AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
461

absen funkar inte alls!?

ha
29
hamster_b
bmw 525 -90
när jag bromsar kraftigt så låser den hjulen. absen börjar aldrig att verka. tips på hur jag ska fell söka enklast.

nu när jag besiktade så tog bromsaran sämre på vänster sida fram och bak. kan det ha och göra med absen

bilen är en -90 525
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är du helt säker på att det är ABS på bilen?
Det har inte att göra med att du har ojämn bromsverkan.
Lyser inte varningslampan?
ha
29
hamster_b
bmw 525 -90
har abs. sitter en guldig klump det står abs på i motorrummet
plus att abs lampan lyste(inte längre tog utt den)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
ABS lampan lyser för att indikera att den gått sönder....

Vet att kransarna och givarna till dessa brukar strula. Får den inte rätt impulser funkar den inte. Nån annan kanske vet hur man kollar/lagar - annars verkstad om du vill ha igång den.

------------------
Always Diesel
ha
29
hamster_b
bmw 525 -90
ok
körde igenom den på besiktningen idag inga problem med att dom tog ojämt nu efter att jag har renoverat oken.
så det verkar inte ha med absen att göra

men absen funkar inte. har läst lite om kransarna och givarna
men hur kollar man lättast om dom är hela?
tex kan man mätta upp dom eller på något annat sätt lokalisera felet själv
bilen funkar utmärk i övrigt och jag har bra bromsverkan så det är ingent jag kommer att fixa snabbt men man vill ju gärna att allt ska funka

om man ska kolla kransarna hur går man tillväga då vad måste man ta lös för att se om dom är dålliga?

en fråga till är hur pass bra är abs. har kört utan abs på alla andra bilar.och jag tycker att det käns segare med abs bromsar på sommar (tar mindre vid kraftig inbromsning) vad tycker ni?

många frågor men hoppas någon kan svara
Ja ABS hindrar ju hjulet från att låsa vilket gör att du fortfarande har möjlighet att styra under inbromsningen, även om själva bromssträckan blir längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.