|
|
|
|---|---|
|
Va ute & provkörde en Z4 i fredags. När man fick se dom första bilderna på Z4 i höstas tyckte jag den va riktigt riktigt ful. Men efter att ha sett bmw:s reklamfilmer där man får se bilen röra på sig började jag bli mera positiv & sen dess har den "vuxit" i mina tankar för varje gång jag sett den. Å nu va det då dax att provköra... Fick tyvärr bara tillgång till en 2.5:a, men den är på pappret ganska jämförbar med min Boxster i effekt & prestanda. Dom första intrycken av designen är enorma, detta är en bil med utstrålning, den svullna motorhuven sticker verkligen ut. Inredningen var också mkt trevlig, men ett litet minus för instrumenten, som visserligen va mkt snygga, men lite små & vinklade fel enligt mig & min körställning. Cabben var verkligen väl genomtänkt & den fälls ner & upp väldigt snabbt, men jag irriterar mig på att rutorna inte åker tillbaks upp efter att man har fällt av taket utan stannar en liten bit från toppläget, precis som i boxstern, där är mercedes SLK bättre. Att köra med sufletten uppfälld var nästan som att köra en bil med tak, mkt bra isolerad. Men en roadster ska köras med taket nedfällt... Prestandan upp till 100 var helt ok men ingen sensation, jag får se den i backspeglarna på boxstern. Däremot är jag missnöjd med att accet mattades av efter 140 km/h, hade faktiskt inte tillräckligt med väg för att dra upp den till 200 km/h för att känna på stabiliteten, men 3.0 motorn är säkert lite roligare... Väg egenskaperna i Z4:an va faktiskt över förväntan med lagom överstyrning som det ska vara i en BMW, alla dom dåliga egenskaperna som jag inte gillar med Z3:an kändes bortarbetade, bra gjort BMW. Slutsats: Jag vill ha en, men med 3.0 liters motor, får väl se om jag hittar en beg 03:a nästa sommar.. Grattis till alla dom som redan är lyckliga ägare... Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. | |
|
Provkörde en 3.0 när dem hade premiärvisning och den går definitivt inte av för hackor ! Tyvärr var det vid det aktuella tillfället knappast läge att köra nercabbat =) Dock instämmer jag i att suffletten var väl isolerad. Jag var missnöjd första tio meterna men det var för att jag inte tänkte på att den hade den här funktionen i styrningen, tyckte det gick lite för lätt att styra men det var ju bara för att man körde långsamt ut från parkeringen på bmw, mycket bra känsla (som vanligt) när man väl kommit upp i fart. |
|
|
Jag har oxå provkört Z4 3,0. Tyckte att avgasljudet var enormt skönt., nästan som en motorcyckel. -Kompisen tyckte att prestanda var jämförbara med M3 3,0! mao.det var skapligt tryck i den. -Mycket kortslagig vxl. låda. -Med caben uppfäld så upplevde jag ett väldigt irriterande knarrande från taket. Ljudnivån i kupen var som väntat ganska hög, men vilken cab har inte det:) Det som jag uppfattade som en klar nackdel, var den extremt snabba och nervösa styrningen. Det räckte att man tänkte att svänga, så gick bilen åt det hållet. Man fick mao. passa bilen hela tiden. Det är säkert en stor fördel på snabba kurviga vägar eller på bana, men i normaltrafik och på landsväg, så är det inte så roligt, bara jobbigt. Jag vill inte ens veta hur bilen beter sig i toppfart. Som jämförelse så går min e39 som på räls. Troligtvis så kommer den adaptiva styrningen som tillbehör till Z4an, och det behövs. Totalt sett så är det en mycket lyckad och rolig leksak, men som endabil så duger den inte. Jag behåller nog min 528 som bruksbil, och kör Z4 när ja är sugen på nått roligt. //Marin |
|
| ni är lite sent ut liksom..... Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.