AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.310

fartkameror.. när slår dom till ?

Sida 1 av 5
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Någon som vet hur mycket man måste ligga över laglig hastighet innen du har blixten mitt i ansiktet? 10e över..? 20 över?
Om ingen vet.. kan någon med mycket fritid och pengar testa? *s*
Skämt o sido..Hehe! Har för mig at det är typ 10km över i Norge (fast inte säker). Brukar alltid bromsa ner när jag ser en kamera, men det händer jo att man missar dom..

BMW är mer än bil - Det är passion
chrille70
Jag har hört att kamerorna har en marginal på 7 km/h, eftersom det är felvisningsmarginalen på de flesta hastighetsmätarna.

Om du passerar en kamera: bromsa ned till laglig hastighet eller titta rakt in i kameran, le och lyft på hatten :)

/C

Polisen "tillåter" en hastighets överträdelse med 10%. D.v.s. 55 på 50, 77 på 70, 99 på 90 och 120-121 på 110 väg. Därför skulle jag tro att en mätning på + 10 kan vara rimligt med kamerorna.

Det finns förresten även en felmarginal på 7km/h på polisens laserpistol. Kan därför aldrig bli tagen för mindre än 58 på 50 väg.
Detta är vad en trafikpolis i Helsingborg sagt till mig.

// Martin
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Min far(som är polis) sa att dom ska slå till vid 53km/h, fast det kanske bara gäller vid blinkande 50-skyltar. Ska fråga imorgon...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Eivind:

Kör aldrig för fort på R40 bara. Är det inte kamerorna så är det kontroller. Felar aldrig. Det är bara att ta sig i kragen och åka lagligt där...

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Haglund:
Jag vet.. Mot gbg kör man alltid lite fort eftersom det är motorväg, men mot jkpg holder jag alltid laglig hastighet *duktig* :D
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
vad jag har hört är det böter såfort man kört 1km/h för fort, inte för det spelar någon roll för man stannar ju ändå aldrig :-)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min kusin vart tagen va en sån där kamrea hon fick ett brev hem på henne och bilen och då hade hon kört 9km/h för fort och det var över 1000 lappen i böter ....
vad jag vet så har polis ingen tolerans alls nu, har en kompis som åkte dit för 6 km/h på 70 väg, alltså 76 km/h körde han, å överträdelsen är ju under den påstådda 10% gränsen, såg tom. boten han fick där allt stod precis, detta var förra somaren då han nytagit kk. numera (tror jag) det blir böter om man kör 1 km/h för snabbt på vägarna, men polisen brukar inte bry sig när man ligger typ 4 km/h över begr. men vissa poliser är nitiska å sätter dit en om det gått typ 1,5 km/h för fort vad jag fått höra, why (har ej åkt dit själv, än så länge), ni får givetvis påpeka om nånting skulle felstämma lr nåt sånt.

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, enligt lagens långa arm har de rätt till att bötfälla för 1km/h överträdelse, men det finns ju humana personer även bland dem som förstår att man inte bör hålla på och bråka i onödan. De kanske skulle kunna lösa ett våldsbrott eller en vandaliserad bil istället, fast trafikpoliser är väl inte så flexibla och ägnar sig åt endast en sak.
har fått böter för 53 km/h på 50-väg.

__
#232 E28registret
Länk
Länk
dom har en felmarginal på tror det var sju km/h så om du kör 97 på 90 väg stannar dom dig inte,,,,var nått sånt iaf
bjernler: Alltså det känns ju lite som om dom verkligen bara var ute efter å ge dig en bot på vad tusan som helst om du får den för å köra 53km/h, helt sjukt e ju inte som om man hela tiden har nålen limmad på 50, det varierar ju lite hela tiden å 3km/h får väl anses va inom felmarginalen.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag å ett par polare va ute å åkte bil fort! filmade ;) paserade våran kramera kille i 260 2st bilar samt en i 233kh/h sen åkte vi tillbaka nöjd! stog å snackade med kamerakillen m.m! sen dök de upp en bil på rast platsen! Opps krim bilen! va 2 st tjejer.. dom var inte så glada.. fast dom hade inte sett hur fort.. å sen såg dom när vi hade bromsat ner.. ;)

I bland ska man ha tur!!!

När man kör MC behöver man ju inte bry sig om några fartkameror (ingen framskylt), jag brukar faktiskt dra på lite extra när jag kör förbi en med hoj för att skoja lite med den myndighetsperson som sitter och kollar på bilderna.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
fartkameror är ju helt sinnesjukt.
hade jag varit en luffare utan ngt att förlora och hade ngn sådan kamera i närheten hade den varit död.
de kan sätta upp den igen hur många gånger som helst bara att plocka ner skiten igen.

vad kan behövas för bil för att dra omkull en sådan? ngn jeep eller ngt. och kedja runt. såg ngt trafikprogram där de skojade om att man kunde göra så.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
stimpenbmw2, maila mig om fartkameror så skall du få lite tips...vill gärna att du mailar mig och berättar var du vet att sådana sitter.
VIP
Fartkamerorna är bara ett exempel på det förmynderi Sverige vi bor i med sossarna som ska ha kontroll på allt och alla.

Snart ska dom väl ha kameror hemma i hemmen också så dom kollar att vi äter och sover rätt enligt socialnormerna som Socialstyrelsen satt upp.

Räcker med att du tar med dig en metallsåg och sågar ner skiten.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
VIP> Givetvis, dom fotograferar varje bil, så att Göran Persson kan hålla koll på vad du gör. Du måste ju förstå att han vill att du ska uppföra dig.

Kamerorna är ett skapligt sätt att få ner medelhastigheten på olycksdrabbade vägsträckor, och därmed också lindra följderna av en olycka. Stoppen blir snabbare, ju fortare du kör, så är det bara. Vare sig det sitter moderater eller socialdemokrater bakom ratten.

Är det svenska sossar som satt upp skåpen i Norge också? :)

Visst, är inte tokförtjust i skåpen, men dom gör sitt jobb. Skulle dock hellre se trafikpoliser på vägarna, för skåpen missar mycket av det farliga, korta avstånd, överoptimistiska omkörningar och annat idiotbeteende. Visst är det kul att köra bil, men det är nog inte lika kul att ta konsekvenserna, den dagen det går åt helvete.

Och, är inte det faktum att passagerarna maskeras ett tecken på att din personliga integritet värnas?

Sex på alla fyra, roligast så!
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Är det inte så då att trafikrytmen blir ojämnare?
Alla som kör över tillåten hastigheten, sänker vid skåpet och sen ökar igen. Och det blir fler vansinniga omkörningar efter skåpen då någon inte tycker att det är lämpligt att ligga under tillåten hastighet.

Skåpen kommer att försvinna... Förr eller senare.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Ibland upplever jag trafiken som ojämn, men man får ju samma fenomen var helst och med vilken mätmetod polisen än kollar hastigheten. Folk brukar ju bromsa för "riktiga" kontroller också.

Idiotomkörningarna kan aldrig skyllas på skåpen, det är ju inte dom som kör bilarna. Ett husvagnsekipage kan vara irriterande nog för många, men dom försvinner knappast från vägarna.

Det bästa är nog att försöka inse att smidigast är att hålla hastigheten på en bevakad väg. Hastighetsgränsen finns av nån anledning, kameraskåpen likaså.

Den erfarenheten av bevakade norska vägar jag har, är att trafikrytmen där oftast är jämnare än på likvärdiga svenska vägar. Då har dom haft skåpen i många år, och vant sig vid dom.

Som det verkar är väl försöksperioden över för skåpen nu, och dom står kvar. Alltså måste dom fylla ett syfte.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.