AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
497

Förgasarjustering på 525-77

Finns det någon som kalarar av att grundinställa de båda förgasarna på en bmw 525 -77 helst inom Östergötland ?
Ev om någon känner till någon bra firma som kan gjöra det jobbet ?

Billy B-10
Länk
Paap Reeder
Hej!
Väcker roliga minnen från tiden med min 3,0SA -73.

Du måste skaffa fram en flödesmätare - en sådan där grej med en kula i ett rör bredvid - sedan är det bara att ställa båda lika.

Om jag letar i pappren kanske jag hittar en beskrivning på Pierburgarna.

MVH /// Paap R
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ett annat tips för att få dom att gå hyggligt lika (om man nu inte får tag på en sådan fködesmätare) är att lyssna med en bit tunn plastslang. Ena änden i örat och den andra precis i förgasaröppningen. Givetvis utan luftfilter. Om det låter lika i bägge förgasarna så går dom hyggligt lika. Prova vid lite olika gaspådrag. Först på tomgång, sedan vid lite pådrag.

Har för mig att KG-volvotrimning säljer sådana fködesmätare.

//Erik//
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Som sagt, väcker trevliga och många minnen från den tiden jag hade en 3.0SA-72. Byggde egen födesmätare eftersom mätaren var tvunget att vara så stor att den täckte hela översidan på förgasaren, tomgångsluften tas från ett munstycke på ovansidan.
Men jag har för mig att det gick bra att som någon annan skrev att lyssna med en slang nere i spridarhalsen. Men..grundinställning av spjäll(=koppla isär förgasarna) samt tomgångsluftskruv är mycket viktigt..
FAF
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
billy: Har du köpt den vi pratade om? Den mörkblåa???
Markkus: Ja det har jag !!!!
Det var "bara" 19 mil enkel resa!

MEN äntligrn e-12 igen

Billy B-10
Länk
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
billy: fan vad grymt, den såg ju riktigt fräsch ut. Lägg upp i galleriet snarast! Får man fråga vad du gav för den?
Markkus: 7000 gav jag fick då på köpet full tank och nybytt motorolja + fliter !!

Blider på galleriet kommer så snart jag fixat några!

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.