|
|
|
|---|---|
|
hej, jag vill köpa bredda fälgar, men undrar hur bredda jag kan ha om jag köper 18 tumare, jag va inne på att köpa 17 tumare men tycker att de har blivit lite för små nu för tiden, jag vet att jag kan få in 17 tum, 10 bredda bak(Jag ska bredda ut skärmarna), men undrar om jag kan få in 18 tum, 10 bredda bak, eller hur bredda får de vara 18 tumarna, jag vill inte bredda ut skärmarna extremt, ska bredda ut de normalt.... tack på förhand.... Länk | |
|
Eftersom bredden på däcken mäts i millimeter och bredden på fälgarna mäts i tum, kommer en 17" fälg med 10"bredd vara lika bred som en 18"-fälg med 10".... Ett däck som exempelvis är 255mm brett i 17" blir även lika brett om det är 255mm i 18"... Dvs om du inte ändrar rullningsomkretsen (yttre diametern på däcket) markant kommer inte bredden att ändras bara för att du går upp till 18"! Detta under förutsättning att du har samma inpressningsmått (ET)på 17" som 18". Mvh |
|
|
tack johan, men jag måste få fråga om det där med ET, det ska vara 42 till e36a om jag har rätt, så om jag köper 18 tums fälgar från en butik eller en privat person, så är det bara att jag frågar om det står 42 injutet på och att det passar till e36 utan att jag ska behöva använda spacers(vill inte använda spacers, har hör att de inte är bra för axlarna).... m.v.h. Länk |
|
|
ET för E36 är normalt 42, men BMW:s originalfälgar i 17" varierar mellan ET41 till ET 47 (om jag inte minns fel!) beroende på vilken modell av fälg det är. De flesta "piratfälgar" ligger på ET 35 eller mindre, vilket gör att fälgen kommer för långt ut i hjulhuset. Det kan du inte korrigera med en spacer eftersom det bara gör problemet ännu större.... Om du skall ha 10" bredd bör du kolla att fälgens insida inte går emot insidan av hjulhuset! Jag tvivlar på att du kan ha så mycket inpressning som ET41-47mm med den bredden! (BMW:s bredaste originalfälg i 17" för E36 är 8,5", dvs nästan 4cm smalare än 10"!) Mvh |
|
|
men jag hade en 320 coupe -93, som jag hade på 17 tumare, 10 bredda bak och det var inga problem med insidan av hjulhuset, men det enda problemet jag fick var skärmarna eftersom jag inte hade breddat ut de...... Men hur ska jag göra om jag ska köpa bredda fälgar från en privat person..... tack på förhand Länk |
|
|
I såfall är det bara att kolla vilken inpressning du hade på de fälgarna och försöka få tag i fälgar med samma ET. ET finns nästan alltid ingjutet eller instansat i fälgarna (oftast på baksidan och/eller vid navet). Mvh |
|
|
Farah:tänk på att et 41-47 mm gäller med orginal fälgbredd. Om du ändrar fälgbredden så måste du hänga med med et. Jag har beställt max bredd på mina 18". Fälgtillverkaren sa att det var max 8.5x18 fram o 9.5x18 bak. Jag vill inte heller valsa skärmkanterna. Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.