AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.040

Funkar bilen med 98 oktan?

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Har sökt, men hitar inte/fattar inte. kan man köra 98 oktanig blyfri bensin i min 520-89?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Absolut!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Släng i en injectorclean o tanka 98 oktan kanske blir övraskad!
Har iofs ingen 520 men jag började tanka 98 Oktan för två veckor sen ungefär och har fått en betydligt "mjukare" gång jämfört med hur motorn gick med 95 Oktan. Prisskillnaden fixar jag genom att tanka på obemmanade bensinmackar istället för "livsmedelsbutiksmackar" vilket täcker halva prisskillnaden, resten, d.v.s. 15 öre/liter är jag helt klart beredd att "offra" för fördelarna med det högre oktanet.
Visa användare
837
MetallicaMats
En får tacke för svare.. Har tankat 98 2 ggr nu. Förbrukning=samma. MEN f-n vad den går jämnare! Tjo =-D
Läste en instruktionsbok tillhörande volvo v70-03a 170hk(utan turbo),där stod att 91oktan gick att köra på men rekommenderades inte(ungefär)95 gick bra vid normalkörning men 98 rekommenderades för bästa bränsleekonomi och jämnast gång(reservation för formuleringen)
Detta gäller väl alla bilar med knacksensor,bilar utan sensor finns det inget motiv att köra på högre oktantal än vad motorn är optimerad för(kolla instruktionsboken)men ska inte köras på lägre.

Henrik

Visa användare
837
MetallicaMats
Vad är en knacksensor? Har jag det? :-?
karlerik
Så jag kan tanka 98 på min 525-89?
Roger
Visa användare
837
MetallicaMats
JAG kan som flera andra rek. att göra det... Även om jag inte vet vad f-n en "knacksensor" är :-D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då skall vi reda ut detta!

En motor kan alltid tankas med högre oktan än vad som är angivet från tillverkaren! Den kan aldrig ta skada av "för högt oktantal"! (detta gäller vanlig handelsbensin!)

En motor med knackningssensorer (känner av spikningar i motorn), kan ställa om tändningen och därmed får en högre verkningsgrad i förbränningen med högre oktantal.
Detta leder i "laboratoriemiljö" alltid till högre effekt och/eller lägre bensinförbrukning. I verkligheten är det inte säkert att du märker av någon skillnad...

Vissa äldre motorer behöver "blyad" bensin för att smörja ventilsätena i toppen.

Moderna bilar med katalysator får inte köras på blyad bensin eftersom det förstör katalysatorn.

Blyad bensin innehåller numer inget bly, utan det är kalium och natriumsalter som fungerar som blyersättningsmedel.
Om katalysatorbilarnas katalysatorer tar stryk av "blyersatt" bensin verkar de lärde tvista om. Därför är det nog säkrast att INTE tanka blyersatt bensin i katalysatorbilar.

Mvh
Visa användare
837
MetallicaMats
OKI! hur vet jag om det finns en knackningssensor i min då? F`låt att jag tjötar.
>MetallicaMats: angående knacksensor så har du ingen på din m20-motor, den kom först på m50 motorn utan vanos.

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Visa användare
837
MetallicaMats
Tackar....

Bilar kör man, BMW åker man..
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hmm, detta var intressant...

Har jag knacksensor på min 535-90 och hur vet jag om det är blyersatt bensin i pumparna?

Tänkte testa tanka 98 vid nästa tillfälle och då är det alltså bara att byta, men behöver inte göra nåt annat?

///
Nicke
Visa användare
837
MetallicaMats
Blyfri bensin = grönt handtag på bensinslangen Blyersatt = rött! Finns massor i forumet, sök på tex 98 oktan så är kvällsläsningen räddad :-D

Bilar kör man, BMW åker man..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blyersatt bensin säljs under namnet "blyad bensin" och de har rött pistolmunstycke som är tjockare än de blyfria pumparna som har grönt pistolmunstycke som är smalare.

En katalysatorbil har en "strypning" i tankhålet som gör att du inte får in pumpmunstycket i hålet från en pump med "blyad" bensin.

Vissa äldre motorer har en manuell omkopplare för "hög" och "låg" oktan någonstans i anslutningen till motorn (bland annat vissa Opelmotorer).
En modern motor reglerar själv tändningen efter varje förbränning i cylindrarna. Detta sker kontinuerligt och helt automatiskt!

Hur det är på din bil, Nike_Boy, vet jag inte. Men troligen har du ingen omställare eller knackningssensor och därmed ställer inte motorn om sin tändning alls!

Ett tillägg till det jag skrev förut är att en motor som kräver ett visst oktantal för att inte spika (knacka), kan ta skada av för lågt oktantal!

Summa summarum:
1. Tanka aldrig lägre oktantal än vad tillverkaren rekommenderar eftersom spikningar kan skada motorn.
2. Tanka aldrig "blyad" bensin i katalysatorbilar eftersom katalysatorn kan förstöras.
3. Tanka aldrig blyfri bensin i bilar som kräver "blybensin" eftersom ventilsätena kan förstöras.
4. En motor tar aldrig skada av för högt oktantal.
5. En modern motor går bättre på högre oktantal, men det är inte säkert att man märker skillnaden i verkligheten.

Mvh
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Om motorn inte kan ta skada av för högt oktantal så är det väl bara att prova och bilda sig en egen uppfattning om vad som är bäst.

///
Nicke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jepp!

Den enda "risken" du tar är att 98oktan är lite dyrare, så det kostar några kronor mer per tank.

Men jag tror i ärlighetens namn inte att du kommer att märka någon skillnad eftersom du inte har knackningssensor!

Mvh
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ska testa i slutet av veckan då det börjar minska i tanken och sedan återkomma med resultatet =)
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Jag har kört på 98oktan i snart 7500mil och den enda skillnade som jag märker är att motorn går jämnare, tyckte i början att responsen vart lite bättre men det var nog bara mitt huvud som tyckte det :) .
Om katalysatorn skulle ta stryk vet jag inte men min katt har hängt med i snart 25000mil och ger inga tendenser till att ge upp enligt SBP.

Frazze
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.