AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.323

fartkameror.. när slår dom till ?

Sida 4 av 5
Men sa dom inte att 120 var planerat?
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
En sak som FAKTISK fick mig att rycka till och sänka farten var när jag var i Umeå och de hade fartmäatre som gjorde att en stor skyllt blinkade med ens hastighet och så stod det SÄNK FARTEN om man körde för fort... Det gjorde en uppmärksam på hur fort man faktiskt körde (man "glömer" ju kolla på mätaren ibland) och så ser alla andra trafikanter att du faktiskt körde 82 på en 70 väg ;)

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Men å andra sidan kan man ju utnyttja det till att se om sin mätare stämmer då man ligger i 200... :-)

Läste idag att i norge hade de dödliga olyckorna minskat på en motorväg då de höjde hastigheten med 10km/h där, intressant...
Länk

Det är kanske bara en tillfällghet att det är så...

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Ordet "dödliga" ska väl bort från mitt förra inlägg, det var inte bara sådana olyckor som minskade.

/Hammar
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
hammer: Ja, når farten økte, så økte bilistenes oppmerksomhet. Man kan bli trøtt og uoppmerksom dersom hastigheten er for lav på lange, gode veier.
Espen
En av min svärfars anställda kör med rånarluva på när han vet att han ska köra på en väg med fartkameror!
Är det någon som kan förklara hur det någonsin kan funka med att ägaren av bilen är skyldig att ersätta böter? Hur gör åkerier och budfirmor? Detta skulle betyda att min svärfar skulle i teorin få hem ca 37 böter om dan ifall alla bilar åkte dit ;) Dyyyrt... detta kan ju aldrig kunna gå igenom?!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Espen: rent teoretiskt ska det ju inte vara helt omöjligt då man ska ha kontroll på vem man lånar ut bilen till. Du kan ju redan idag bli straffad om du lånar ut ett fordon till en person som saknar behörighet...
Espen
BoogieElvis: Okej, men nu är det ju som så att han äger en budfirma med anställda, så han måste med andra ord kolla alla anställdas kk varje morgon? Detta är krångligt, kan han åka på sina chaufförers böter?

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Espen: fotobox-böter, idag? Nej! Men det är inte så omöjligt som många tror att ändra det. När det gäller om han måste kolla kk för de anställda varje morgon vet jag inte. Är osäker på hur det ligger till med företag, om företaget är självbärande som juridisk person eller om han som arbetsgivare är personligen ansvarig...
Perkka
Damien: Dessa stora skyltar finns ca 5-6mil norr om Övik. Jag har passerat dom hur många ggr som helst, och dom agerar endast i "skrämselsyfte". Om man kör mkt över hastighetsbegränsningen (70 km/h) så kesar den ihop och då står det bara ++ på skylten :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Perkka
Jo förresten, har en ganska dum (?) fråga och jag vet inte om den ställts förut i denna tråd. Men hur funkar dessa kameror som, hur vet dom om en bil kör för fort? Känner den av det på något sätt? En till fråga också, ska det blixtra när den knäpper en bild (eftersom den måste ju lysa upp bilen och dess förares ansikte)? & blixtrar det även mitt på dagen, dvs i dagsljus?

Många frågor.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Perkka, de norska blixtrar till utav bara h-e, i alla fall gjorde de det när jag såg en Porsche komma i typ 200 utanför Eidvoll. Och de svenska kan ju inte vara så mycket annorlunda?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi vart tagna på foto på autobahn förra veckan då vi skulle hämta en importbil. Hela bilen lystes upp av en röd blixt...

Dock var det inte min bil och inte jag som körde, tur det :-)

mvh

Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Passerade en på E18 på väg från Karlskoga igår i 105-110 får väl se det kommer ett brev på posten. gissa att man kände sig dum, speciellt som det satt en tekniker uppflugen i stolpen där när jag passerade den för ett par veckor sedan.

///MVH Hasso
Länk
Perkka
Alltså känner den av när det går alldeles för fort?

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Jups, men ingen aning om hur det går till rent tekniskt... Vet inte om det nämnts här förut men det går ju alldeles utmärkt att gasa på med MC förbi en sån där om nu någon vill köra fort utan att bli tagen av "plåtpolisen"....
Sp
52
Space
320i -00
beamer: Har sett bildet av killen på traktoren. Gammel traktor og han har massor av del i håret, så det står rett bakover. Hastigheten ble lest av til 180km/t hvis jeg kommer i håg rett.

Var også en som hadde hørt at hvis man kjørte over 180 km/t rakk man kjøre forbi kameran før det tok bildet. (mulig det fungerte før? (som da traktorbilden ble tatt). Hvertfall kom han i avisen. polisen hadde en klokkren bild av ham i 230km/t i en audi s6 :) Otur :)

Problemet med fotobokser er alle de som bromsar ned til 80km/t i 90-sone ved hver fotoboks. Resulterer i lange køer och ujevn kjøring... Hadde de holdt 90-95 hadde alt gått bra.

At man får bot der det står 53km/t i 50-sone betyr vel at 53km/t er din reele fart. På speedometeret kjørde du sekert i 60km/t.
Sp
52
Space
320i -00
Kom på en historie til fra Norge.

Polisen sto på kontroll med lasermåler, da en bil suste forbi. Jag husker ikke om de fikk målt hastigheten i det hele tatt, men ifølge Polisen: "Vi tror det var en Audi..."

Det samme med en motorsykkel. Polisen kunne ikke si om det satt 1 eller 2 på sykkelen fordi den kjørte forbi kontrollen så fort.

De hadde ikke sjans til å innhente noen av disse.
Perkka
Då måste det finnas nån sensor i backen som känner av farten? Äh, vad vet jag.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Sp
52
Space
320i -00
er sensorer i backen ja. Tror du kan lura den ved att kjøre på fel sida av vegen, hvis du vet hvor sensorena ligger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.