AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.033

Lönt att byta kamkedja på en 740 som gått 30000mil ?

la
14
lagomlat
740IA -93
Hej alla BMW-ägare !

Vad tycker Ni, är det lönt att byta kamkedja på en 740 -93 med 30 000 mil på mätaren eller ska man kanske sälja den som den står ????

Kostnad är tydligen minst 8500 kr för kamkedjebyte !

"Kan va dyrt med BMW ibland"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Missljud?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
la
14
lagomlat
740IA -93
yes, låter lite sporadiskt när man släpper på gasen framförallt med kall motor...

Kan ju vara oljepumpen som sitter löst men om det inte är det så kan det vcara kedjan enligt bilmeken !!

Nissen
Går den dåligt? Annars skulle jag rekomendera att kolla olje pumpen, kan spänna kedjan där annars.

BMW Kungen
Brukar gå ojämnt på tomgång med sliten kamkedje. Ett het och "billigt" tips är att ta ner oljetråget och kolla pumpen+oljepumpskedjan, på min 840 vad kedjan slak och 1st M8 bult i tråget. Packningen kostar 105:- + olja och filter och då har man ju gjort ett olje byte oxå.

Mvh
/// Kungen
la
14
lagomlat
740IA -93
Jag ska lyda era råd och plocka ner tråget och se efter hur det ser ut där inne. Återkommer med rapporter !!

/Åke
la
14
lagomlat
740IA -93
Hej !

Äntligen har det varit väder för att kolla bultarna till oljepumpen. Det blev en "favorit i repris" två lösa bultar en M6 och en M8, är inte riktigt säker på var de ska sitta ännu ? har precis kommit in från den chockartade upplevelsen !!!

Jag hoppas att knacket försvunnit när det blir ihopsatt !!

Ska man göra något mer när man ändå har skruvat bort tråget ? kan man spänna oljekedjan ? Ska man kolla kamkedjan ??

Hälsningar "Något muntrare hobbymek"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.