AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
745

Toppdemontering av Vanosmotorer.

Detta har iofs inget med trimning att göra, men jag tror att kunskapen kring detta finns här. Jag ska demontera och montera toppen och undrar hur man gör med Vanosen? Behövs det specialverktyg eller kan man plocka av och på toppen ändå. Tips emottages tacksamt. Motorn är till en 328-96 (M52)
Varför köper du inte en verkstadshandbok, typ Haynes eller Bentley?
Jag hittade ingen till M52-motorn, så jag beställde en, men man vill ju koma igång med rivander så snart som möjligt. Någon måste ju veta....är det något speciellt att tänka på?
Grusse
Ska du plocka ur kamaxlarna ur toppen? Försök att tillverka ett eget verktyg som du låser vanosen när motorn är i noll-läge issåfall. Eller om du kanske har möjlighet att plocka ur kamaxel och vanospaket i ett stycke, utan att sära på dom så går väl det också.

Min M3 E30: Länk
Vi lånade verktyg på BMW som ställer vanos i noll-läge samt ser till att man får dreven rätt m.m

Försökt fjäska dig till det med många vetekransar :)

/Per
Satan22
hur ser verktygen ut ?
Flåklypa,,,,,,,
Är inte din motor likadan som sitter i E39 528?
Kompisen hade en E39 528 -96 och vi lyfte toppen på den och skulle sätta ihop den igen och fick hjälp av en DUKTIG BMW mekaniker,,,,,,han hade en sel special verktyg och lite annat smått och gott och sa att det var första gången han hade gjort detta men har varit på utbilding om denna motor.
Görs det inte på rätt sätt får du inte motorn att gå riktigt som den ska......Startar på "limp home mode".
Ta dig i akt innan du gör nåt bara och hör dig för med killarna på din BMW verktsad.

Vill gärna få reda på hur det gick för dig och om det blev bra.
(varför lyfter du toppen??)

Kompisen gjorde det för för att byta lite grejor och trimma så klart.
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
zodiaken: Var bor du? Jag kommer behöva vanosverktyg till min bil nu till vintern.

Och här i lkpg så är det omöjligt att få låna..

Stefan_J
BMW 325ix -87
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.