|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
bara fälla ner solskyddet o höja stolen lite så passerar man lugnt i vilka farter man vill. dem ska ju ha trynet på bild för att stoppa dit en. eller om det är fri sikt o tomt på mötande körfält så byter man sida just vid kameran den e ju bara riktad på ena fältet Once a beamer allways a beamer Länk |
|
| Knudi, är du 100 på att det funkar att byta körfält. | |
|
Hörde nån historia om ett spratt några i Norge hade gjort förbi ett kameraskåp... 1 st traktor (grålle) 1 st traktorförare med kinderna upptejpade så det ser ut att gå riktigt fort. 1st polare på hoj som kör förbi skåpet i maxfart precis då traktorn är inom räckhåll för kameran. Kan detta vara sant? nån som har hört samma historia? |
|
Bjärven1 |
Änte bara att ta av plåten fram o åka blir man stoppad så har den ju lossnat av sig själv påstår dom någe annat så får dom väl bevisa det då Sen kan det ju vara så att böterna för saknad framplåt kan vara lägre än typ 120 blås på 90 väg |
Bjärven1 |
Beamer hade faktiskt tänkt att göra ungefär samma sak jag och en arbetskolega fast med trehjuling av plast samt en strut istället för hjälm man kan ju även sätta ett kort på någe kuligt framför kameran och sen trampap elle i botten |
Bjärven1 |
Sorry trampa pelle skall det vara |
|
Knudi. Har fått för mig att det är på förslag att det inte spelar roll vem som kör, utan det är som P-böter. ägaren åker dit.. Tycker dock att det är löjligt med 110 hastighet på erormt bra motorvägar, tex Borås - Göteborg som är minst 2-filig hela vägen.. Det finns ju 90 och 110 stäckor i inlandet som kan vara extremt dåliga.. |
|
| Visst har det funnits regplåtar som har reflekterat extremt bra ? Så att det bara blir en vit regplåt vid körning/blixt i mörker... ? | |
NOLL7NOLL |
johnnyb: de måste identifiera föraren. Men det ligger på förslag det du nämner |
Bjärven1 |
Så om man lånar en bil kan man åka hur fort som helst förbi kamerorna och ägaren till bilen blir av med kortet verkar ju helt sjukt |
NOLL7NOLL |
om förslaget går igenom... japp.. Men det verkar föga troligt att det blir så |
| Tvivlar dock på att även om det går igenom kan de nog inte ge mer än böter, dra in körkort bara via en regplåt verkar lite sjukt.. | |
|
Bjärven1, i förslaget kommer fortkörning som registreras av fartkameror att avkriminaliseras och kan därför inte resultera i indraget körkort. Däremot kommer man att som bilägare att åläggas att betala fortkörningsavgiften (motsv parkerings-"böter"). Kan bli knepigt om man tänker sig följande scenario: En bilist kör 35 km/h för fort på en sträcka med fartkameror. Om han/hon blir registrerad med en fartkamera är det en "icke-kriminell handling" och kan bara rendera i "fortkörningsböter". Om det däremot står en vanlig poliskontroll vid/under kameran och mäter hastigheten med t ex en laserpistol, är fortkörningen plötsligt kriminell och kan resultera i indraget körkort. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Bjärven1 |
Lär ju vara samma med hyrbilar i så fall |
Beeemer 325 |
det är var ju en lång lång tråd men ingen verkar fortfarande ha svarat på NÄR som slår till....alltså avståndet mellan kameran och bilen...såg faktiskt idag att det blixtrade till en gul blixt när jag var runt 150 meter från en kamera och kameran satt , tar den verkligen kort så långt ifrån? jag såg inte om det möjligtvis var en annan bil långt framför inne på 70 sträckan som kameran stod vid (trodde kameran bara knappde kort på folk som inte höll sig till 70 skylten) 70 började gälla ca 30 m framför där kameran stod så vad tror ni kan jag vänta mig böter (andra på lika många dagar :((( fick en för 83 på en helt tom 70 väg som jag tyckte var väldigt löjligt och nu kanske idag för runt 100 på 90 väg förresten jag har skrivit över bilen på en annan person av "försäkringstekniska skäl" kommer jag endå att åka ¨på böter när inte bilen är ställd på mig i vanliga fall verkar alla säga att det bara är för ägaren av bilen att tiga så åker man inte dit...men gäller det även mig jag har ju åkt på böter tidigare så dom borde väl kunna matcha ihop namnet på böteslappen och bilden från hastighetskameran? |
|
AMS eller Bilsport hade ett repotage "Hur du klarar körkortet" för ett tag sen. Där stod att kameran börjar registrera 75 meter innan. Och innan dess bör man ju se skåpet och hinna bromsa?Eller hur är det med uppsikten? ;-) Två bilar är fler än en.. |
|
Beeemer 325 |
om den registrerar 75 m innan när knapper den kortet då? och vad tror ni om min fråga med att matcha ihop mig med bilen fast den inte står på mig? |
|
Kortet tas mellan 20-30 meter innan har jag för mig.. Ska kolla upp det i morgon. Altså: det finns ju övernitiska poliser oxo, och nästan alla finns ju i passregistret så dom kan ju alltid spåra dig.. Frågan är väl om dom bryr sig? Vet dock att det har hänt... Men det är klart som f-n att man ska neka! Det är upp till dom att bevisa vem som kört bilen.. Två bilar är fler än en.. |
|
Beeemer 325 |
jo nog blir det att blåneka 2st böteslappar på 3 dagar känns lite väl mycke speciellt när båda forkörníngarna inte komma upp i 20km/h över hastighetsbegränsningen om kortet tas så nära vilket jag också trodde så när det nästan omöjligt att det togs på mig för jag var säkert 150m ifrån när jag såg en gul blixt förresten tackar mats för att du kollar upp det :) |
|
Beemer325: Stod tyvärr inget om när kortet tas, men som sagts tidigare, jag tror det var ca 20-30 m. F.ö är det 400:- i böter på att ta bort skylten. 300:- för oläslig skylt. Radar eller laservarnare 1200:-. Samt ingen ide´att skriva bilen på ngn annan i familjen då polizei använder folkbokföringen för att leta upp dig.. Allt enligt Auto Motor Sport 8/2002. Två bilar är fler än en.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.