AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
747

Vågar man köpa första årsmodellen av E60?

or
725
oreo
323i -85
Har tänkt köpa en E60 530d när jag kommer hem till Sverige efter jul. Frågan är då - vågar jag köpa den direkt då det är första årsmodellen med risker för barnsjukdomar, eller skall jag vänta till hösten för att köpa nästa årsmodell? En del av tekniken i E60 borde väl vara testad i E65 och motorerna är ju en vidareutveckling av de nuvarande. Hur allvarliga barnsjukdomar brukar det vara på BMW och hur mycket extra goodwill får man om man är en av köparna av de första årsmodellerna? Någon som har erfarenhet av detta?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag brukar aldrig köpa första årsmodellen pga av just barnsjukdomar.
Dock har jag aldrig köpt någon ny bil, utan det har varit äldre. Men barnsjukdomarna finns ju ändå.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bmw brukar vara ganska generösa med goodwill.
Problemet med att vara "först ut" är väl kanske att man måste slåss för att visa att det är en barnsjukdom... Kommer man som nummer 1000 med glappa länkarmsbussningar blir det förhoppningsvis mindre snack innan dom byts?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag kan bara tala för mig själv men jag hade definitivt väntat.
Jag har själv erfarenheter av fel som BMW säger sig aldrig ha hört talas om men som om man kollar med kollegor och på nätet verkar ha drabbat rätt många, och det där med att man är generösa med goodwill är inte min erfarenhet, tyvärr. Dessutom verkar man vara utlämnad till den enskilde verkmästaren i många fall när det saknas en central policy, så man kan få olika besked av olika verkstäder i samma goodwillfråga.
För att undvika det så hade jag väntat tills modellen funnits ett tag, men det är klart, jag är ju en "follower" åxå...
or
725
oreo
323i -85
Det är synd att man aldrig vet innan vilken typ av problem det kan tänkas bli på de nya modellerna... Man undrar om biltillverkarna lär sig av gamla misstag, eller? Det känns som om det enbart skulle vara mjukvarumässiga problem på nya E60 så borde det ju gå att uppdatera mjukvaran senare och på det sättet få full funktionalitet. Problem med slitdelar som slitna länkarmar syns nu så pass sent så att om man skall vänta på att sådana saker är fixade så får man ju vänta till modellen är på väg ut och det är ju litet trist...
chrille70
Jag hoppas att BMW har hunnit säkra kvaliteten på nya E60 och att den inte drabbas av kvalitetsproblem. E60 skulle ju egentligen ha lanserats först sent i höst, men då E39 började förlora marknadsandelar till Mercedes nya E-klass påskyndades utvecklingen så att bilen skulle vara klar redan till försommaren. Så det är bara att hoppas att de inte slarvat och gör samma misstag som kära svenska Saab gjorde 1993 med 900-serien...

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Av egen erfarenhet av e 46 skulle jag själv inte åter satsa på den första årsmodellen. Visst är BMW generösa med goodwill, men det är trist att boka tid på verkstad för felsökning, reparation, samt hålla på att lämna och hämta bil. Exempelvis hade jag från start ett litet missljud i bakaxelklumpen. BMW bytte först två detaljer innan hela klumpen fick bytas. Under första året var bilen inne 6 eller 7 gånger. Min nuvarande e 46:a har gått prickfritt under sitt första dryga år ( knock on wood!). När man köper ny bil vill man ju kunna köra den jämt och inte planera för ovanstående.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.