|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Då har jag kommit till vägvalet, Destinator eller Navman. Har idagsläget en IPAQ 3850 samt läst hasso's tidigare "test". Vad jag förstår så skall det inte skilja dem så mycket i mellan då de använder i stort sett samma mjukvara från Navtech. Fördel just nu har på Navman, då man slipper den externa GPS antennen och lätt kan bära den med sig om man behöver navi hjälp i stadsmiljö. Någon som har en sista synpunkt innan jag beställer. Länk Länk Mvh. Patric Länk | |
|
Hej! Står också och funderar på en dylik lösning... Men, borde det inte bli bättre signal med en extern antenn som man kan placera på ett för satelliterna mer fördelaktigt ställe? |
|
|
Vet inte vilken som passar dig bäst men jag använder denna Länk som fungerar mycket bra tillsammans med en IPAQ 3970. Har den liggandes vid vindrutan. Som mjukvara använder jag både Destinator och TomTom men gillar det senare alternativet bättre. |
|
|
Nu blev det fel. Menar denna: Länk // Mattias Länk |
|
| MS: Vad är det för fördelar hos TomTom gentemot Destinator som gör att du föredrar det förstnämnda? | |
|
330 diesel: Destinator och TomTom är väldigt likvärdiga egentligen men Destinator har krånglat lite för mig att fungera något inte TomTom har gjort. // Mattias Länk |
|
|
Tack för era synpunkter ! Jag har just beställt en Navman 3400. Har inte Navman en Navtech baserad mukvara och inte TomTom som standard MS ? Skall ner nä ta veck på en tre veckor lång europasemester och lär då få chans att testa den fullt ut. Mvh. Patric Länk |
|
|
Jag installerade en billig Navigator (I) i måndags på en gammal IPAC, men måste säga att den fungerar över förväntan! Klockrent! Tvekade länge ang Navman 3400, det vore intressant att höra lite erfarenheter om den. Det borde gå att montera den direkt på instrumentbrädan, huvudsaken är ju att det finns glas rakt ovanför, och de flesta framrutor har ju tillräcklig lutning. "You have arrived at your destination!" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har märkt att ipacen är känslig för värme och solljus om den sitter för länge i bilen den har en max temp specad för 40 C. Och den kändes varmare än så, efter ett tag i solen. Den började strula med kartvisningen och missade en del. Men med AC på i gallret ett tag så svalnade den av och funkade fullt normalt igen. Så den bör nog inte sitta i rutan varma dagar. Är ju inget ovanligt med att värme och kyla strular till det elektroniska.:)) Fick byta ett CF kort som slutade funka under +10C efter en kontroll i kylskåpet ett par timmar, funkade sedan fullt normalt när det återfick rumstemp. Tappade en hel hög fina bilder vid ett par tillfällen pga detta.Mest glad att det inte var kameran som strulade. ///MVH Hasso Länk |
|
Ursäkta jag var ganska oklar... Jag menade att jag skaffat en Destinator I och en Compaq IPAC 3850. Har precis beställt en uppgradering till Destinator II från USA, kostade drygt 400 skr plus frakt. Tack till Hasso för tipset om värme, vi skall snart åka till Italien :) Får blåsa på med kliman ordentligt då. "You have arrived at your destination!" |
|
|
Hehe, kommer in på detta ämne igen... OK jag uppgraderade till Destinator II för några dagar sedan. Helt klart en _stor_ besvikelse... Navigator I:an från 2001 funkade helt klockrent, föll så gott som aldrig ur. Den nya II:an är mycket sämre, så dålig att jag rensat bort den och återgått till den gamla I:an på engelska. Man tröttnar på de ständiga omberäkningarna av rutter. Dessutom slipper jag det ständiga tjatandet om att jag överskrider hastighetsbegränsningen, det kom ibland till och med när jag stod stilla. Jag undrar vad som orsakar det hela, II:an är ju ett större program, kanske min 3850 inte orkar hantera det... Kommunikationen med satelliterna är ju också mer komplicerad, vilket ev innebär att min handdator-hårdvara inte orkar med... Nåja, jag är >100% nöjd med den gamla I:an, det blir spännande att se hur bra den är utomlands. På hemmaplan hittar den i alla fall vaenda liten byväg, jag har faktiskt lärt mig en hel del nytt om mina hemtrakter tack vare den :)) |
|
|
Skumt om inte Destinator II funkar. Varningar osv kan du ju stänga av i menyn för dessa. Jag har kört Destinator II sen i höstas utan större problem, någon gång har det strulat lite men vid koll med andra utrustningar samtidigt så visar det sig att problemen troligen låg i signalerna från satelliterna. Lite praktiska synpunkter efter lite användning: Det blev Destinator för mig eftersom jag vill kunna ha frihet att placera PDA:n på önskad plat, inte långt framme under rutan. Även om man får signal från 2 eller 3 satelliter så sjunker nogrannheten, 6-8 satelliter är att föredraga. Men Navman måste monteringen av PDA:n isf sitta långt/högt fram i rutan, mindre snyggt enl. mig, med separat mottagare/antenn kan denna placeras långt fram, ev på taket för riktig mottagning runt hela horisonten. Tänk även på att belysningen i PDA:n gärna speglar sig i rutan, bakgrundbelysningen som kommer från botten eller sidan av displayen är ganska kraftig, kolla i ett mörkt garage innan slutgiltig montering, du kan bli ganska besviken annars vid mörkerkörning. FP |
|
|
Måste även jag avge mina erfarenheter av Destinator 2, fullt godkänt till det priset jag gav, fungerar utmärkt, lätt att använda. Har även testat Garmin Str Pilot ll och visst är det bättre men så kostar den också.. Att den ibland inte fungerar beror enligt min erfarenhet på dålig läsningen från sateliterna, har hänt ngn minut men hoppar sedan igång. Använder den ibland i områden där jag känner till adresser och har då upptäckt att den använder längre och lite felaktiga vägval men vaddå den hittar adressen. Har skaffat mig ett 256 SD minne då 128 är för litet, optimalt är nog 512 det får bli ett sådant när tillfälle ges. Sedan till "hasso": kartor får jag in bara på minneskortet, inga kartor i interminnet, fungerar det med "jacka" och CF kort?? Skall nu testa den under europasemestern. Ps har även monterat hållare från Brodit AB ( Professional) och dolt kablaget under intrumenteringen, blev superbra. Glad sommar på er // Tommy NoFear |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska kunna välja i programmet på vilket minne du vill använda internminnet eller extra minne, jag har både SD128 och påhängsjackamed CF 128 men Destinator programmet vill bara kännas vid det ena dom+ intenminnet, Önskemålet hade ju varit att kunna använd bägge minnena med kartor. Kanske går att lösa med nån inställning som inte jag har kommit på. körde 118 mil med den i helgen och den funkade bra. Valde inställning snabbaste vägen och inte kortaste som jag testade en stund. Det visade sig att den skull gena över lagårdsbacken hos en bonne för att spara några meter:DD Men visst det hade funkat helt klart för vägen fanns där, så visst var det snabbaste vägen tjänade ca 200 meter.Men ställde om till snabbaste direkt, ville ju inte råka ut för detta igen. Hade Asken framför mig hans Navi valde en gata senare att svänga i Karlskrona, så det är inte helt lika mellan programmen. Sedan fick den att välja Mjölbyavfarten från E4 istället för Ödeshög vilket var helt klart snabbaste vägen. Så visst hittar den och visst blir det en omväg i bland men också en snabbare väg en annan gång.Det är ju det som är spänningen på okänd mark. ///MVH Hasso Länk |
|
Man behöver ju några minneskort för Europasemestern... Jag har 3 st 256 MB -Skandinaven -Norra Europa -Södra Europa Man kan köpa 256 MB SD minne i Tyskland för mindre än € 80, jag gav € 76, att jämföra med 1.695 skr som var priset i affären... Sökresultat på Ebay, sofortkaufen betyder att köpa utan auktion: Länk Det som är så bra med dessa navigationsprogram -förutom att man hittar rätt- är att man så enkelt tar fram bensinmackar, affärer, reatauranger, parkeringar, verkstäder, etc etc. var man än är. Frun är duktig på att läsa karta, men dålig på att dirigera. På väg ut från Rom förra sommaren missade vi rätt avfart när hon plötsligt ropar: -KÖR EFTER DEN BLÅ BILEN! Det var bara det att det var ett hundratal bilar runt om i 5 filer, och naturligtvis körde jag efter en annan blå bil en den hon hade tänkt sig. Arg som ett bi förklarade hon för mig att nu var det mitt fel att resan skulle ta en timme längre... Hoppas att man slipper sånt nu, även om man kan skratta åt det efteråt. Det skall bli mig ett nöje att denna sommar kunna köra raka spåret fram till hotellet, vare sig det ligger i centrala Rom eller någonstans på vischan. :)) |
|
| Har nu skaffat en Navman till min iPaq 5450. Fungerar utmärkt så när som på det usla vindrutefästet. Sätter jag datorn där skymmer den sikten så mycket att det blir trafikfarligt. Någon som kan tipsa om en levrantör av hållare som sitter något längre ned? | |
|
Länk Mvh Tommie, BMWPower.nu |
|
|
Åter igen: Satelliterna ligger i en viss vinkel (beroende på var på jorden man är) upp i skyn, Här uppe i norra europa tittar man relativt snett upp/ut i rymden, runt 50-70gr eller nåt sånt. Att bara ha lite glas rakt upp över antennen är mindre bra, dvs om antennen är placerad nånstans vid luftutsläppen på panelen. Lite bättre är det om den ligger nånstans långt fram under rutan, då kan antennen "se" en större del av skyn, framåt, uppåt och något lite bakåt. Antennplacering på instrumentbrädan blir ju alltid en kompromiss, de satelliter som för stunden råkar befinna sig över eller bakom bilen ser man ju aldrig, bäst är naturligtvis med antennen på taket. Därför är många av de små mottagarna inkl antenn försedda med magnetfäste, men sen är det ju kabeln, stöldrisk osv.. Jag har testat en del, det är stora skillnader beroende på antennplacering, bilens riktning just för stunden osv. På Destinator finns en skärmbild där satelliterna visas i 3D-läge, man ser tydligt (med viss fördröjning) hur olika antennplacering påverkar signalstyrkan på de satelliter man får in. Ang. minneskort: Det är mycket flukturerande priser (dagspriser) på dessa. Just nu säljer t.ex Dustin 256MB SD för 695:- och CF 256MB för 485:- Ett CF 128MB får man för 245:-, priserna är ex moms men ändå. Det lönar sig att kolla runt, men trenden är sjunkande priser, se upp för handlare som har inneliggande lager till "fel" priser. FP |
|
|
Var nyss i Stockholm med Destinator I, till min stora förvåning fanns inte Hornsgatan och denna del av Söder med på S3-kartan... När jag kom hem installerade jag Destinator II igen, för att få nyare kartor. Ville bara meddela att mina gamla problem med II:an är helt borta, den fungerar nu klockrent. Undrar bara hur det egentligen är med Hornsgatan... det lär dröja innan jag åker norrut. Kastar in en fråga inför semesterresan: -Byter ni karta längs resan i Europa, eller kör ni på "major roads"? Det är ju inte lätt att veta exakt när man skall byta, men kartorna verkar ju överlappa varandra, i alla fall i Sverige. Det vore kul att höra lite erfarenheter och tips inför semesterresan från de som kört i Europa. Jag lovar att återkomma med en rapport efter semestern. |
|
| Skaffade mig TomTom Nav 2 till min gamla Ipac i veckan. Grymt impad! Funkar klockrent. På ett CF 128mb fick jag in hela Sveariket plus Danmark. Trots att min Ipac e av gamla modellen med bara 32 mb i minne är TomTom:en perfekt med i alla uppdateringar och omräkningar om man skulle avvika från den valda kursen. Eftersom jag inte provat varken Navman eller Destinatorn kan jag inte jämföra, men iaf rekomendera TomTom:en som en bra investering. | |
|
Nyss hemkommen från Tyskland/Österrike semester i 14 dagar vill ja lämna lite tips vad gäller Destinator ll. För det första kan den bete sig lite konstigt vad gäller rutterna, i mitt fall som ex. mellan Landshut och Traunstein så testade jag snabbaste och kortaste väg men i inget fall så valde " hon med högklackarna " som min hustru kallar henne rätt väg, dvs. raka spåret, 15 resp. 304: an. Har kört denna väg många år för att slippa köerna runt Munchen så jag kan den väl. Däremot hjälper " hon med klackarna " rätt bra för övrigt, men man behöver kartboken som extra koll ibland. Ett råd om du använer Destinator som en extra hjälp, som jag använder den till, stäng av finessen " omberäkning av rutt " man blir galen annars på "hennes tjat " Vad gäller de olika kartorna gjorde jag inför resan en koll med de olika kartorna var de börjar och slutar under min resa, då visste jag var kartbytet skulle göras. Använder sökfunktionen i Pc delen och ser då vilket kartblad varje plats tillhör, lite jobb men kul tycker jag. Har ett 256 mb SD kort och har Sverigedelen på interminnet, sedan följer den bärbara datorn med under resan för att kompl. med kartor. Delen i Destinator om intressanta platser är ett underbart hjälpmedel vad gäller rest, bensinstationer mm, till och med min "egen restaurant i Zell am See " var med och låg rätt också. Sedan ville den inte hänga med i autobanfart på vissa ställen, men laglig fart så hinner "hon med" Mitt lilla inlägg i länken. Trevlig sommar ni alla BMW ägare. Ett tips det går väldigt trögt förbi Hamburg i södergående filerna, satt en timma i hettan. Men "Weizenbiern" väntade så snällt på mig i Bad Sooden, trots försening. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.