AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.316

fartkameror.. när slår dom till ?

Sida 3 av 5
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
beamer: Jeg har hørt en lignende historie. Husker ikke helt hvordan den var, og vet ej hvorvidt den er sann:

En gammel kille sitter på sin traktor og suger på en pipe (slik som gamle ofte gjør). Noen på motorsykkel tenker å ha det litt moro med denne gamligen, og kjører i sinnsyk fart forbi kameraskåpen (vet ikke hvordan de får til det) på en slik måte at skåpen knipser bilde av denne gamle fyren på traktor. "Gamling råkjører i 160 km/t med traktor."
Hmm åkte dit när det va 5knop inne i hamnen med min båt.
Körde 10Knop och vips så var man 1400:- fattigare försök slå det ni..
Jag hörde en kompis från Moss (i Östfold, Norge) som berättade att när han var ung och kamerorna kom upp så sågade folk (däribland hans mor) ner dom varpå statens veivesen satte upp dom igen, de blev nersågade igen osv. fram tills dess att det blev en lokal skattehöjning för att ha råd att ersätta kamerorna....

Jag vet inte om det är helt sant det där med skatten men jag vet att det blev en del kameror som hamnade i folks vedbodar men det hjälpte ju föga, så frågan är om det hjälper att göra det idag i Sverige som en del har föreslagit?
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Såg att det fanns ohyggligt många svar här... Fler än vad jag orkar läsa iaf ;)
Så därför kanske detta redan står...

Iaf... En kamera station kostar polisen ett par hundra tusen kronor... Därför står MASSOR med kameratorn utan en kamera i. Hade en artikel som var något år gammal och i den stod det att de då hade ca 1100 fartkameror utsatta i sverige... Och gissa hur många som faktiskt hade kameror i sig.... Håll i er nu... tio stycken. Jupp... ni hörde rätt. Polismannen sa att de satte ut kameratorn i avskräckande syfte... Det KAN ju faktiskt finnas en kamera i...

Jag har brummat förbi MASSOR med fartkameror i 150 på 70-90 väg och det har ALDRIG blixtrat till...

Tror det är större risk att polisen själva uppmärksammar din framfart och plockar dig...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Enligt några trafiksäkerhetsgubbar så är kamerorna väldigt farliga att krocka med. De viker sig precis så att man får in kamera-skåpet genom rutan och då hjälper ingen airbag...

När kommer någon att stämma polisen/vägverket för en sådan skada, och vad händer då?

Ingen bra idé att försöka röja bort en kamera genom att köra in i den alltså :-P

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Länk
erito: typiskt vv och polisen, dom bygger dödsfällor för att "öka" trafiksäkerheten, de där jävla vajerräckena är ju en av anledningarna till att man är lite tveksam till att köra MC längre, har sett en olycka där en person körde in i ett sånt med MC och det var ingen vacker syn. Men som vanligt är propagandan om nollvisionen viktigare än verkligheten...

Det är ju inte konstigt att man funderar på att köpa lastbil istället, där spelar det inte så stor roll om man kör in i vare sig kameratorn eller vajerräcken.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Damien: Nå har polisen altså 50 kamera fordelt på 350 plasser..
Morten M
Utan för ämnet,men på söndag har ni i Norge en rallychamp.(förhoppningsvis)

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag tror inte att kameror är rätta vägen att gå. Det skulle vara mycket smartare att sätta upp en massa rondeller så att hastigheten sänks. Trafikljus i korsningarna som det är hastighetssänkning skulle också vara ett sätt att minska hastigheterna.

Gör vägarna smalare och kurvigare, gör stora hål och tjälskador, så kommer hastigheten att minska. Vem vill slå sönder sin framvagn :)

Att sätta 90 på en perfekt rak o bred väg är som att tigga om stryk.. eller öka finanserna för polisen.

Om man läser artikeln som det refereas till tidigare så undrar man varför polisen kräver att ha tillgång till allas kontokort så de kan dra pengarna direkt.
Men kan man inte bara ta på sig en rånarluva (finlandshette Morten :-)) när man ska ut och köra? Eller finns det förbud mot det?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Rånarluva kanske är lite hårt. Ta på sig en tomte mask i december och en göran person mask när det inte är jul ;)

Man får väl tänka på att ha skottsäkra rutor så ingen galning skjuter en med syfte att jaga någon man har klätt ut sig till. he he he
Det hade varit lite tufft om man kunde få tag i en sån där riktig Persson-mask (typ Mission Impossible stuket), undrar om det går som urkundsförfalskning? :-)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
bayern: Er det Petter Solberg du mener?

bader: Dine forslag tycker jeg er uvettige, og jeg er absolutt inte enig i ditt ressonement. (Du kødder vel inte?).

En hver som har kk har ansvar for å kjøre på en sikker måte. Å bygge "ned" veinettet for å hindre folk i å kjøre fort vil iallefall inte hjelpe. Det er å legge ansvaret over på staten istedetfor den enkelte sjåfør. Det er inte farlig å kjøre i 100++, det kommer an på hvor og hvordan man gjør det. Det kan være like farlig å kjøre i 60-70-80.

Selvklart funker fartskameraer, ellers hadde inte denne tråden oppstått. At det inte funker like effektivt som ønskelig fra myndighetenes side, er en annen sak. Det virker ihvertfall veldig effektivt på meg!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag skämtar kanske till en viss grad, men det finns vetenskapliga bevis för att om man kan öka fartkänslan, så sänker man hastigheten.

Man kan till exempel göra jämförelsen med vägbyggen. Genom att sätta upp konerna så att vägen smalnar av.. så sänker man automatiskt hastigheten. Dels känns det som om man kör fortare när sakerna swishar förbi bredvid bilen.

Egentligen så är diskutionen helt meningslös. Det finns regler för hur man ska köra och dessa ska följas. Genom att sätta upp kameror så straffar man folk. Staten vet vad som är bäst för en, även om det är helt perfekta omständigheter för att köra 100++ så kan man inte det, så varför inte helt enkelt utrusta bilar med någon form för hastighets begränsing? Det finns en uppsjö av möjliga lösningar.

Ja, folk kommer att skrika och manipulera dessa också, men då har vi ju kamerorna ;)
Om nu hastigheten är så viktigt för en del att de är villiga att bryta mot lagen för att få köra fort varför då inte flytta någonstans där man får köra fort? Det finns ju Tyskland och om man inte lockas av det så är ju Italien eller Brasilien ett par alternativ, där har ju tom polisen uttryckt att de inte prioriterar fortkörning. Läste en intervju med ett trafikpolisbefäl i Milano som sa att dom uppskattade om folk höll sig på vägarna och inte på trottoarerna samt inte körde mot rött ljus HELA tiden, men att det ändå var Italien så han förväntade sig inte så mycket...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Italien.. hmm varför inte.

Jag tror att vi har 2 grupper som bråkar om hastighetskamerorna. Det är de som kör 200++ och sen har vi de som kör 130-140 på motorvägen.

De som kör 200++ är hoplöst fall. De lär sig knappast av något.
De som kör måttligt förfort, snarare i bilens lunk tempo, irriterar sig på att det är så himla petigt med 1kmh hit eller dit.

Jag personligen föredrar att ligga runt 130 på motorvägen eftersom bilen går lugnt och stadigt och jämt. Självklart så anpassar man hastigheten till rådande förhållanden.

Man kanske ska införa varierbara skyltar istället och höja den generella motorvägs hastigheten.?
"Man kanske ska införa varierbara skyltar istället och höja den generella motorvägs hastigheten.?"

Ovanstående är väl redan på g?
Morten M
Javisst är det Petter jag menar,(mannen med munnen öppen.)
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ja.. varierande skyltar
Nej.. generlet höja hastigheten på motorvägen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.