|
|
|
|---|---|
|
Så här är det, jag blev av med lappen i höstas (3månader). Nu när jag fått tillbaka det har jag även köpt en ny bil, men den blev våldsamt dyr att försäkra då det står i registret att jag tog körkort första gången i höstas = noll skadefria år, när jag borde ha 14st. Jag läste någonstans att det är olagligt att polisen ändrar mitt första datum för när jag tog körkortet, vilket får till följd att alla myndigheter osv får detta nya datum i sina register, tex försäkringsbolagen. Anledningen till att de ändrar datumet eller rättare sagt att det förs in ett nytt datum är för att det är något fel i deras datorsystem så datumet ändras. Inte går det heller att ändra datumet så här i efterhand på ett lätt sett utan en massa handpåläggning krävs. Nu är det så att jag läste en artikel för ett tag sen om en kille som prosessade detta och fick tillbaka sitt ursprungliga datum, men han häll på ett helt år (eller liknande) och fick ringa och trycka på både här och där. Jag vill göra samma sak men jag har tappat bort artikeln, någon som vet vad jag pratar om, har sett artikeln eller vet hur man går till väga?????? Är trött på att betala dubbel premie på mina bilar. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" | |
|
Länk diskuterades även här. Anledningen är en tillrättavisning av EU-regler som vägverket (fortfarande) inte följer. Se även denna: Länk Vad jag vet så har inte mycket skrivits eller sagts om detta på sistone men det kan vara dags att ta upp detta igen då vv inte får tummen ur ar**et ! :) Fortsättning lär följa......... |
|
|
Glömde fråga. Vilket bolag har du, för vad jag vet är det inte alla bolag som tar hänsyn till detta datum öht. Bl.a Folksam som jag har väger inte in utfärdandedatumet... |
|
|
Jag har "rätt" datum efter att jag gnällt på vägverket (se tidigare trådar). dock fick jag vackert betala tillverkningskostnaden för det nya körkortet... :o( jag orkar inte dra det vidare även om jag anser att det principiellt är fel att jag som privatperson skall behöva betala för vägverkets tjänstefel... Mvh |
|
| Jag tänker vänta tills detta justeras GRATIS av vv. För som sagt har jag ingen egentlig nytta av ett annat datum mer än för mitt eget samvete.. :)) | |
| Jag har beställt ett nytt körkort med det ursprungliga datumet. Tyvärr verkar inte försäkringsbolagen bry sig om detta utan sätter skyhöga premier om man varit utan körkort. | |
|
Anders S: Jag har BMW Original försäkringar (if). De var trots allt billigast. Anders S: Om inte fler än en sätter tryck på vv så kommer de inte att göra något, intresset är ju då tydligen för litet. Brogren: Om de fortsätter att ta ut ocker priser så har ditt datum inte ändrats hela vägen än. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Helt rätt Richard, men jag menade bara att jag tänker inte betala för mitt korrekta körkort. Sen kan jag gärna hjälpa till att bråka med dom :) |
|
|
z3mpower: Fick tillbaka min lapp efter två månaders köruppehåll nu i mars och datumen är satta enligt denna princip: Länk Hur ser din lapp ut? Du kan ju alltid "tappa bort" körkortet för att få ut ett nytt? |
|
|
Det spelar tyvärr ingen roll vad som står på lappen. Det försäkringsbolagen går efter är det som står i vägverkets dator. Och där ändras ingenting. Men som sagt, ju fler vi är som bråkar... //MJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.