AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.028

Långmilare med automatlåda

Conny Sonnysson
Om man är intresserad av att köpa en långmilare, 96 års e36, (16000 mil+). Är det bäst att välja manuell istället för automat?

Har hört att vid så långa miltal så är det inte ovanligt med stora renoveringar av automatlådan, medans jag inte har hört liknande för manuell.
Eller håller automatlådan precis lika länge som en manuell om den sköts som den ska?

Mvh Conny
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Det beror mycket på hur den blivit körd, men jag skulle vilja säga att i många fall har en bil med automatlåda gått en aning skonsammare än med manuell.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
som alltid: välskött service är A och O för hur länge saker och ting håller ( samt så klart körstil, landsväg/stad mm)
Automater är vanligen snällare mot motorn än dito manuell ( mindre tokvarvande och "crossväxlingar") sen kan det ju som sagts innan kan man förmoda att man glider mer med en automat än dito manuell sen till syvende och sidst handlare det om just den bilen du tittat på så varför inte M-test kanske??
Conny Sonnysson
Tack för svaren! Det är med andra ord inte mer att oroa sig för om man köper en med automat.

Tyvärr är inte ett M-test möjligt då bilen finns hos en BMW-åf i Tyskland men ett års garanti kan man ju få i alla fall.
rsarits
Alla har vi ju olika referenser, men jag skulle inte kalla 16000+ mil för långmil. I mina öron är långmil = 30000+

Micke
-d
299
-dB
130i -07
även manuella lådor kan rasa, min höll hela 9800mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.