Vägverket bryr sig inte, men ställer du inte av den precis över månadsskiftet åker du på en extra månad på skatten!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jeppe :
Tackar.. hur menar du med "över månadsskiftet"?

/Jimmy
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ställer du av bilen i Maj t.ex. återbetalas skatten för Juni och framåt.
Ställer du sen på bilen i Maj igen måste du betala in skatten för Maj månad och framåt, då har du alltså betalt skatten i Maj dubbelt. Det är inga stora summor vi talar om precis, men det går ju att kringgå genom att ställa av bilen som i exemplet den sista Maj, och sen ställa på den igen den första Juni...

Jeppe

ahh.. okey.. ja då blir det att ställa av bilen på onsdag och sen ställa på den på fredag :)

/Jimmy
Länk

Kom bara ihåg att säga upp försäkringarna oxå om du kör på mer än trafik då de flesta bolag vid avställning tecknar en garageförsäkring som direkt vid påställningen återgår till vanlig.
Avtalsperioden fortsätter då som innan.

Henrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Så blev det med min försäkring. Efter att jag ställt på bilen och tecknat mig i ett annat bolag kom inbetalningskort dels på garageförsäkringen på två dygn, och dels på en ny premieperiod från det gamla bolaget. Jag ringde bara upp dom och sa att jag nu bytt bolag, och det var inga problem.

Jeppe

de e lugnt bara trafik på mina bilar...

/Jimmy
Länk

Jesperado
OK,trodde att gamla avtalet fortsatte att gälla efter påställningen om man ej sade upp det.
Den uppfattningen fick jag när jag talade med f-bolaget,men det är klart,det är väl vad de vill att man ska tro.

Henrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, dom är ofta lite fula när man pratar med dom.
När jag frågade mitt gamla bolag om hela "ställa av-ställa på"-manövern funkade svarade dom nej, inte en chans. När jag ringde bolaget jag avsåg att byta till sa dom ja, inga problem...

Jeppe

Har du bara trafikförsäkring på din M5? Låter lite risky, men det kanske är lite roligt att ha hjärtat i halsgropen varje gång man går ut till garaget ;)
20 000:- om året till ett F-bolag känns mer skrämmande... på 4 år har jag betalat bilen igen..

/Jimmy
Länk

Ja då förstår jag att du bara trafikförsäkrar. Har man bilen inlåst är det ju ganska lungt.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Har Länsförsäkringar på IX:en (just nu avställd) och upptäckte att t.ex. IF erbjuder halva priset på en trafikförsäkring (2000/år). Ringde till IF och kollade om man kunde bryta avtalet med LF ifall man i samband med påställning bytte till IF, men svaret jag fick var "nej, det gaur inte".

__
Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag fick innan jag ställde av M5an för vintern en premiehöjning av Lf från drygt 13.5 hel/år till 17 kkr hel/år - hoppsan tänkte man ”lite” surt. När jag sedan ställde på bilen, lagom till att vintern återkom i början av april, fick jag efter ett par dagar en ny premie, den var nu justerad till 24.5 kkr hel/år. eh……

Ringde självklart och bytte bolag omgående, fick kring 15 kkr hel/år i TH.

Klart att det går att byta bolag vid påställning det gjorde jag själv, min ’årsförfallodag’ var 1 juni – sedan att försäkringsbolagen försöker få det att låta annorlunda hör väl till kanske.

Ett tips är att läsa på fordonsförsäkringens villkor, innan man tar kontakt med bolaget. Hos LF (Motorfordonsförsäkring villkor 2001-10-01) framgår det klart vad som gäller under rubriken ’Allmänna villkor, din rätt att säga upp försäkringen’ (sid.24).
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"wolv": Enligt en försäkringskille jag samtalat med vid ett av mina försäkringsbyten är det alltså inte tillåtet att uppmana till ett "kontraktsbrott" vilket det tydligen skulle innebära att genom av-påställning byta bolag mitt i en löpande period. Han kringgick själv problemet genom att säga typ "Nej, så får jag inte säga att det fungerar utmärkt att göra" när jag frågade...

Jeppe

Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Det är inga problem att byta bolag på detta sett, tänk bara på att annullera tidigare försäkring. Vi brukar inte rekommendera kunder att göra så men om det är en trevlig kille eller tjej med tex en BMW så kan man göra det. Rekommenderade t.o.m. en kund att kolla med SUSAB ang. hans BMW. Jag jobbar för Salusansvar, säg inget till mina chefer. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.